«سلام. ببخشید مزاحم میشم. من الان توی بیمارستان هستم. برای بستری کردن همسرم نیاز به ۵ میلیون تومان پول دارم.»
محتوای این پیامک و پیامکهای مشابه که در آن درخواست پول میشود برای بسیاری از شهروندان ارسال میشود. ارسالکنندگان پیامکها، افراد ناشناس نیستند، بلکه پیامک از سوی یکی از مخاطبان تلفن همراه ارسال میشود. این مخاطب ممکن است عضوی از خانواده، همکار یا دوستان باشد. بسیاری از شهروندان به دلیل قرار گرفتن در معذورات اخلاقی، مبلغ درخواست شده را به شماره کارت دریافت شده که به نام فرد دیگری است، ارسال میکنند. آنها بعد از واریز شدن مبلغ مورد نظر رسید آن را برای مخاطب ارسال یا برای تأیید واریز شدن با او تماس میگیرند. اما بعد از برقراری تماس روشن میشود مجرمان تلفن همراه مخاطب شما را هک کرده و با دسترسی به مخاطبان آن پیامک دروغین را برای مخاطبان ارسال کرده و به این شیوه از آنها کلاهبرداری میکنند. پولهای واریز شده هم در اصل به شماره کارتهای اجارهای واریز میشود. افرادی که به این شیوه هدف عمل مجرمانه قرار میگیرند باید به سرعت با مرکز فوریتهای پلیس فتا به شمار ۰۹۶۳۸۰ تماس بگیرند تا کارشناسان پلیس، نکات لازم را در اختیار آنها قرار دهند. مأموران پلیس فتا همچنین با اطلاعاتی که از شاکی دریافت میکنند امکان آگاهسازی سایر مخاطبان از بروز عمل مجرمانه را فراهم میکنند و مسیر مسدودسازی شماره کارتی را که از آن در عمل مجرمانه استفاده شده، فراهم میکنند.
با شیوع پیدا کردن این عمل مجرمانه پلیس تأکید دارد بعد از دریافت پیامکهایی که در آن درخواست پول میشود بدون در نظر گرفتن ملاحظات اخلاقی، حتماً با ارسالکننده پیامک تماس گرفته شود، چراکه در صورت جعلی بودن پیامک هم مخاطب اصلی و هم دریافتکننده پیامک با مشکل مواجه خواهند شد. موضوع دیگر نیاز شهروندان به داشتن حساب کاربری ثناست. هوشمند شدن ساختار قانونی کشور نیاز روزافزون به دریافت خدمات سایبری را منجر شده است، از همینرو دارا بودن حساب ثنا از ملزوماتی است که همه مراجعان به سازمانهای خدماترسان از جمله دستگاه قضایی و پلیسی باید نسبت به آن اقدام کنند. آن دسته از مراجعان پلیس یا قضایی که فاقد حساب کاربری ثنا هستند، ناگزیرند بخشی از زمان مراجعه خود را صرف ثبت ثنا کنند. بنابراین توصیه میشود همه شهروندانی که به سن قانونی رسیدهاند نسبت به ایجاد حساب کاربری ثنا اقدام کنند. در طرح شکایتهایی که علیه مجرمان سایبری صورت میگیرد، داشتن حساب کاربری ثنا ضروری است. بنابراین شاکیان در اولین گام باید با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی نسبت به ایجاد حسابکاربرای اقدام کنند. بعد از آن با مراجعه به دادسرای محل یا دفاتر خدمات قضایی و گرفتن نوبت در چرخه شکایت قرار میگیرند. بعد از تکمیل ثبتنام و تنظیم شکوائیه، پرونده به صورت سیستمی به مرجع قضایی ارجاع میشود و بعد از صدور دستورهای قضایی، پرونده برای انجام تحقیقات تکمیلی به پلیس فتا فرستاده و از شاکی برای انجام تحقیقات تکمیلی و ارسال مستندات دعوت میشود. با کامل شدن این رویه، پرونده در دادگاه بررسی و رأی مورد نظر صادر میشود.
روشن است مطرح شدن شکایت و گرفتار کردن مجرمان امری است که منجر به بازدارندگی نسبت به بروز اعمال مجرمانه بیشتر میشود. آنگونه که اشاره شد قرار گرفتن در چرخه شکایت برای شاکی هزینه زمانی، روانی و مالی به همراه دارد. با این حال در پیش گرفتن اقدامهای خودمراقبتی و آگاهی نسبت به موضوعهایی که نسبت به آن هشدار داده میشود، امکان توفیق بیشتر را از مجرمان سلب میکند.