جوان آنلاین: کارکنان ارکان اصلی هر سازمان را تشـــکیل میدهند. آنها دستور کار روز را تعیین و به عنوان فرمان و حتی پیشران سازمانها عمل میکنند. برای موفقیت سازمان، مانند مشتریان، باید با کارمندان نیز محتاطانه رفتار شود و در عین حال چالشهایی را که ممکن است با آن روبهرو شوند، درک کرد. کار یک رهبر سازمانی در هر محل کار این است که اطمینان حاصل کند نیازهای کارمندان به خوبی برآورده شده است. اگرچه مدیران و سرپرستان وظیفه نظارت بر کارکنان و کارمندان را دارند، اما باید درک کرد که این امر بهتر است به صورت هماهنگ اتفاق بیفتد تا انگیزه آنها برای انجام کار مفید و مؤثر پایین نیاید. کلمات هنگام برقراری ارتباط با آنها باید به خوبی انتخاب شود تا باعث شود کارکنان سازمان با انرژی بالا در راستای هدف سازمان گام بردارند. نقش حیاتی یک رهبر سازمانی این است که از وجود کارمندان مناسب در سازمان اطمینان حاصل کند. اولویت اصلی باید کار با کارمندانی باشد که ذهنیت مثبتی دارند. برای توصیف یک کارمند مناسب برخی ویژگیها وجود دارند که برخی از آنها را در ادامه آوردهایم.
با انگیزه: یک کارمند باانگیزه احتمالاً دارای ویژگیهای پنهان دیگری است که به پیشرفت در کار کمک میکند. کارمندان باانگیزه بالا دارای ارتباطات خوب و در عین حال شنوندگان خوبی نیز هستند که میخواهند منشأ اثر باشند و بیشتر بیاموزند. آنها تمایل دارند به عواقب هر اقدامی که انجام میدهند، فکر کنند و این احتمال بروز اشتباهاتی را که باعث کاهش اعتبار یا درآمد سازمان میشود، کاهش میدهد.
وقف کار: کارمندی که وقف کار است، مسئولیت نقش خود و شرکت را بر عهده میگیرد. او بر کمک به شرکت برای دستیابی به مأموریت خود متمرکز است و بر اساس ارزشها و اخلاق در سازمان حرکت میکند. چنین کارمندانی به موفقیت شرکت افتخار و درک میکنند چه چیزی برای همه بهتر است.
پای کار: تداوم در روشهای مدرن انجام امور معمولاً دستکم گرفته میشود. اولویت بالایی برای جنبههایی مانند خلاقیت و نوآوری در سازمانها وجود دارد، اما تداوم و پای کار بودن معمولاً مورد غفلت قرار میگیرد. سازمان همیشه از کارمندی که هر روز بموقع سر کار حاضر است و دیر نمیکند، منتفع میشود. قدردانی از چنین افرادی به دلیل وفاداری آنها بسیار مهم است.
پاسخگو: کارمندان خوب آنهایی هستند که در قبال خود و دیگران احساس مسئولیت میکنند. آنها در صورت نیاز درخواست کمک میکنند و هرگز هنگام ایجاد مشکل سکوت نمیکنند و برای پاسخگویی همیشه داوطلب هستند. کارمندان پاسخگو برای تکمیل وظایف خود نیازی به مدیریت ندارند، زیرا میدانند به چه دلیل در سازمان استخدام شدهاند.
قابل اعتماد: این تنها استعداد است که میتواند یک کارمند را به اوج برساند. قابلاعتمادبودن به این معناست که یک کارمند بتواند پروژه محولشده را در چارچوب زمانی و بودجه تخصیص دادهشده به پایان برساند. کارمندان قابل اعتماد برای اطمینان از موفقیت پروژه باید سازوکارهایی را برای حل مشکلات ارائه دهند. یک روش مؤثر برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کارکنان و میزان موفقیت آنها، استفاده از ابزار ارزیابی کارکنان است.
درستکار: درستکاری مبتنی بر صداقت، مسئولیتپذیری و تحویل بموقع امور محوله است، اما در عین حال برای رسیدن به کمال در هر کسبوکاری، باید اشتباه کرد. به عنوان یک مدیر، شما باید بتوانید کارمندان را ارزیابی کنید تا ببینید آیا صاحب اشتباهات خود هستند یا خیر و رویکردهایی که برای اصلاح آن اتخاذ میکنند، چه چیزهایی هستند. کارمندی که از اشتباهات خود فرار نمیکند و از آنها درس میگیرد، به بهترین وجه میتواند آزمون درستکاری را پشت سر بگذارد و این قابلیتی است که باید در همه جا پرورش یابد.
متعهد: کارمندان مسئولیتپذیر نه تنها متعهد به پیشرفت شغلی خود هستند، بلکه همچنین نگران کارفرمایانی هستند که برای آنها کار میکنند و مشتریانی که به آنها خدمات میدهند. این رویکرد نیاز به علاقه واقعی به کسبوکار دارد و بیانگر میزان تعهدی است که کارمندان برای رسیدن به اهداف سازمان دارند.
خوشبین: چنین کارمندی قبل از درگیرشدن با تیم به دنبال راهحلهای خلاقانه است. او هر روز را فرصتی برای انجام کارهای غیرقابل اجرا میداند. به جای نشستن پشت مانیتور به عنوان یک وظیفه معمول، کارمندان خوشبین از طریق فعالیتهای مشترک کوچک یا بزرگ به پیشبرد کسبوکار کمک میکنند.
با توجه به مطالب فوق، تشخیص اینکه بهترین کارمند شما در محل کار شما چه کسی است، آسانتر است.