کد خبر: 1231030
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
تاکنون ۹ عضو اتحادیه اروپا دولت فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند. بلغارستان، قبرس، جمهوری چک، مجارستان، مالت، لهستان، رومانی و اسلواکی در سال ۱۹۸۸ و پیش از پیوستن به اتحادیه اروپا، دولت مستقل فلسطین را به رسمیت شناخته بودند

جوان آنلاین: فهرست کشور‌های اروپایی که فلسطین را به رسمیت می‌شناسند، روز به روز طولانی‌تر می‌شود. در انگلیس این رویکرد، پررنگ‌تر از قبل شده است. فرانسه و پرتغال به صراحت از رسمیت کشور فلسطین دم می‌زنند. آلمان هم اگرچه این موضوع را منوط به مذاکره میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها کرده، اما رسمیت کشور فلسطین را که شکنندگی توافق اسلو را بیش از پیش نمایان می‌کند، رد نکرده است. 

تاکنون ۹ عضو اتحادیه اروپا دولت فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند. بلغارستان، قبرس، جمهوری چک، مجارستان، مالت، لهستان، رومانی و اسلواکی در سال ۱۹۸۸ و پیش از پیوستن به اتحادیه اروپا، دولت مستقل فلسطین را به رسمیت شناخته بودند. سوئد نیز در سال ۲۰۱۴به این کاروان پیوست. ایرلند، اسپانیا و نروژ هم اعلام کرده‌اند که در تاریخ ۲۸ مه (۸ خرداد) فلسطین را به عنوان کشور به رسمیت خواهند شناخت. پس‌لرزه‌های این تحولات که خشم شدید صهیونیست‌ها را به دنبال داشت، به رغم تأکید بسیار بر توافق اسلو، در چهار کشور انگلیس، فرانسه پرتغال و آلمان نمود پیدا کرده است. 

 پاسخ نامتناسب تل‌آویو
کر استارمر، رهبر حزب کارگر انگلیس در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا فلسطین باید به عنوان کشور به رسمیت شناخته شود، به شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت: «بله، به نظرم این‌طور است و به نظرم به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان کشور بسیار مهم است.» وی افزود: «به رسمیت شناختن کشور فلسطین در زمان درست و طی روند صلح باید انجام شود، اما من به آن شدیداً ایمان دارم. البته راه‌حل دودولتی هم برای برقراری صلحی بادوام در منطقه ضروری است.» دولت کنونی بریتانیا - حزب محافظه‌کار- و همچنین سایر کشور‌های بزرگ اروپا از جمله فرانسه و آلمان از به رسمیت شناختن کشور فلسطین حمایت کرده‌اند، اما آن‌ها تأکید دارند که چنین اقدامی باید طی روند صلح ایجاد شود. تارنمای روزنامه «لوفیگارو» روز شنبه با بازنشر مصاحبه اختصاصی ژان ایو لودریان با روزنامه «لوپاریزین» که روز گذشته منتشر شده است، نوشت که از نظر وزیر سابق امور خارجه و دفاع فرانسه، برای نجات راه‌حل دودولتی، تنها راهکار سیاسی ممکن، به رسمیت شناختن دولت فلسطین است. وی گفت: «به رسمیت شناختن دولت فلسطین به فرایند راه‌حل دودولتی، قدرت جدیدی می‌بخشد.» لودریان با بیان اینکه خاورمیانه در جنگی بی‌پایان است که بی‌اندازه به جمعیت فلسطین ضربه می‌زند، به واکنش رژیم صهیونیستی پس از حملات هفتم اکتبر (۱۵ مهر) اشاره و از رادیکالیزه شدن افراطی‌ها ابراز تأسف کرد. این دیپلمات ارشد فرانسوی، پاسخ تل‌آویو را پس از هفتم اکتبر، نامتناسب و همراه با خشونت بی‌حد و حصر ارزیابی کرد که هدف جنگی واقع‌بینانه‌ای هم در پی ندارد. 

 مواضع لیسبون و برلین 
صلاح عبدالشفیع، سفیر فلسطین در اتریش و ناظر دائم سازمان ملل متحد در وین، پیش‌تر گفته بود که هر بار که یک کشور جدید فلسطین را به عنوان دولتی مستقل به رسمیت بشناسد، یک قدم به اجرای راه‌حل دوکشوری نزدیک‌تر خواهیم شد. مقامات پرتغالی هم بنابر اعلام منبعی در وزارت خارجه این کشور، تمایل خود را برای به رسمیت شناختن رسمی کشور فلسطین ابراز کردند، اما می‌خواهند به حداکثر اجماع دست یابند و بیشترین تعداد ممکن از کشور‌ها را در تصمیم‌گیری در میان کشور‌های اتحادیه اروپا مشارکت دهند، به همین منظور، لیسبون در حال رایزنی با کشور‌های مختلف به منظور دستیابی به بیشترین اجماع ممکن و مشارکت دادن بیشترین تعداد ممکن از کشور‌ها در تصمیم‌گیری است. به گفته این منبع، حل این مشکل یک مسئله حیاتی است. موضع دولت این کشور در قبال به رسمیت شناختن فلسطین را پیش‌تر پائولو رانگل، وزیر امور خارجه اعلام کرده بود. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در نشست خبری مشترک با لوئیس مونتنگرو، نخست‌وزیر پرتغال درباره موضع برلین درباره به رسمیت شناختن فلسطین گفت: «فکر می‌کنم که در حال حاضر برای به رسمیت شناختن حاکمیت فلسطین به عنوان یک دولت مستقل دلیلی نداریم. هیچ شفافیتی درباره قلمرو ملی یا سایر جوانب آن وجود ندارد.» وی افزود: «ضرورت دارد بین اسرائیل و فلسطینیان از طریق مذاکره توافقی حاصل شود که معادل راه‌حل دوکشوری خواهد بود.» صدراعظم آلمان ادامه داد: «درباره یک دولت فلسطینی حرف می‌زنیم که هم کنترل کرانه باختری و هم نوار غزه را به دست بگیرد و تا رسیدن به این نقطه فاصله خیلی زیادی داریم. همه آنچه باید بدانیم دستیابی به آتش‌بس پایدار است. همچنین باید طرفین درگیر را مجبور به تعهد به راه‌حل دوکشوری کنیم.» وی همچنین مدعی شد که به رسمیت شناختن صوری فلسطین نتیجه‌ای نخواهد داشت.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
هوشنگ علی پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
0
0
زنده باد فلسطین
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار