کد خبر: 1230822
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
دیروز اجلاس وزرای ورزش کشور‌های عضو پیمان شانگ‌های در حالی در قزاقستان برگزار شد که رئیس‌جمهور شهید ایران بعد از سال‌ها مجاهدت و خدمت به مردم و کشور با شهادت دفتر عمر پربرکت خود را بست و آسمانی شد، اما راهی که پیش‌روی ورزش ایران گذاشت همچنان ادامه دارد. 
فریدون حسن

جوان آنلاین: عضویت رسمی در پیمان شانگ‌های یکی از موفقیت‌های بزرگ دوران سه ساله «شهید جمهور» آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی بود که حالا ثمرات آن را می‌توان در توسعه روابط بین‌الملل ورزش کشور دید. اتفاقی که باعث شد ورزش ایران از بن‌بست تحریم‌های ظالمانه غرب و استکبار جهانی خارج شود. 
دیروز اجلاس وزرای ورزش کشور‌های عضو پیمان شانگ‌های در حالی در قزاقستان برگزار شد که رئیس‌جمهور شهید ایران بعد از سال‌ها مجاهدت و خدمت به مردم و کشور با شهادت دفتر عمر پربرکت خود را بست و آسمانی شد، اما راهی که پیش‌روی ورزش ایران گذاشت همچنان ادامه دارد. 
کیومرث هاشمی، وزیر ورزش ایران دیروز سخنران این اجلاس بود. او ابتدا از مجاهدت‌های رئیس‌جمهور شهید ایران اسلامی گفت، از اینکه برای آسایش مردم کم نگذاشت: «امروز بنده به عنوان نماینده ملت بزرگ ایران در این اجلاس حضور دارم. مردم عزیز ما در غم از دست دادن رئیس‌جمهور مردمی و مهربان خود و همراهان پرتلاش و خدمتگزار ایشان اندوهگین هستند.
رئیس‌جمهور مردمی ایران اسلامی، مدیری سختکوش در مسیر رشد و تعالی کشور بود و نبودش باعث اندوه ملت قدرشناس ایران است. از این فرصت استفاده می‌کنم و قدردان ابراز همدری شما همکاران در این اجلاس با غم بزرگ ملت ایران هستم.»
کیومرث هاشمی در ادامه سخنان خود به جنایت رژیم غاصب صهیونیستی در ماه‌های گذشته اشاره کرد و با ابراز تأسف از کشته شدن هزاران انسان بی‌گناه فلسطینی افزود: «هم‌اکنون که این اجلاس در حال برگزاری است رژیمی کودک‌کش در حال نسل‌کشی در فلسطین است. در جنایات اخیر رژیم صهیونیستی بیش از ۳۴ هزار و ۱۸۳ نفر که ۷۲درصد از این تعداد زن و کودک هستند در غزه کشته شده‏اند و تأسف‏بارتر اینکه ۲۴۳ ورزشکار شامل ۱۶۴ فوتبالیست و ده‌ها ورزشکار دیگر از این میان، قربانی وحشی‏گری‏های این رژیم شده‌‏اند. چهار استادیوم ورزشی غزه به کلی نابود شده و تمامی زیرساخت‏های ورزشی این منطقه از جمله ساختمان وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک این منطقه مورد حمله قرار گرفته‌‏اند.»
سخنان وزیر ورزش کشورمان در حالی ایراد شد که همین هفته گذشته فدراسیون جهانی فوتبال در واکنش به درخواست کنفدراسیون فوتبال آسیا برای تحریم رژیم اشغالگر و جنایتکار صهیونیستی تنها به دادن وعده تحقیق اکتفا کرد! هاشمی با انتقاد از سکوت جوامع ورزشی بین‌المللی اظهار کرد: «تأسف‌بارتر از این سکوت، اتخاذ استاندارد‌های دوگانه است که به منزله حمایت از این جنایت‌هاست، مگر هدف المپیزم به خدمت گرفتن ورزش برای تعالی همه‌جانبه انسان در جهت ایجاد جامعه‏‌ای مملو از صلح و حفظ ارزش و مقام والای انسانی نیست. از طرفی روسیه با شدیدترین تحریم‏‌های ورزشی مواجه می‌شود، اما در مقابل رژیمی کودک‏‌کش هیچ واکنشی نشان داده نمی‌شود!» 
سیاست‌های دوگانه حاکم بر نهاد‌های بین‌المللی ورزش هم موضوع دیگری بود که هاشمی به آن اشاره کرد. سیاست‌هایی نظیر تحریم المپیک زمستانی پکن یا تحریم ورزشکاران روسیه برای شرکت در رویداد‌های جهانی، سیاست‌هایی که جمهوری اسلامی ایران همواره مخالفت خود را با ان‌ها ابراز داشته است. هاشمی افزود: «با توجه به ارتباط تنگاتنگ حقوق بشر و ورزش، در راستای وظایف ذاتی سازمان‏ها و نهاد‌های ورزشی و مسئولیت‏های اجتماعی آنان نسبت به رخداد‌های جهانی، پیشنهاد می‌کنم کشور‌های عضو شانگ‌های در جهت حمایت از مردم مظلوم فلسطین قطعنامه‏ای مستقل تصویب کنند و به منظور توقف و جلوگیری از تداوم کشتار مردم بی‏دفاع غزه و فاجعه انسانی رفح، طی نامه‌ای رسمی به کمیته بین‌المللی المپیک، طرح اجرای فوری و زودتر از موعد «آتش‌‏بس المپیک» را مطالبه کنند.»
وزیر ورزش کشورمان در حاشیه اجلاس وزرای ورزش کشور‌های پیمان شانگ‌های دیدار‌های جداگانه‌ای با وزرای ورزش کشور‌های روسیه، چین، قزاقستان و بلاروس داشت. میخاییل دگتیاریف، وزیر ورزش روسیه در دیدار با کیومرث هاشمی ضمن تسلیت شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان گفت: «همانطور که آقای پوتین اعلام کرد آقای رئیسی انسان خاصی بود و همیشه در خدمت مردم بود. در حال حاضر روابط بسیار خوبی بین دو کشور برقرار است و روسیه تمایل به توسعه همکاری با ایران دارد و خوشحالیم که این ارتباط با وزارت ورزش ایران ایجاد شده و از طریق ورزش این تعاملات توسعه پیدا می‌کند.» گائو ژیدون، وزیر ورزش چین هم در دیدار با وزیر ورزش کشورمان با ابراز همدردی دولت و مردم چین با دولت و مردم ایران در حاثه بالگرد رئیس‌جمهور شهید گفت: «ایران همواره در ورزش و به‌صورت ویژه در فوتبال، والیبال، تکواندو، کشتی و وزنه‌برداری در آسیا سرآمد بوده و چین هم در رشته تنیس روی میز، ژیمناستیک و شیرجه همیشه پیش‌رو بوده و با توجه به تفاهمنامه‌ای که در فوریه امضا کردیم انتظار می‌رود به تقویت ارتباطات ورزشی بیفزاییم و همکاری‌های مؤثری داشته باشیم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار