کد خبر: 1230568
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۰
سجاد کریمان‌مجد، درمانگر و مشاور پیش از ازدواج: 
خانواده‌ای که محبت را در مسیر فرآیند زندگی درک کند به همان میزان در جریان معنوی زندگی خود حال خوب را درک خواهد کرد، اما لازمه این محبت منتقل‌شدن از طرف والدین به ویژه مادر است و پدر و مادر باید در خانواده‌ای بزرگ شده باشند که خود این محبت را دریافت کرده باشند

جوان آنلاین: به اعتقاد یک مشاور روابط عاطفی و زوج درمانگر، پنج پیام اصلی در تعریف پیام‌های محبت‌آمیز وجود دارد که می‌تواند به رابطه هویت بدهد. سجاد کریمان‌مجد درمانگر و مشاور پیش از ازدواج و مشاور روابط عاطفی و عضو مرکز جهانی مطالعات سلامت روان آلمان در گفتگو با «جوان» درباره جایگاه «محبت» و به طور کلی ابراز علاقه در خانواده می‌گوید: واژه محبت واژه‌ای جهان‌شمول و همگانی است که نسبت به آن در تمامی نظریات روانشناسی رویکرد مثبت و روبه جلو وجود دارد و محبت دنیایی است که از مادر به هر انسانی منتقل می‌شود. 
به اعتقاد وی وقتی در خانواده‌ها محبت به خوبی به فرزند منتقل می‌شود جامعه‌ای همراه با محبت و عاطفه خواهیم داشت. 
وی با ورود به موضوعات روانشناسی توضیح می‌دهد: انسان‌های دارای اختلال ضداجتماعی افرادی هستند که اگر در کودکی آن‌ها مرور شود ما نقش مادری را می‌بینیم که محبت بدون شرط نداشته یا محبت مقطعی داشته است. برخی مادران به قدری محبت می‌کنند که منطق محبت برای فرزند مشخص نمی‌شود و بر عکس گاهی به قدری بی‌محبت هستند که فرزند احساس امنیت در قبال محبت ندارد. انسان‌های ضداجتماعی از این محبت بی‌بهره هستند یا این چنین محبت را دریافت کردند. 
کریمان‌مجد با بیان اینکه «محبت» نقش جدی و اثرگذاری در فرآیند رشدی انسان دارد، اظهار می‌کند: در نظر داشته باشید خانواده‌ای که محبت را در مسیر فرآیند زندگی درک کند به همان میزان در جریان معنوی زندگی خود حال خوب را درک خواهد کرد، اما لازمه این محبت منتقل‌شدن از طرف والدین به ویژه مادر است و پدر و مادر باید در خانواده‌ای بزرگ شده باشند که خود این محبت را دریافت کرده باشند. 
این مشاور روابط عاطفی ادامه می‌دهد: محبت لوازم و شرایطی دارد و این به انحای مختلف در دنیا ترجمه می‌شود. خودخواهانه انگاشتن محبت اینگونه است که طرف مقابل حرفی را بزند که دلخواه اوست یا رفتار و عملکرد وی دلخواه او باشد. این نگاه در فرآیند عشق‌ورزی در فضای خانواده سخت خواهد بود، چراکه هرکدام براساس انتظارات فردی محبت را برای یکدیگر ترجمه می‌کنند. بر این اساس باید در تعریف محبت والدین به یک نقطه مشترک برسند. در نگاه کریمان‌مجد پنج پیام اصلی در تعریف پیام‌های محبت‌آمیز وجود دارد که می‌تواند به رابطه هویت بدهد. پیام اول و عمومی‌ترین آن «خدمات‌دهی با حال خوب و حس مثبت» است، بدین معنی که حس مثبتی در انتقال پیام محبت‌آمیز وجود داشته باشد. 
وی با ذکر مثالی توضیح می‌دهد: مادری که برای فرزند خود غذا درست می‌کند همزمان با آن خدمات ارائه شده قربان صدقه می‌رود مثل اینکه «قربونت برم که مثلاً فلان غذا را ترش و شیرین دوست داری، پس من هم این غذا را برای تو ترش یا شیرین می‌کنم» یا اگر برای همسرش کاری می‌کند، چنین جملاتی را داشته باشد. آقایان نیز با کاری که برای همسر خود انجام می‌دهند مفاهیم را منتقل کنند. 
«وقت گذاشتن» مورد دیگری است که این عضو انجمن مشاوره ایران به آن اشاره داشته و درباره آن می‌گوید: هر قدر ما بیشتر برای همسر و فرزندان خود وقت بگذاریم بیشتر محبت را منتقل می‌کنیم. وی در مورد موضوع سوم بیان می‌کند: هدیه خریدن مورد دیگری است که باید از جنسی باشد که علاقه برای خرید وجود داشته باشد و از سر اجبار نباشد. 
«در آغوش گرفتن» و در نهایت «کلام همراه با تحسین و تأیید» موارد چهارم و پنجم است که به اعتقاد کریمان‌مجد هر قدر بیشتر باشد احساس محبت بیشتر متواتر می‌شود. یکی از موضوعات مهم مورد اشاره این مشاور روابط عاطفی به ماهیت تعاریف اشاره شده از محبت بر می‌گردد که در توضیح آن تصریح می‌کند: در موضوعات اول، دوم و سوم معمولاً پدر و مادر‌هایی که با محبت هستند مقابل فرزندان خود از این جنس محبت‌ها بیشتر استفاده می‌کنند، اما در آغوش گرفتن و تحسین و تأیید جزو مواردی است که خیلی وقت‌ها والدین خود را محروم می‌کنند که فرهنگ این مورد باید اصلاح شود. 
کریمان‌مجد می‌گوید: نیاز فرزندمان به شنیدن و دیدن پیام‌های عاطفی خیلی مهم است، چراکه پیام‌های عاطفی حال و هوای زندگی را شاد و خوشحال کند و رابطه با فرزند را در فضای عاطفی تقویت می‌کند. همچنین ابراز عشق و علاقه و تأیید همسر در مقابل فرزند می‌تواند چنین پیامی را به فرزندان منتقل کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار