کد خبر: 1230567
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۰
پیشنهاد‌هایی ساده برای ابراز محبت زوجین در مقابل بچه‌ها
گذراندن زمان با شریک زندگی یکی از اصلی‌ترین ابزار‌ها برای نشان دادن علاقه است. در واقع ثبات یک رابطه عاشقانه به این بستگی دارد که بدانید عشق شما در اولویت قرار دارد.
 گندم زمانی

جوان آنلاین: از قدیم گفته‌اند حرمت امامزاده با متولی آن است. از این ضرب‌المثل استفاده می‌کنیم و می‌گوییم اگر ما به همسرمان بی‌احترامی کنیم، اجازه خواهیم داد تا بقیه هم به راحتی حرمت او را زیر پا بگذارند. برخورد سرد والدین با یکدیگر موجب دلسردی کودکان و عدم رضایت آن‌ها از محیط خانواده می‌شود. در صورتی که والدین با یکدیگر در حضور فرزندان سرد و خشک رفتار کنند، اما از کودکان خود بخواهند که به اطرافیان خود محبت کنند، هرگز این پند و نصیحت بدون داشتن یک الگوی رفتاری خوب میسر نخواهد بود. در واقع فرزندان ما با نصیحت تربیت نمی‌شوند، بلکه همان چیزی می‌شوند که ما هستیم. یکی از مشکلاتی که بسیاری از زوجین با هم دارند این است که محبت کردن را بلد نیستند. در حقیقت شکایت بسیاری از همسران هم این است که طرف مقابل محبت خود را به او نشان نمی‌دهد. این موضوع گاهی اوقات باعث می‌شود ما به احساس همسرمان شک کنیم. وقتی شما در مقابل چشمان کودک به همسرتان محبت می‌کنید، در واقع بیان‌کردن احساسات را به او یاد می‌دهید. مشاورین معتقدند اگر شما رفتاری یا کلامی به همسرتان ابراز محبت می‌کنید، بهتر است فرزندتان نیز شاهد این رفتار‌ها باشد. 
 
یک نمونه ساده و اثرگذار 
دوستی تعریف می‌کرد در فضای مجازی یک کانال خانوادگی از این خانواده پنج نفره راه انداخته‌اند، به جز پدر و مادر تنها فرزند بزرگشان دسترسی به گوشی دارد، اما به کمک والدین و فرزند ارشد مطالب در جمع خوانده می‌شود. مثلاً خواهر بزرگ‌تر برای برادر ۹ ساله مطالب را می‌خواند. یکی از وجوه خوب این کانال خانوادگی انتشار اشعار محبت‌آمیز شعر است که مثلاً والدین برای یکدیگر ارسال می‌کنند و فرزندان از این اشعار و مضمون آن‌ها هم مطلع و هم با شعرا و اشعار آن‌ها آشنا می‌شوند. 
برخی مواقع کاری کردن در مواقعی که جای خالی وجود دارد و برعکس کاری نکردن در جایی که اوضاع وخیم می‌باشد، عین محبت است و بچه‌ها این را خواهند فهمید. اثبات محبت والدین در مقابل بچه‌ها کار سختی نیست. 

مثال‌هایی از جنس روزمره 
- کی بود مامان؟ بابا بود، چی کار داشت؟ هیچی عزیزم زنگ زده بود ببینه حال من و شما خوبه. 
- مامان بیا بابا پیام فرستاده، چی نوشته پسرم؟ نوشته «عزیزم همه چی خوبه؟»
- امشب قرمه سبزی داریم، ولی مامان من دوست ندارم، عزیزم برای شما ماکارانی از شب قبل داریم، اما پدرت قرمه سبزی خیلی دوست داره. 
- بابا، بیا این شال گردنو مامان داد، گفت بدم به شما داریم با هم میریم نون بگیریم یخ نکنی روی موتور!
- بابا، مامان گفت به شما زنگ بزنم و یادآوری کنم قرصاتونو فراموش نکنید. 
- بابا چرا امروز زود بیدار شدی؟ آخه مامان فاطمه دلش نون تازه می‌خواست، برای همین می‌خوام برم نون و حلیم بگیریم و دور هم بخوریم. 
- مامان چرا اومدیم خونه مامان بزرگ و بابا نیست؟ آخه خواهر کوچولوت واکسن زده و خیلی بی‌تابه، شاید اجازه نده بابا بخوابه، بابا هم صبح می‌خواد بره یه مأموریت مهم به خاطر همین اومدیم خونه مامان بزرگ که بابا امشبو استراحت کنه!
مثال در این زمینه به اندازه تک تک لحظات زندگی زوجین است که کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و می‌توانند تعادل عاطفی زندگی خود را حفظ کنند و برای فرزندان به نمایش بگذارند تا آنان نیز بیاموزند و در آینده به آن عمل کنند. 

 پیشنهادات کلی 
گذراندن زمان با شریک زندگی یکی از اصلی‌ترین ابزار‌ها برای نشان دادن علاقه است. در واقع ثبات یک رابطه عاشقانه به این بستگی دارد که بدانید عشق شما در اولویت قرار دارد. برای این کار سعی کنید لابه لای مشغله‌های زندگی و شغلی، برای همسرتان وقت بگذارید. با او صحبت کنید، با هم فیلم ببینید، درباره اتفاقات و اخبار روز صحبت کنید یا هر کار دیگری که برایتان خوشایند است، اما مهم‌ترین چیز این است که شما وقتتان را در کنار هم بگذرانید و این رفتار را فرزندان متوجه خواهند شد. یکی از موارد مهمی که در نگاه بچه‌ها همواره تثبیت می‌شود، این است که یک چیز مورد علاقه همسر را در حد بودجه خود بی‌مناسبت به او هدیه دهید که البته این موضوع در مورد مناسبت‌ها هم صدق می‌کند. 
اگر به دنبال راهی ساده برای محبت به همسر خود هستید، برای درد دل‌ها و حرف‌های او گوش شنوا داشته باشید. اجازه دهید همسرتان هر چقدر که می‌خواهد، صحبت کند و شما با دقت و حوصله به تمام حرف‌هایش گوش دهید. به جای بی‌توجهی و پرش به موضوع دیگری، دیدگاه‌های همسرتان را درک کنید و با او همراه باشید و گاهی نظرتان را عنوان کنید. این موضوع مخصوصاً برای خانم‌ها بسیار اهمیت دارد. بعضی از خانم‌ها دوست دارند از تمام اتفاقات خوب و بد برای همسرشان حرف بزنند. در چنین مواقعی کافی است به تمام این حرف‌ها گوش بدهید. مطمئن باشید این توجه معنایی جز علاقه ندارد. 
افرادی که در زندگی مشترک محبت و صمیمت بیشتری دارند، افراد موفق‌تری هستند، زیرا زمانی که شما بهترین دوست همسرتان باشید او همیشه و در همه حال فردی را برای مشاوره‌گرفتن و صحبت‌کردن دارد. بدین ترتیب همسرتان بدون هیچ ترس و نگرانی مشکلاتش را با شما در میان می‌گذارد. در یک رابطه زناشویی دوستانه، دو طرف به هم اعتماد دارند، از یکدیگر حمایت و برای تحقق اهدافشان تلاش می‌کنند. این موضوع می‌تواند جلوی بسیاری از مشکلات زندگی زناشویی از جمله پنهان کاری را بگیرد و از طرف دیگر محبت و علاقه بین دو طرف را بیشتر کند. 

جذابیت‌های کوچک 
جدای از پیشنهادات کلی مطرح شده که می‌تواند از سوی شما در شرایط مختلف تغییر کند، موضوعات ساده‌تری هم وجود دارد. مثل اینکه با همسرتان، دست در دست به پیاده روی بروید. یا اجازه بدهید همسرتان وقتی هم برای خود داشته باشد و به تنهایی به پیاده‌روی برود. سوار ماشین شوید، دوردور کنید و با هم بستنی، آبمیوه و بلال بخورید و از یک موسیقی مورد علاقه مشترک لذت ببرید. همسرتان را با خرید کتاب یا نشریه مورد علاقه اش، غافلگیر کنید و زمانی را در اختیارش قرار دهید تا بتواند آن را مطالعه کند. گاهی وقت‌ها حتی نیازی به انجام کار‌های بزرگ و خارق العاده نیست. گاهی وقت‌ها با کاری انجام ندادن که مورد پسند همسرمان نیست، می‌توانیم محبت خود را به او ثابت کنیم. وقتی همسرتان بعد از شستن ظرف‌ها و آوردن چای در جمع می‌نشیند، بلافاصله تلفن همراه را برای دقایق و ساعاتی کنار بگذارید. خانم خانه می‌تواند در فاصله زمانی که مشغول آماده کردن صبحانه است، اجازه دهد همسرش نیم ساعت بیشتر بخوابد. صبح بیدار شوید و برای او صبحانه دلخواه حاضر کنید. یک روز بردن بچه‌ها به مدرسه را جابه‌جا کنید. یک روز در هفته را خالی کنید و دو نفره بیرون بزنید. کار‌های زنانه و مردانه را گاهی وقت‌ها در حد امکان تغییر دهید. مثل شستن ماشین یا پختن غذا. گاهی روزمرگی باعث خمودگی و از بین رفتن محبت می‌شود، اما همین کار‌های ساده روزمرگی را کمرنگ‌تر می‌کند و با جذابیت موجب کاشتن بذر محبت و شادی در کانون خانواده می‌شود. 

ساده و در دسترس 
ساده‌تر می‌خواهید؟ موسیقی مورد علاقه او را برایش بفرستید. یک عکس قدیمی را ادیت و با یک شعر برایش ارسال کنید. از زیبایی همسر خود به زبان ساده تعریف کنید. از همان قندان و شکلات‌خوری روی میز خانه به همسرتان مقابل چشم فرزندانتان یک حبه قند یا یک شکلات بدهید. اسم او را محترمانه و با پسوند و پیشوند «خانم»، «آقا»، یا «جان» صدا بزنید. چه در خانه و چه بیرون دستان همدیگر را بگیرید. همسرتان را تحسین کنید. مگر چند روز در سال تاریخ‌های مهم وجود دارد و برای خانم‌ها از قضا خیلی مهم است؟! تولد و سالگرد ازدواج. همین را از مدت‌ها قبل در گوشی ذخیره کنید و به مدد تکنولوژی برای آن روز یا چند روز قبل‌تر از طریق گوشی به خودتان یادآوری کنید. همسرتان را قبل رفتن سرکار بدرقه کنید. هنگام ورود به استقبال او بروید و کت یا کیف او را بگیرید. 

بدگویی و قضاوت نکنید 
همسرتان را مقابل فرزندان یا در جایی که خودش نیست، قضاوت و از او بدگویی نکنیم. نقصان‌های همسر خود را در مقابل بچه‌ها به روی او نیاورید و در مقابل از نقاط قوت او تعریف کنید. 
عبارات زیر یا مشابه آن را هیچ وقت به فرزندان نگویید: 
«مادرتون همه این سال‌ها پدر منو درآورده!... پدرت واقعاً قدرنشناس و بی‌محبته!... مادرت خیلی ولخرجه! پدرت خیلی خسیسه!... مادرت اساساً آدم قدرنشناسیه!... پدرت از اول هم بی‌توجه بود!»
در مقابل از آشپزی همسر خود مقابل بچه‌ها تعریف کنید. از رانندگی همسر خود مقابل بچه‌ها تعریف کنید. یک کار خوب او را پررنگ جلوه دهیم. 
با بدگویی کردن زن از شوهر برای فرزندان، ابهت پدرانه او از بین می‌رود، اطاعت‌پذیری فرزندتان کم می‌شود و اینگونه به بچه‌ها القا می‌شود که مادرم بدبخت و پدرم ظالم است. در نهایت اینکه وقتی بداند مادری بدبخت و پدری ظالم دارد، برای درد دل‌کردن به سراغ گزینه‌های کوچه بازاری می‌رود. ببینید چقدر ساده شاکله زندگی خود را بر هم می‌زنید!
پیامبر خاتم (ص) بهترین شیوه محبت شوهر به همسر را استفاده از ابزار زبانی می‌دانند و می‌فرماید: «قَوْلُ الرَّجُلِ لِلْمَرْأَةِ إِنِّی‏ أُحِبُّک‏ لَا یذْهَبُ مِنْ قَلْبِهَا أَبَداً» - «این گفتار مرد به همسرش که «من تو را دوست دارم»، هرگز از قلب زن بیرون نمی‌رود.»
امام علی (ع) درباره اینکه چطور یک زندگی می‌تواند روی مدار شادی و آرامش بچرخد، می‌فرماید: «فَدارِها عَلى کلِّ حالٍ، وأحسِنِ الصُّحبَةَ لَها لِیصفُوَ عَیشُک» - «همیشه با همسرت مدارا کن و با او به نیکی همنشینی کن تا زندگیت باصفا شود.»
فراموش نکنید این وظیفه شماست که به‌عنوان پدر یا مادر یک الگوی خوب از رابطه سالم و توأم با عشق و محبت برای فرزندانتان بسازید و لحظات زندگی را برای کاشتن بذر محبت در خانه و برداشت آن از سوی فرزندانتان غنیمت شمارید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار