کد خبر: 1221842
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۵

جوان آنلاین: کانال تلگرامی مطالعات خلیج فارس مطلبی با عنوان تشدید رقابت‌ها در معادن آفریقا؛ امارات درپی خرید معدن بزرگ زامبیا منتشر کرد و نوشت:

کشور‌های عربی خلیج فارس درحال رقابت با چین، اروپا و آمریکا برای استخراج معادن حیاتی در راستای روند گذار به انرژی پاک هستند.

در این میان، امارات نیز بیش از پیش، پا به صحنه رقابت با چین، عربستان و دیگران در منابع معدن آفریقا گذاشته است؛ و تازه‌ترین رویداد نیز حکایت از پیشنهاد این کشور برای خرید معدن مس در کشور زامبیا دارد.

همچنین گفته می‌شود امارات با مشارکت چین درپی خرید یک معدن دیگر نیز است.

مس، کبالت، لیتیوم و نیکل، عناصری کلیدی در ساخت باتری هستند؛ کشور‌های ثروتمند خاورمیانه، که در طول تاریخ بیشتر وابسته به درآمد نفتی بوده‌اند، اکنون به مواد معدنی حیاتی برای انرژی‌های پاک روی آورده‌اند.

رویترز روز جمعه (۲۲ مارس) به نقل از منابع آگاه گزارش داد که شرکت «هلدینگ بین‌المللی منابع» (IRH)، زیرگروه شرکت «اینترنشنال هلدینگ» International Holdings ابوظبی، درپی خرید معدن لوبامبه (Lubambe) زامبیا است؛ این درحالیست که شرکت JCHX چین نیز پیشنهاد خرید آن را داده است.

این سایت، به دلیل پتانسیل تبدیل شدن به یکی از بزرگ‌ترین معادن مس زامبیا، مورد توجه قرار گرفته است.

شرکت اینترنشنال هلدینگ، که ارزش آن نزدیک به ۲۳۸ میلیارد دلار است؛ تحت مدیریت شیخ طحنون بن زاید، مشاور امنیت ملی امارات و معاون فرماندار ابوظبی (محمد بن زاید) قرار دارد.

به گفته منابع رویترز، پیشنهاد شرکت اماراتی می‌تواند روند فروش سایت به شرکت چینی را با چالش روبرو کند.

امارات پس از چین، اتحادیه اروپا و آمریکا، چهارمین سرمایه‌گذار بزرگ در آفریقا به شمار می‌رود.

عربستان نیز با تلاش برای تقویت بخش معادن داخلی، و همزمان، سرمایه‌گذاری گسترده در معادن آفریقا، در تلاش برای پیوستن به این رقابت‌ها است.

ریاض سال گذشته در کنفرانس سعودی-عربی-آفریقا، توافقاتی به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار امضا کرد؛ که از بخش معادن و انرژی تجدیدپذیر تا تولید موادغذایی را در بر می‌گیرد.

همچنین شرکت معادن «مناره» تحت حمایت صندوق سرمایه‌گذاری دولتی، درپی راه‌اندازی یک بازوی تجارت معادن و فلزات جهت فعالیت در خارج از کشور است.

از آن سو، چین از بیش از یک دهه پیش تاکنون، بزرگ‌ترین شریک تجاری آفریقا به شمار می‌رود؛ و سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در بخش معادن و نیز بخش خدمات این قاره انجام داده است.

پکن در سال ۲۰۲۲، ۱.۸ میلیارد دلار به سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در آفریقا اختصاص داده بود.

برچسب ها: پکن ، عربستان ، خلیج فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار