کد خبر: 1217138
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸
مناظره سخنگوی هیات رئیس مجلس با نماینده ادوار مجلس در غرفه گروه رسانه‌ای «جوان» در نمایشگاه مطبوعات:
مناظره سید نظام الدین موسوی، سخنگوی هیات رئیس مجلس و مصطفی کواکبیان، نماینده ادوار مجلس در غرفه گروه رسانه‌ای جوان در نمایشگاه مطبوعات امروز چهارشنبه ۲ اسفند در غرفه گروه رسانه ا‌ی جوان در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد.

جوان آنلاین: مناظره سید نظام الدین موسوی، سخنگوی هیات رئیس مجلس و مصطفی کواکبیان، نماینده ادوار مجلس در غرفه گروه رسانه‌ای جوان در نمایشگاه مطبوعات امروز چهارشنبه ۲ اسفند در غرفه گروه رسانه ا‌ی جوان در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد.

تصمیمات سران سه قوه جایگاه مجلس را از بین می‌برد
مصطفی کواکبیان در ابتدای این مناظره در پاسخ به سوالی در خصوص انتخابات مجلس و عملکرد مجلس دهم و یازدهم گفت: متاسفانه جایگاه مجلس هر دوره نسبت به قبل تنزل بیشتری پیدا کرده است. تصمیمات سران سه قوه جایگاه مجلس را از بین می‌برد. باید در قانون اساسی بازنگری شود. خبرگان نیز همین طور است. چه کسی گفته قانون‌شان را خودشان بنویسند. مجلس در بحث خبرگان نیز تاثیری ندارد. چرا یک خانم در مجلس خبرگان و اقلیت دینی در خبرگان نیست؛ لذا قانون یک بازنگری لازم دارد.

ما در مجلس دهم حداقلی بودیم
وی همچنین در مورد عملکرد دو مجلس دهم و یازدهم نیز گفت: گروهی درست شدند تحت عنوان مستقلین ولایی و هر وقت با ما هماهنگ بودند ما اکثریت می‌شدیم و هر وقت به سمت اصولگرایان غش می‌کردند ما اقلیت می‌شدیم؛ لذا ما در مجلس دهم اکثریت نداشتیم.

مجلس دهم همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد برجام و FATF قرار داد
سید نظام‌الدین موسوی نیز گفت: آقای دکتر کواکبیان، طبق معمول دوستان جریان اصلاح‌طلب، تکلیف خود را مشخص کردند که در دوره ایشان مسئولیتی نداشتند و الان نیز به بن‌بست رسیده‌ایم. من فکر می‌کنم این مفهوم اصلاح‌طلبی نیست و آن‌ها نیز باید مسئولیت خود را بپذیرند و تلاش نکنند مشکلات را به گردن دیگران بیندازند.

وی افزود: زمانی که مجلس دهم شکل گرفت، برجام به فعلیت رسیده بود. من معتقدم کلیت مجلس دهم با دولت آقای روحانی هم‌جهت بودند. همان جلسه سران سه قوه که آقای کواکبیان معتقدند چالش‌زا است، من هم به نوعی انتقاداتی دارم. اما آقای علی لاریجانی در سیاست خارجی و مسائل اقتصادی هم‌سویی داشتند. نمی‌خواهم بگویم مجلس دهم مجلس بی‌خاصیتی بوده اتفاقا مصوبات خوبی نیز داشته است، اما ایراد مهم مجلس دهم این بود که در مقطع تصویب برجام نتوانست از وضعیت آن زمان استفاده کند و مجلس دهم به تبعیت از آقای روحانی همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد برجام و FATF و مواردی این چنین گذاشت؛ لذا باید مصوبات و ریل‌گذاری‌ها را به سمتی می‌بردیم که متناسب با وضعیت تحریم بود.

۳۴ سال است دست به ترکیب قانون نزدیم
کواکبیان گفت: ایشان اگر دوست دارند، بگویند  کشور به بن‌بست رسیده، اما من این حرف را نزدم. تغییر قانون اساسی با بازنگری تفاوت ندارد. ما در چارچوب اصل ۱۷۷ صحبت می‌کنیم. از ابتدای انقلاب تا سال ۶۸ جمهوری اول و از سال ۶۸ تا الان جمهوری دوم بود و با بازنگری قانون اساسی می‌توانیم به جمهوری سوم برسیم. ۳۴ سال است دست به ترکیب قانون نزدیم. اگر می‌خواهیم تحول در مجلس داشته باشیم ضرورت آن بازنگری است.

مجلس حداقلی منافع حداقل مردم را دنبال می‌کنند
کواکبیان ادامه داد: من هم دنبال فرار از مسئولیت نیستم، اما حرفمان این است افرادی که در لیست انتخاباتی، پایشان به مجلس رسید، شتر دیدی ندیدی شدند. ما معتقدیم که اکثریت نبودیم. کمک کردیم دولت آقای روحانی بالا بیاید. عرضم این است که روحانی اصلاح‌طلب نبود. هماهنگی ایشان با لاریجانی ربطی به اصلاحات نداشت. گفتم لاریجانی چه حقی داشت از طرف مجلس در سران سه‌قوه تصمیم بگیرید؟ الان آقایان از سیر تا پیاز مجلس دستشان است. این‌ها باید مسئولیت بپذیرند که چه بلایی سر مجلس آوردند.

وی افزود: بزرگترین ضعف مجلس این بود که با ۹ میلیون رای به دنبال حقوق مردم بودند. از کلان شهر کرج با دو درصد آرا وارد مجلس شدند؛ بنابراین مجلس حداقلی منافع حداقل مردم را دنبال می‌کنند. لایحه حجابی که تصویب شد در شرایطی تصویب شد که مردم هیچ اطلاعی از جزئیات آن نداشتند. ما به گردشگر خارج سیمکارت بدون فیلتر می‌دهیم، اما به مردم خودمان نه! صدای آقای املی لاریجانی هم درآمد که یکباره سن بازنشستگی را افزایش دادید.

اصلاح طلبان در روز روشن کاندیدای خود را گردن نمی‌گیرند
سید نظام‌الدین موسوی نیز گفت: طرح صیانت هنوز مسکوت مانده است. مجلس یازدهم چه ربطی به فیلترینگ دارد. شما خودتان در مجلس بودید و با سازوکار آن آشنا هستید. ما که نمی‌خواهیم با هم ژورنالیستی صحبت کنیم. مگر در دوره نمایندگی شما فیلترینگ نبود. مجلس یازدهم زمانی که دید مردم موافق نیستند، به افکار عمومی احترام گذاشت. شما در روز روشن کاندیدای خود را گردن نمی‌گیرید. آقای عارف را از صحنه انتخابات خارج کردند؛ چون می‌دانستند رای ندارد. بعد می‌گوئید آقای روحانی با ما نبوده است؟ پس آقای کواکبیان عزیز، ما می‌گوئیم باید شجاعت پذیرش مسئولیت خود را داشته باشید. از ۹۴ تا ۹۷ سه سال مجلس دهم بود که علی رغم برجام برای معیشت مردم کاری نشد.

حمایت از روحانی حمایت از جریان بود نه یک حزب
کواکبیان نیز در ادامه گفت: در علوم سیاسی نظام انتخابات حزبی است و دست فراکسیون نمی‌افتد. من می‌گویم لیستی که تایید شده مثلا ً کاظم جلالی، لیست جریان بوده نه لیست حزب. مسئولیت، در حزب داشتن است. ما چنین حزبی نداریم، نظام انتخاباتی در داشتن حزب معنی دارد. درست است از روحانی حمایت کردیم، اما جریان بوده و حزب نبوده است. مثلاَ حزب آقای اردوغان ۱۵ میلیون نفر عضو حزبشان بود. ۹۰ درصد بغل گوشمان در انتخاباتشان شرکت کردند، اما در اینجا نماینده راهنمای راست می‌زند، اما وقتی وارد مجلس می‌شود راهنمای چپ می‌زند.

مجلس یازدهم نیز تنوعی از افراد و عقاید را دارد
سیدنظام الدین موسوی گفت: آقای کواکبیان می‌گویند که فقط مسئولیت حزب خود را می‌پذیرم، ولی آقایان جبهه مقابل همه همبستگی دارند. به هر حال شما هم موقع انتخابات منطقی داشتید و لیستی را تنظیم کردید. من سهمیه بندی را قبول ندارم و معتقدم سهمیه بندی نخبگان را کنار می‌گذارد.

وی افزود: نکته دوم جریانی که اسم آن را اصولگرا گذاشتیم هم بین خودشان تکثر دارند. مجلس یازدهم نیز تنوعی از افراد دارد. در همین مجلس درباره دلارزدایی دیدگاه متضادی وجود داشته است. بخشی از مشکلات ما ناشی از عملکرد خود احزاب است. من هم مثل شما معتقد به حزب هستم، حزب چرخ دنده دموکراسی است، اما بنده هم می‌توانم از شما سوال کنم برای سیستم حزبی چه کاری انجام دادید؟ بنابراین آقای دکتر کواکبیان، وقتی وارد سیاست شدیم باید مسئولیت خودمان را بپذیریم و بدانیم شاید برای جناح‌های دیگر نیز محدودیت‌هایی وجود دارد. شما می‌گویید ما ۱۵ نفر بودیم در یک حزب، بفرمایید در این مدت و در چهار سال کدام طرح‌ها را همسو با مشکلات مردم به صحن آوردید؟
این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرد: حضرت امام(ره) فرمودند مجلس در راس امور است، اما همان موقع نیز شورای نگهبان را داشتیم. در این مجلس درباره واردات خودرو هیات عالی نظارت مخالف بودند، اما ما با اصرار آن را انجام دادیم.

رییس مجلس همه کاره مجلس است!
کواکبیان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با انتقاد از حجم گسترده مداخلات رئیس مجلس گفت: رییس مجلس همه کاره مجلس است. دوستان مجلس نامه نوشتند به رهبری که رئیس مجلس دستکاری کرده است. من می‌گویم رئیس مجلس به جای سخنگویی مجلس همه کاره مجلس است. برای همین می‌گوییم مجلس راس امور نیست.

سیدنظام الدین موسوی نیز در پاسخ گفت: رییس مجلس در اداره امور صحن مجلس باید کارش را انجام دهد، اما در مباحث قانون گذاری و نظارت و استیضاح و... در قانون و آیین‌نامه داخلی مجلس آمده است. آمدند دست رییس مجلس را باز کردند و بنیان این مساله را خود دوستان شما هم پایه‌گذاری کرده‌اند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
0
0
تگلیفش مشخصه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار