کد خبر: 1215771
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۹
اژه‌ای در دیدار با ایرانیان مقیم عراق تأکید کرد؛
رییس قوه قضاییه گفت: تلاش دشمنان معطوف به آن است که ظرفیت‌های اقتصادی بالای دو کشور ایران و عراق و تعاملات اقتصادی دو کشور، برجسته و شکوفا نشود.

جوان آنلاین: حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، در نخستین برنامه از سفرش به عراق، امروز سه‌شنبه (۲۴ بهمن) طی مراسمی با جمعی از ایرانیان مقیم عراق، دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در این مراسم ضمن تبریک سوم شعبان سالروز ولادت باسعادت سرور و سالار شهیدان و اسوه آزادگان جهان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و همچنین اعیاد شعبانیه، اظهار کرد: زیارت امام حسین (ع) یکی از شاخص‌ترین و ارزنده‌ترین اعمال عبادی است؛ روایاتی وجود دارد که طبق آن‌ها دعا در زیر قبّه و گنبد امام حسین (ع) مستجاب است. شما ایرانیان که توفیق حضور و اقامت در عراق را دارید، این مزیت را قدر بدانید و از برکات همجواری با مضاجع شریف آل‌الله، پیوسته و مستمراً مستفیض شوید.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به مسائل و مشکلاتی که از سوی ایرانیان مقیم عراق در جریان این نشست مطرح شد، گفت: من برای رفع مسائل و مشکلات شما ایرانیان مقیم عراق، چهار راهکار را ارائه می‌دهم؛ نخست آنکه این مسائل و مشکلات را در شورا‌های عالی و مجامعی که به عنوان رئیس قوه قضائیه در آن‌ها عضویت دارم، به فراخور مرتبط بودن، طرح می‌نمایم؛ دوم آنکه کارگروه و کمیته مشترکی را با نمایندگانی از شما ایجاد کنیم و در جهت رفع این مشکلات گام برداریم؛ سوم آنکه سفارت ایران در عراق و یا رایزنی فرهنگی ایران در این کشور نماینده‌ای را برای رفع مشکلات شما به ایران بفرستد و چهارم آنکه خودِ من به عنوان رئیس قوه قضائیه فرد حقوقدانی را مسئول احصاء و اولویت‌بندی و رفع مسائل و مشکلات شما کنم. علی‌ایحال ظرف ۲ الی سه ماه باید کار‌های کارشناسی این راهکار‌ها صورت گیرد و راهکار‌ها در مدار عملیاتی شدن قرار گیرند.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: نسبت به اجرایی شدن وعده‌ای که به شما می‌دهم، مقیّد هستم؛ نباید به گونه‌ای باشد که پس از گذشت ۶ ماه، شما بگویید رئیس قوه قضائیه کشورمان به عراق آمد و نشست و دیداری برگزار شد، اما هیچکدام از راهکار‌ها برای رفع مسائل عملیاتی نشد.

رئیس عدلیه در ادامه با اشاره به اهمیت مقوله «امنیت» و تأثیری که این مقوله بر سایر شؤون و ساحت‌های زندگی بشری دارد، گفت: «امنیت» مقوله بسیار مهمی است اگر امنیت نباشد، اقتصاد و فرهنگ هم ضربه خواهند خورد؛ امروز ایران و عراق درصدد هستند برای یکدیگر «امنیت پایدار» ایجاد کنند و در این مسیر قدم به قدم جلو می‌روند؛ باید توجه داشت که امنیت ایران و عراق به هم گره خورده است چرا که عراق بیشترین و طولانی‌ترین مرز را با ما دارد.

قاضی‌القضات مقوله «فرهنگ» را هم از جمله مقولات بسیار مهم و اثرگذار در زیست بشری دانست و گفت: «فرهنگ» باید در همه موضوعات و مقولات جریان و سَریان داشته باشد؛ نباید «فرهنگ» را در هیچ مقوله‌ای نادیده گرفت؛ حتی اگر می‌خواهیم امنیت پایدار داشته باشیم و امنیت خود را تحکیم کنیم نیز باید به مقوله «فرهنگ» اهتمام و توجه بسیار داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه ضمن تبیین و تشریح اهمیت مقوله «اقتصاد» و ظرفیت‌های بالای اقتصادی دو کشور ایران و عراق، بیان داشت: امروز تلاش دشمنان معطوف به آن است که ظرفیت‌های اقتصادی بالای دو کشور ایران و عراق و تعاملات اقتصادی دو کشور، برجسته و شکوفا نشود؛ دشمنان برای ضربه زدن به پیشرفت‌های علمی و اقتصادی دو کشور ایران و عراق در طول سال‌های اخیر اقدامات شرارت‌آمیز و توطئه‌گرانه بسیاری را تدارک دیدند و حربه‌هایی نظیر ترور دانشمندان و یا آسیب رساندن به زیرساخت‌ها را در دستور کار قرار دادند؛ البته ملت ایران بواسطه بهره‌مندی از نعمت رهبری بصیر و حکیم و مردم‌مدار، امروز روی پای خود ایستاده است و عزت و اقتدار فراوان دارد.

رئیس قوه قضائیه افزود: مقام معظم رهبری بر حل مسائل اقتصادی تأکیدات فراوانی دارند و جهت‌گیری‌های ایشان در شعار‌های سال نیز مؤید این امر است؛ ما در داخل بنا بر تأکیدات رهبر معظم انقلاب، بر حمایت از فعالان بخش خصوصی که درصدد فعالیت سالم و مولّد اقتصادی هستند متمرکز شده‌ایم و درصدد رفع موانع تولید و کسب و کار هستیم.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به انعقاد توافقنامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های همکاری‌های حقوقی و قضائی میان ایران و عراق، اظهار کرد: ما چهار توافقنامه حقوقی و قضائی و چندین یادداشت تفاهم با عراق منعقد کرده‌ایم و پیگیر هستیم که این توافقنامه‌ها و تفاهم‌نامه‌ها به صورت تمام و کمال عملیاتی شوند؛ البته پس از سفر اردیبهشت ماه رئیس شورای‌عالی قضائی عراق به ایران نیز، کمیته‌های تشکیل شده میان دو کشور در زمینه‌های حقوقی و قضائی فعال‌تر شده‌اند.

رئیس عدلیه در ادامه به تبیین و تشریح نقش برجسته شهیدان سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در مبارزه با تروریسم و تأمین امنیت برای دو ملت ایران و عراق و سراسر منطقه، پرداخت و یاد و خاطره این دو سردار شهید محور مقاومت و همرزمان‌شان را گرامی داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین ضمن اشاره به نقش نیرو‌های حشدالشعبی در تأمین امنیت و اقتدار برای ملت عراق، از مواضع مطلوب مردم و دولت عراق در بزنگاه‌هایی نظیر «هتک حرمت قرآن کریم» و «جنایات سبعانه صهیونیست‌ها در غزه» تقدیر کرد و مهمان‌نوازی عراقی‌ها در پذیرایی و استقبال از زوار اربعین را ستود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار