کد خبر: 1211150
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
ارتش و سپاه رزمایش مشترک پدافندی برگزار کردند
رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی «مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲» از روز پنج‌شنبه با رمز «یا علی بن ابیطالب (ع)» در مناطق جنوب غرب، جنوب و جنوب شرق کشور که یک سوم آسمان کشور را تشکیل می‌دهد آغاز شد.

جوان آنلاین: رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی «مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲» از روز پنج‌شنبه با رمز «یا علی بن ابیطالب (ع)» در مناطق جنوب غرب، جنوب و جنوب شرق کشور که یک سوم آسمان کشور را تشکیل می‌دهد آغاز شد.
این رزمایش با مشارکت نیروی پدافند هوایی ارتش، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنین بخش‌هایی از نیروی زمینی ارتش تحت کنترل عملیاتی قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص)، در منطقه عمومی جنوب غرب، جنوب و جنوب شرق در محدوده‌ای به وسعت ۶۰۰ کیلومتر و از نوار ساحلی تا عمق ۴۰۰ کیلومتری کشور و در مناطق مراقبت هوایی آغاز شد. امیر سرتیپ دوم عباس فرج‌پور سخنگوی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲ بهره‌برداری از سامانه‌های کاملاً بومی پدافند هوایی را یکی از ویژگی‌های قابل توجه این رزمایش دانست و گفت: مراکز فرماندهی و کنترل در این رزمایش با استفاده از سامانه‌های راداری اکتیو و پسیو بسیار پیشرفته و بومی و با بهره‌گیری از پایش سیگنالی و الکترواپتیک، عملیات پایش منطقه رزمایش را انجام می‌دهند و به محض کشف هدف متخاصم با استفاده از شبکه دیده بانی در کشف، سامانه پدافندی متناسب با هدف را برای مقابله وارد مدار عملیاتی می‌کنند.
فرج‌پور با اشاره به حجم گسترده سامانه‌های پدافند هوایی به کار گرفته شده در این رزمایش گفت: تشکیل لایه‌های امن پدافند هوایی برای حفاظت از مرز‌های هوایی جمهوری اسلامی ایران و همچنین دفاع همه‌جانبه از مراکز حساس و حیاتی کشور از جمله اهداف این رزمایش است که با مهارت و هوشمندی کارکنان و نیرو‌های عملیاتی جوان و ولایتمدار پدافند هوایی در ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت هدایت و کنترل عملیاتی شبکه یکپارچه قرارگاه مشترک پدافند هوایی کشور به صورت ۲۴ ساعته در حال انجام است.

عملیات مقابله با تهاجم الکترونیک و سایبری دشمن
در دومین روز از رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲، عملیات مقابله با تهاجم الکترونیک و سایبری بر روی سامانه‌های پدافند هوایی با موفقیت تمرین شد.
امیر سرتیپ دوم عباس فرج‌پور سخنگوی رزمایش در توصیف این مرحله از رزمایش گفت: در ادامه برگزاری مراحل اصلی رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲، یگان‌های شرکت‌کننده از نیروی پدافند هوایی ارتش، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی هوایی ارتش تحت کنترل عملیاتی قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص)، روش‌ها و راهکنش‌های مختلف جنگ الکترونیک و جنگ سایبری را به منظور مقابله با تهاجم الکترونیک تمرین کردند. سخنگوی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲، استفاده هماهنگ و پرقدرت از سامانه‌های بومی جنگ الکترونیک در این رزمایش را یکی از ویژگی‌های مهم دانست و ادامه داد: در این مرحله از رزمایش، با ایجاد اخلال الکترونیک بر روی رادار‌ها و سامانه‌های کشف و شناسایی پدافند هوایی در ارتفاعات و لایه‌های مختلف به وسیله پهپاد‌های اخلالگر، پایداری و قابلیت بقا و تداوم عملیات رادار‌ها به عنوان یکی از اجزای اصلی پدافند هوایی در محیط آلوده به جنگ الکترونیک مورد ارزیابی قرار گرفت. فرج‌پور تصریح کرد: عملیات اخلال الکترونیک بر روی پهپاد‌های مهاجم نیروی حمله‌ور و به دست گرفتن کنترل این پهپاد‌ها به منظور جلوگیری از نفوذ به منطقه رزمایش از دیگر تمرینات صورت گرفته در این مرحله از رزمایش بود که با موفقیت انجام شد.

نمایش اجرای عملیاتی سامانه ۹ دی
سامانه‌های دفاع هوایی کوتاه برد و ارتفاع پایین «۹ دی» نیروی هوافضای سپاه در رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت، اهداف واگذار شده توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور را با موفقیت رهگیری و منهدم کردند.
سخنگوی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲، اظهار داشت: توجه به موضوع دفاع در برابر تهاجم الکترونیک و سایبری و توانمندی‌های سامانه‌های بومی در این حوزه از جمله دستاورد‌های این رزمایش است چراکه سامانه‌های پدافند هوایی ارتش و سپاه در این رزمایش در محیط جنگ الکترونیک به مقابله با اهداف متخاصم پرداختند. امیر فرج‌پور، برقراری ارتباطات امن در لایه‌های مختلف را از جمله ضرورت‌های شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور برشمرد و گفت: یکپارچگی امنیت در عرصه سایبرالکترونیک و پایداری ارتباطات در تمامی سطوح و لایه‌های ارتباطی از جمله مسائلی است که در رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲ مورد توجه و تأکید جدی قرار گرفته است. سامانه پدافندی برد کوتاه ۹ دی که در روز ۳۱ شهریور امسال در جریان رژه نیرو‌های مسلح در جوار حرم مطهر امام خمینی (ره) برای اولین بار به نمایش در آمد در این رزمایش نیز برای نخستین بار است که در رزمایش به کار گرفته می‌شود.

انهدام اهداف متخاصم با سامانه‌های بومی ۱۵ خرداد
در جریان مرحله اصلی در رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲ پهپاد‌هایی که در قالب نیروی متخاصم سازماندهی شده بودند قصد ورود به منطقه عمومی رزمایش را داشتند، طی فرایند عملیاتی (کشف، شناسایی، رهگیری، درگیری و انهدام) ابتدا توسط طیف گوناگون سامانه‌های راداری شبکه گسترده پدافند هوایی کشور کشف و پس از شناسایی در مرکز عملیات منطقه‌ای قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص)، به سامانه بومی ۱۵ خرداد نیروی پدافند هوایی ارتش واگذار و تحت کنترل آن مرکز با شلیک موفق موشک صیاد نسبت به انهدام پهپاد‌های مهاجم اقدام شد.
امیر عباس فرج‌پور سخنگوی رزمایش مشترک با بیان اینکه در این رزمایش دفاع از مراکز حساس و حیاتی کشور به صورت یک رزم واقعی و دفاع ۳۶۰ درجه تمرین می‌شود، گفت: نیرو‌های شرکت‌کننده در این رزمایش، همگی کارکنان جوانی هستند که در صحنه واقعی رزم نیز باید طرح دفاع هوایی از مراکز حساس را اجرا کنند که این موضوع کمک شایانی به ارتقای تجربه عملیاتی آن‌ها خواهد کرد. وی با اشاره به نقش نیروی هوایی ارتش در این رزمایش، اظهار کرد: انجام اقدام تاکتیکی و دفاعی هواپایه توسط هواپیما‌های شکاری رهگیر نهاجا تحت کنترل و هدایت عملیاتی شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور از جمله طرح‌هایی است که در این رزمایش تمرین شده است. امیر فرج‌پور آزمایش و ارزیابی نسل جدید تجهیزات بومی ارتش و سپاه را که به دست توانمند دانشمندان و متخصصان کشور تولید شده است بخش دیگری از اهداف این رزمایش برشمرد و بیان کرد: ما به طور دائم در حال به‌روزرسانی و ارتقای تجهیزات و توانمندی‌هایمان هستیم، لذا برگزاری رزمایش بهترین فرصت برای ارزیابی دقیق این تجهیزات است تا در نبرد احتمالی بتوانیم قابلیت‌های غافلگیرکننده‌ای را به دشمنان نشان دهیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار