کد خبر: 1208504
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳
محققان به تازگی چارچوبی جدید موسوم به Dobb-E را معرفی کرده اند که بطور خاص برای آموزش موثر به ربات‌های متحرک در انجام وظایف خانگی طراحی شده است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، مهندسان رباتیک از چند سال پیش تاکنون در تلاش برای ساخت ربات‌هایی بوده‌اند که بتوانند کار‌های خانگی روزمره مختلف از قبیل ظرف‌شویی یا مرتب کردن خانه را انجام دهند. حال چارچوب طراحی شده است که می‌تواند در مورد ربات‌های مختلف برای کمک به انسان‌ها در خانه‌ها به کار رود.

«لرل پینتو» از مولفان مقاله علمی تشریح کننده این موضوع گفت: این مقاله از دیدگاه ما برای وارد کردن ربات‌ها در خانه‌ها در آینده نزدیک است. همین الان «ربات‌های» تخصصی از قبیل ماشین ظرف‌شویی در خانه‌ها داریم، اما یک ربات جامع (generalist) که بتواند یاد بگیرد که هر کاری را چگونه باید انجام دهد، یکی از هدف‌های دوردست باقی مانده است.

کار تحقیقی اخیر پینتو و همکارانش در دانشگاه نیویورک چند هدف اصلی داشته است که به منظور اینکه ربات‌ها با موفقیت وارد محیط‌های خانگی شوند لازم است که همه این هدف‌ها محقق شود. این رویکرد همچنین باید ایمنی ربات‌ها را نیز تضمین کند؛ بطوری که ربات‌ها در حین یادگیری برای انجام دادن وظایف جدید موجب هیچ خسارتی نشوند.

پینتو تصریح کرد: برای رسیدن به سودمندی و کارآمدی، به سامانه‌های یادگیری مبتنی بر داده‌ها اتکا کردیم که موفقیت آن‌ها در مدل‌های بزرگ یادگیری ماشین مشهود است. همچنین یک ابزار خوش‌ساخت (ارگونومیک) ابداع کردیم که ما را قادر می‌سازد داده‌های خاص را در خانه‌های ناآشنا بدون عملیات مستقیم ربات جمع‌آوری کنیم.

چارچوب Dobb-E چهار جزء اصلی دارد که عبارتند از یک ابزار جمع‌آوری داده، یک مدل پیش از آموزش، یک مجموعه داده متنوع و یک برنامه استقرار کاری. این محققان در آزمایش‌های خود یک ربات متحرک چند کارکردی موسوم به HRS را به کار گرفتند. این ربات بطور خارق‌العاده‌ای آموزش داده شد که ۱۰۹ کار خانگی مختلف را انجام دهد.

چارچوب Dobb-E یک دستاورد مهم در تلاش‌های جاری با هدف استفاده از ربات‌های خانگی چندکارکردی به شمار می‌رود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار