کد خبر: 1204309
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
پاشینیان:
نخست وزیر ارمنستان امروز با اشاره به امکان برقراری صلح میان ایروان و باکو، از آمادگی کشورش برای برقراری دوباره ارتباط ریلی و جاده‌ای با ترکیه و جمهوری آذربایجان خبر داد.

جوان آنلاین: خبرگزاری آرمن پرس نوشت که پاشینیان در سخنرانی افتتاحیه نشست وزیران "کشور‌های در حال توسعه محصور در خشکی" که در ایروان برگزار می‌شود، گفت: سه اصل اساسی در زمینه برقراری صلح میان دو کشور وجود دارد.

به گزارش ایرنا، نخست آنکه توافق‌های مربوط به رفع انسداد خطوط حمل و نقل باید بر اساس اصل حاکمیت، صلاحیت قضایی، برابری و اقدام متقابل کشور‌ها باشد.

ثانیاً، ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید تمامیت ارضی و حاکمیت یکدیگر را بر اساس مساحت ۲۹۸۰۰ کیلومتر مربعی ارمنستان و ۸۶۶۰۰ کیلومتر مربعی جمهوری آذربایجان کاملاً به رسمیت بشناسند.

بر اساس اصل سوم، ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید تعهد بی قید و شرط خود را به اعلامیه سال ۱۹۹۱ آلما آتا به عنوان مبنای سیاسی تعیین مرز‌ها تکرار کنند.

وی خاطرنشان کرد: (توافق در مورد) این اصول در جریان مذاکرات با رئیس جمهوری آذربایجان در بروکسل به دست آمد.

پاشینیان گفت: اگر جمهوری آذربایجان توافق‌های قبلی را کنار نگذارد، امضای معاهده صلح با آن در آینده نزدیک بسیار واقع بینانه خواهد بود.

نخست وزیر ارمنستان همچنین تاکید کرد که تمامی راه‌های ارتباطی باید تحت حاکمیت و صلاحیت قضایی کشور‌هایی باشد که از آن عبور می‌کنند.

پاشینیان خاطرنشان کرد: هر کشور از طریق نهاد‌های دولتی خود کنترل مرزی، کنترل گمرکی و امنیت تمامی زیرساخت‌ها از جمله عبور و مرور شهروندان، کالا‌ها و وسایل نقلیه را تضمین می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار