کد خبر: 1202754
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۹
«عبود» نوجوان ۱۷ ساله اهل غزه با یک تلفن همراه، گزارشی از واقعیت‌های جنگ در غزه را گزارش می‌دهد، البته با شوخ‌طبعی و لبخندی همیشگی که به ویرانی‌ها طعنه می‌زند.

جوان آنلاین: خودش را در بیوگرافی اینستاگرامش این گونه معرفی می‌کند: «بهترین خبرنگار جهان در سال ۲۰۲۳». پس از اتفاقات «۷ اکتبر» و حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه و فلسطین، گروهی از خبرنگاران میدانی زن و مرد مانند «معتز عزایزه»، «بیسان»، «بلیستیه» و البته «عبود بطاح» ظاهر شدند. اما عنوان بهترین خبرنگار سال لقب مختص به یکی از آنها است؛ «عبدالرحمن بطاح» معروف به «عبود» پسر ۱۷ ساله فلسطینی که ساکن شهر غزه است. او خودش را تنها وارث خبرنگار شهید «شیرین ابوعاقلی» می‌داند.

این روزها که در غزه نهایت امکانات برای گزارش اخبار، یک دوربین و میکروفون ساده است، عبود تنها با تلفن همراه و با فیلم گرفتن از خود واقعیت‌های زنده از آنچه که در غزه رخ می‌دهد را گزارش می‌کند. او در تصاویری که منتشر می‌کند به شرایط و سختی‌های زندگی در جنگ می‌پردازد و سعی می‌کند صدای کسانی باشد که اسرائیل سعی دارد نسل‌شان را منقرض کند.

او که به واسطه یک پیج اینستاگرامی اطلاع‌رسانی می‌کند از همان آغاز به کار مورد توجه کاربران قرار گرفت و ویدیوهایی که منتشر کرده، بازدیدهای میلیونی داشته که هزاران بار در فضای مجازی چرخیده است. او تنها با حدود ۴۰ پست اینستاگرامی در مدتی کوتاه، نزدیک دو نیم میلیون دنبال‌کننده دارد، اما چیزی که باعث شد نام این پسر نوجوان به سر زبان‌ها بیفتد، لحن کنایه‌ آمیز و شیوه متفاوت او در بیان اخبار روزانه غزه و جنگ بوده است.

«عبود»، لبخندی از دل ویرانی‌ها!

عبود در اغلب کلیپ‌های، جزئیات زندگی روزمره ساکنان غزه را به صورت طنز و با لبخند روایت می‌کند؛ انگار نه انگار در میانه جنگ است و در فاصله‌ای نه چندان از او بمبی منفجر می‌شود یا راکتی به زمین می‌خورد. برای مثال در یکی از ویدیوهابرخی کاربران معتقدند شاید به خاطر همین ابتکار عمل او بوده که ویدئوهای او تا این حد بازتاب گسترده‌ای داشته است.

نکته قابل توجه آن است که این پسر نوجوان، با لهجه محلی غلیظی صحبت می‌کند که شاید هر کسی نتواند به راحتی آن را بفهمد. برخی به او که با سادگی محض مقابل دوربین قرار می‌گیرد، لقب بهترین «کودک‌خبرنگار» داده‌اند. عبود با همین سادگی و با همان بیان شوخ، از واقعیتی پیچیده و تلخ سخن می‌گوید که ساکنان غزه در هر لحظه و ثانیه آن را حال تحمل آن هستند؛ لحظاتی که از شاید ترسناک‌ترین واقعیت حال حاضر جهان باشد.

عبود معمولاً ویدئوهای خود را با جمله‌هایی خاص شروع می‌کند و به پایان می‌رساند که گزارش‌های میدانی او را متفاوت می‌کند، جملاتی مانند: «وضع به همین خوبی است»، «از اینجا و از نوار غزه آخرین تحولات کشور را برای شما منتشر می‌کنیم» و «خدا، صبح و شام، شما را با همه چیزهای خوب برکت دهد».

هیچکس نمی‌تواند ما را از خانه خودمان بیرون بیاندازد!

به همین دلایل کاربران هر روز مشتاقانه منتظر یک پیام و به روز رسانی از او و صفحه اینستاگرامش بودند؛ تا اینکه چند روزی از عبود خبری نشد. نه پست، نه استوری و نه هیچ نشانه دیگری، به یک باره فعالیت او در فضای مجازی به صفر و هیچ رسید. نگرانی‌ها درباره سلامت عبود و حیات او زیاد شد و شماری از کاربران از احتمال شهادت او سخن می‌گفتند؛ به خصوص که منطقه اطراف خانه او، بین «بیت لاهیه» و «جبلیه» در شمال غزه، تحت فشارهای سنگینی در این اواخر قرار گرفت.

مخاطبان و دنبال‌کنندگان به اندازه‌ای نگران سرنوشت عبود شدند که سوالات درباره او به یکی از پرطرفدارترین و پرتکرارترین سوالات در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد، حتی کاربران بسیاری نوشتند: «عبود یکی از اعضای خانواده ما است.»

حدود شش روز گذشت که عبود برگشت و در جواب سوالات و نگرانی‌هایی که وجود داشت در استوری خود گفت: «در چهار روز گذشته شاهد ده‌ها قتل عام در نزدیکی خانه خود بودیم؛ ده‌ها شهید و تلفات، از جمله ۵۰۰ نفر که در یک اعتصاب شهید شدند. شب‌هایی می‌گذشت که از شدت بمباران نزدیک‌مان حتی دقایقی نمی‌توانستیم بخوابیم، هر دقیقه و حتی در هر ثانیه غزه بمباران می‌شد و در هر ضربه حدود ۱۰ تا ۲۰ شهید به شهادت می‌رسید. عزیزان ما که رحمت خدا بر آنها باد؛ شهید شدند، ما آنها را در پیش‌گاه خداوند شهید می‌دانیم. امید داریم شهادت نصیب ما هم بشود. ای عزیزترین مردم ما را به نیکی یاد کنید و برای ما دعا کنید.»

«عبود»، لبخندی از دل ویرانی‌ها!

منتظر نوبتم هستم!

این نوجوان یا به قول خودش بهترین خبرنگار امسال، پس از شایعاتی که درباره شهادتش منتشر شد، گفت که او و خانواده‌اش از ترک شمال نوار غزه به سمت جنوب خودداری می‌کنند، زیرا آنها به خانه و سرزمین خود چسبیده‌اند و هیچکس نمی‌تواند آنها را از خانه خودشان بیرون بیاندازد!

عبود در ویدئوهای جدید خود با تاکید بر اینکه «هر لحظه منتظر نوبت خودش است» دوباره به گزارش اخبار پرداخت و با همان شیوه و لحن همیشگی خود، وضعیت داخل بیمارستان اندونزی در غزه را به اشتراک گذاشت و نشان داد که مردم غزه از کمبود سوخت، قطعی برق و ناتوانی پزشکان در انجام عمل جراحی روی بیماران رنج می‌برند.

پس از بازگشت او، کاربران فضای مجازی واکنش‌هایی زیادی نشان دادند و از خبر سلامت و ادامه فعالیت عبود ابراز خرسندی کردند. یکی از آنها در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «بهترین گزارشگر جهان، عبود، برگشت و هنوز در شمال است و به رژیم صهیونیستی می‌گوید که در نهایت شما از این کشور می‌روید و ما را ترک می‌کنید.» کاربر دیگری که خودش از شمال نوار غزه حضور داشت نیز اینطور خبر داد: «حال دوست‌تان عبود خوب است، خدا را شکر، ما هنوز در شمال ایستاده‌ایم و آن را ترک نمی‌کنیم.»

تعداد دنبال‌کننده‌های عبود رو به افزایش است و صفحه اینستاگرامی او به آدرس «abod_bt۷۷» یکی از منابعی است که کاربران برای اطلاع از اخبار غزه سراغش می‌روند. حتی شاید مهم‌ترین دلیلی که عبود توانسته دل مخاطبان را به خوبی بدزدد، لبخندش باشد! لبخندی از میان ویرانی‌ها که از عزم او و مردم غزه برای ثابت قدم ماندن در میان سختی‌ها خبر دارد و به هر تلخی دیگری، طعنه می‌زند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار