کد خبر: 1202401
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
کنعانی در پاسخ به «جوان»:

جوان آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به اتهامات سازمان تروریستی سنتکام علیه ایران مبنی بر نقش داشتن در حملات یمن علیه تعدادی از کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی، با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران این سازمان را تروریستی می‌داند و امریکایی‌ها مسئول بی‌ثباتی در منطقه هستند، تأکید کرد که این ادعا‌ها نه تنها فاقد ارزش پاسخگویی است بلکه بی سند است و قابلیت راستی‌آزمایی هم ندارد.
مرکز فرماندهی نیرو‌های امریکا در منطقه موسوم به سنتکام در بیانیه‌ای حمله ارتش یمن به چند کشتی در دریای سرخ را به ایران مرتبط دانست. ناصر کنعانی در جریان نشست هفتگی با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به «خبرنگار جوان» گفت: «ما سنتکام را نیروی تروریستی تلقی می‌کنیم و حضور نیرو‌های تروریستی سنتکام مخل آرامش و ایجاد‌کننده بی‌ثباتی و ناامنی برای کشور‌های منطقه بوده است. ادعاهای‌شان بی سند و مدرک است و قابلیت راستی‌آزمایی ندارد. از منظر ایران این ادعا‌ها فاقد ارزش پاسخگویی و بی‌اساس است.» وی تصریح کرد: «معتقدیم امریکایی‌ها اکنون در جایگاه اخلاقی نیستند که دیگران را به اقداماتی نظیر بی‌ثباتی در منطقه متهم کنند. امریکایی‌ها یک طرف جنگ در منطقه هستند و مسئول اساسی دو ماه کشتار هزاران نفر از مردم مظلوم فلسطین هستند و در جایگاه اخلاقی برای طرح ادعا‌های واهی نه علیه دولت‌ها و نه علیه ملت‌ها و نه گروه‌های مقاومت در منطقه هستند.» وی یادآور شد: «گروه‌های مقاومت در منظقه برای پاسخ به جنایات جنگی و نسل‌کشی رژیم کودک‌کش صهیونیستی، نه از ایران دستور می‌گیرند و نه ما دستورالعملی به آن‌ها ابلاغ کردیم. این را به صراحت اعلام کردیم که این نیرو‌ها نمایندگان ملت‌های خودشان هستند و بر اساس منافع خودشان تصمیم می‌گیرند و واکنش آن‌ها یک واکنش طبیعی به جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت بدون قید و شرط امریکا از این جنایات است.» کنعانی خاطرنشان کرد: «ادعا‌های بی اساس درباره ارسال پهپاد‌های ایرانی به یمن و دیگر نقاط به ویژه در یمن که سال‌هاست تحت محاصره است، از ادعا‌های فرافکنانه است که در راستای تلاش برای انحراف اذهان عمومی ملت‌ها و سرپوش گذاشتن بر جنایات رژیم صهیونیستی است. به امریکا توصیه می‌کنیم به جای اتهام زدن به دیگران، به اقدامات بی‌ثبات‌کننده خود در منطقه و حمایت از اقدامات جنون آمیز صهیونیست‌ها علیه مردم غزه پایان دهد.»
این دیپلمات ارشد ایرانی در بخش دیگری از این نشست، درباره تشکیل کارگروه در وزارت خارجه برای تحریم سوختی رژیم صهیونیستی هم گفت: «جمهوری اسلامی ایران تحریم رژیم صهیونیستی را اقدام ضروری و اخلاقی و در چارچوب حمایت از حقوق حقه ملت فلسطین تلقی می‌کند. بر همین مبنا و تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه این رژیم باید تحریم شود، کارگروهی در وزارت خارجه تشکیل و این موضوع را بررسی و با جهات ذی‌ربط داخلی گفتگو و مشورت شده است.» وی خاطرنشان کرد: «ایران سلسله اقدامات دیپلماتیکی را با کشور‌های مختلف صورت داده است و طبیعی است این تلاش‌های دیپلماتیک ماست و تحقق آن مشروط به همکاری سازنده توأم با نگاه اصولی دیگر کشور‌های اسلامی و عربی و دیگر کشور‌های جهان نیز هست. حمایت از مسئله فلسطین یک اصل اخلاقی و مسئولیت بین‌المللی است و ایران به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد و امیدوار است دیگران نیز این اقدام را در دستورکار قرار دهند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار