کد خبر: 1201916
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۱
در نشست مسؤولان ارشد بریکس در دوربان آفریقای جنوبی که هیأتی از ایران نیز در این نشست حضور داشت، ریاست دوره‌ای این گروه از آفریقای جنوبی به روسیه منتقل شد.

جوان آنلاین: در نشست مسؤولان ارشد گروه بریکس در دوربان آفریقای جنوبی که امروز شنبه ۱۱ آذرماه با حضور کشور‌های عضو بریکس و کشور‌های دعوت شده به بریکس برگزار شد، ریاست دوره‌ای این گروه برای سال ۲۰۲۴ از آفریقای جنوبی به روسیه منتقل شد.

به گزارش فارس، سازوکار بریکس (BRICS) شامل پنج اقتصاد بزرگ در حال ظهور، یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است و در پانزدهمین نشست سران در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی اعلام شد که شش عضو جدید از جمله ایران در ژانویه ۲۰۲۴ به عضویت بریکس درخواهند آمد. بریکس از کنار هم گذاشتن حرف اول نام پنج کشور برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی در زبان انگلیسی تشکیل شده است که قبل از پیوستن آفریقای جنوبی بریک بود و بعد از آن به بریکس تغییر نام داد.

در نشست مسؤولان ارشد این گروه در دوربان آفریقای جنوبی که امروز برگزار شد، «آنیل سوکلال» نماینده و فرستاده آفریقای جنوبی (رئیس کنونی) در بریکس ریاست این گروه در سال آینده میلادی را به سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه و نماینده روسیه در بریکس تحویل داد.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه ۱۷ مرداد ماه ۱۴۰۲ در «نشست ایران و بریکس؛ چشم‌انداز‌هایی برای شراکت و همکاری» در جمع خبرنگاران ایران را کاندیدای قدرتمندی برای همکاری با بریکس خوانده و گفته بود «ما از عضویت ایران در این گروه حمایت می‌کنیم.»

در مراسم امروز در دوربان آفریقای جنوبی هیأتی از جمهوری اسلامی ایران که از جمله شش کشوری است که از ژانویه ۲۰۲۴ عضو رسمی بریکس خواهد شد، نیز در این نشست حضور داشت.

دوم شهریور ماه سالجاری «سیریل رامافوزا» رئیس جمهور آفریقای جنوبی در پانزدهمین نشست سران گروه بریکس اعلام کرد که شش عضو جدید شامل ایران، آرژانتین، عربستان سعودی، امارات عربی متحده، مصر و اتیوپی به این گروه دعوت شده‌اند و پس از آن اعلام شد این شش کشور به عنوان اعضای جدید بریکس از اول ژانویه ۲۰۲۴ (۱۱ دی ۱۴۰۲) به عضویت کامل این گروه درخواهند آمد.

سنگ بنای بریکس زمانی ایجاد شد که برای نخستین بار وزرای امور خارجه چین، هند، برزیل و روسیه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ با هم دیدار کردند و نخستین نشست رسمی سران این گروه در سال ۲۰۰۹ در روسیه برگزار شد. آفریقای جنوبی هم در سال ۲۰۱۰ به شورای تجاری این گروه پیوست و ریاست این گروه در سال ۲۰۲۳ را نیز بر عهده دارد.

در دوران ریاست چین بر بریکس در سال ۲۰۲۲ رئیس جمهور چین از آیت‌الله رئیسی برای شرکت در این نشست دعوت کرد که بر این اساس رئیس جمهور در این نشست به صورت آنلاین شرکت و به ایراد سخنرانی پرداخت. پیش از آن سعید خطیب‌زاده سخنگوی سابق دستگاه دیپلماسی از ارسال درخواست عضویت ایران در بریکس از سوی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه خبر داده بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار