کد خبر: 1201887
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
زمان زیادی تا شروع بازی‌های المپیک باقی نمانده و هنوز خبری از المپیکی شدن ورزش ایران نیست. در شرایطی که برخی رشته‌ها و ملی‌پوشان مختلف موفق به کسب سهمیه حضور در این رویداد مهم شده‌اند، اما مشکلات زیاد کماکان به قوت خود باقی است و بخشی از آن‌ها نیز به مسائل مالی مربوط می‌شود.
شیوا نوروزی
جوان آنلاین: کـمیته ملی المپیک امیـدوار است با واریز بـودجه بیشتـر به فـدراسیون‌هـای مدال‌آور، پیش از بـازی‌های المپیک حمـایتش از ورزشکاران را افـزایش دهـد. 
زمان زیادی تا شروع بازی‌های المپیک باقی نمانده و هنوز خبری از المپیکی شدن ورزش ایران نیست. در شرایطی که برخی رشته‌ها و ملی‌پوشان مختلف موفق به کسب سهمیه حضور در این رویداد مهم شده‌اند، اما مشکلات زیاد کماکان به قوت خود باقی است و بخشی از آن‌ها نیز به مسائل مالی مربوط می‌شود. همچنین چالش‌های مدیریتی برخی فدراسیون‌ها مانع بزرگی است برای ورزشکارانشان. 
این‌ها مهم‌ترین مواردی هستند که روز گذشته در بیست و نهمین نشست هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک مطرح شد و اعضا تمام هم و غم‌شان را برای برطرف کردن مشکلات و چالش‌های موجود گذاشته‌اند. کمک ۵۰ میلیاردی به فدراسیون‌ها خبری خوشحال‌کننده بود برای رشته‌هایی که شانس کسب مدال المپیک دارند. همانطور که انتظار می‌رفت کمیته ملی المپیک به زودی دست به جیب خواهد شد تا تیم‌های ملی برای آماده‌سازی جهت حضور در بازی‌های پاریس دغدغه‌هایشان به حداقل برسد. 
 
 بودجه ۵۰ میلیاردی
مناف هاشمی ملاک پرداخت این کمک‌هزینه‌ها را شاخص‌های ارزیابی عملکرد عنوان کرد: «اولین بحث مطرح شده در جلسه بحث متمم فدراسیون‌ها بود. از محل صرفه‌جویی در هزینه‌های بازی‌های هانگژو، مبلغی بالغ بر ۵۰ میلیارد را در نظر گرفته‌ایم تا خارج از بودجه به فدراسیون‌ها کمک کنیم. ارزیابی نتایج بازی‌های آسیایی و شانس کسب سهمیه و مدال المپیک در این مسئله اهمیت دارد و طی یکی، دو ماه آینده این مبلغ واریز خواهد شد. تلاش‌مان بر این است این مبلغ در جهت کمک به برگزاری اردوها، کسب سهمیه و تقدیر از عملکرد فدراسیون‌های موفق مورد استفاده قرار گیرد.»
 
 پیگیری‌های روزانه
حرکت ورزش ایران در جهت موفقیت در بازی‌های پاریس از اقدامات صورت گرفته‌ای است که دبیرکل کمیته ملی المپیک به آن اشاره داشت: «بازی‌های آسیایی و ارزیابی نتایج این بازی‌ها تازه تمام شده است. گزارش مجمع در حال آماده شدن است، ولی با این حال از دو الی سه ماه قبل کار‌ها شروع شده است. با وجود این باید کار‌های المپیک به صورت روزشمار دنبال شود. در این خصوص کمیته مشترکی بین وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک با حضور وزیر ورزش و رئیس کمیته با فدراسیون‌هایی که پیش‌بینی کسب سهمیه دارند تشکیل شده است. جلساتی با کشتی، تکواندو و وزنه‌برداری برگزار شده و قرار است جلسات دور دوم نیز در کمیته ملی المپیک برگزار شود. در این جلسات بحث‌ها هم تکنیکی و فنی مطرح می‌شود و هم مباحث مربوط به کسب سهمیه. در جلسه قبل هیئت اجرایی، بسته پیشنهادی برای ورزشکارانی که موفق به کسب سهمیه المپیک می‌شوند، دادیم که باید آن را اجرایی کنیم. کمک‌های ویژه‌ای که باید به رشته‌های المپیکی شود در دستور کار کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش قرار دارد و در حال دنبال شدن است. این فرآیند باید دقیق‌تر و روزانه دنبال شود. سهمیه‌های ما در رشته‌های کشتی، تیراندازی، تکواندو و وزنه‌برداری تا حدود زیادی قطعی شده و در برخی رشته‌های دیگر هم امید به کسب سهمیه داریم، اما باید زمان جلو برود تا لیست دقیقی از تعداد سهمیه‌های المپیک ارائه کنیم. تلاش‌هایی در خصوص کسب سهمیه تیمی توسط فدراسیون‌ها در حال انجام است و در این خصوص نیز باید صبر کرد.»
 
 صدای تختی
رونمایی از فایل صوتی جهان‌پهلوان تختی اقدام فرهنگی است که هاشمی در موردش گفت: «در این جلسه مقرر شد سوم بهمن‌ماه مراسم رونمایی از فایل صوتی جهان پهلوان‌تختی با حضور تمام کسانی که در طول تاریخ ایران از المپیک مدال طلا، نقره و برنز گرفتند برگزار شود. اگر این افراد در ایران حضور داشته باشند از آن‌ها دعوت می‌شود تا در جلسه حضور داشته باشند، در غیر این صورت به صورت مجازی برای حضور در جلسه دعوت می‌شوند. این کار بزرگی است و برای اولین بار این اتفاق می‌افتد.»
 
 توضیح در مورد ژیمناستیک
فدراسیون ژیمناستیک همچنان با بلاتکلیفی دست‌وپنجه نرم می‌کند. در شرایطی که هنوز مشخص نیست نتیجه شکایت زهرا اینچه‌درگاهی، رئیس پیشین این فدراسیون به کجا رسیده است، دبیرکل کمیته تأکید دارد که به زودی مشکلات موجود برطرف خواهد شد: «کمیته‌ای در حال کار کردن روی موضوع ژیمناستیک است. کیومرث هاشمی به مسئله ژیمناستیک ورود پیدا کرده و اختیاراتی هم در این خصوص به رئیس کمیته ملی المپیک داده است. در چهار هفته گذشته، هفته‌ای یک الی دو بار جلساتی برگزار شد. امیدواریم هرچه زودتر ژیمناستیک ایران تعیین‌تکلیف شود. باید یک مقدار مواضع عزیزان در وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک، فدراسیون جهانی و عزیزانی که در حوزه سرپرستی هستند یا دوستانی که در گذشته مسئولیت داشتند و فدراسیون جهانی آن‌ها را قبول دارد تعدیل شود. این‌ها بحث‌های فنی است که شاید خیلی جای صحبت در جلسات عمومی را نداشته باشد تا به یک نتیجه واحدی برسد. به هر نتیجه واحدی که در این خصوص برسیم، آن نتیجه به نفع ایران خواهد بود و از آن حمایت خواهیم کرد.»
 
 کدام اختلاف؟
با اینکه در هفته‌های اخیر اخباری مبنی بر اختلاف‌نظر جدی برخی اعضای هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک در رسانه‌ها منتشر شد، اما مناف هاشمی این اختلافات را تکذیب کرد: «نمی‌دانم منظور از اختلاف بین اعضای هیئت اجرایی چیست، اما در جلسات شورایی و جمعی و جلسات شورا‌های شهر‌ها که چه توسط مردم به‌طور مستقیم و چه توسط مجمع به هیئت اجرایی اختیاراتی داده می‌شود، برای همه موضوعات بحث می‌شود. ما مثل یک دستگاه دولتی نیستیم که دستوری از بالا به پایین عمل شود. در کار جمعی باید مشورت کنیم. شاید اختلاف‌نظر در برخی مسائل وجود داشته باشد، اما در پایان جلسات همه با دوستی و صمیمیت از هم خداحافظی می‌کنند و به جرئت می‌گویم یکی از بهترین هیئت‌های اجرایی را داریم که اگر اختلافات مختصری هم وجود داشته با هم همسو شده‌اند، چون هدف ما موفقیت و سرافرازی کشور و به اهتزاز درآوردن پرچم ایران است. با اختلاف به جایی نمی‌رسیم. اعضای هیئت اجرایی کاملاً همدل هستند و اگر مختصر اختلاف‌نظری هم بوده نسبت به یکدیگر متعهد شدیم که کمتر و حتی نباشد تا بتوانیم در المپیک پیشرو باشیم و در مسابقات داخل سالن موفق عمل کنیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار