کد خبر: 1200800
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
این روز‌ها دریای سرخ به جبهه اصلی تقابل گروه‌های مقاومت علیه رژیم صهیونیستی تبدیل شده است و در تازه‌ترین اقدام انصارالله یمن در حمایت از مردم غزه، سومین کشتی متعلق به اسرائیل را توقیف کرد تا هت‌تریک کرده باشد؛ هشداری جدی به سران تل‌آویو که خنجر یمنی زیر گلوگاه اقتصادی آن‌ها قرار دارد و با تداوم کشتار‌ها در غزه، عاقبت خوشی برای آن‌ها متصور نیست
جوان آنلاین: این روز‌ها که در غزه آتش‌بس شده، دریای سرخ به جبهه اصلی تقابل گروه‌های مقاومت علیه رژیم صهیونیستی تبدیل شده است و در تازه‌ترین اقدام انصارالله یمن در حمایت از مردم غزه، سومین کشتی متعلق به اسرائیل را توقیف کرد؛ اقدامی که هشدار جدی به سران تل‌آویو است که خنجر یمنی زیر گلوگاه اقتصادی آن‌ها قرار دارد و با تداوم کشتار‌ها در غزه، عاقبت خوشی برای آن‌ها وجود ندارد. 
 
به گزارش «جوان»، از زمان شروع حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، مقامات صهیونیستی در کابوس گشوده شدن جبهه‌های مقاومت در منطقه به سر می‌بردند، اما این کابوس اکنون در عالم واقع به وقوع پیوسته و هیچ مکانی در منطقه برای اشغالگران امن نیست. درحالی که برخی ورود یمن به درگیری‌های غزه را نمادین تلقی می‌کردند و در توانایی موشک‌های یمنی برای رسیدن به سرزمین‌های اشغالی تردید داشتند، الان ارتش یمن علاوه بر حملات موشکی و پهپادی به سرزمین‌های اشغالی، راهبرد جدیدی را برای مقابله با دشمن اسرائیلی در پیش گرفته است. پس از توقیف دو کشتی تجاری اسرائیل طی هفته گذشته، یمنی‌ها روز یک‌شنبه سومین کشتی اسرائیل را هم توقیف کردند. شبکه المیادین دیروز به نقل از برخی منابع محلی اعلام کرد که یک کشتی متعلق به رژیم صهیونیستی در جنوب یمن به کنترل ارتش یمن درآمده است. انصارالله یمن همچنین در پیامی وعده کرده که کشتی‌های بیشتری از اسرائیل را به غنیمت خواهد گرفت. گفته می‌شود یمنی‌ها این بار یک نفتکش وابسته به اسرائیل را توقیف کرده‌اند. آسوشیتدپرس نام نفتکش توقیف‌شده را نفتکش «سنترل‌پابر» تحت پرچم لیبریا معرفی کرده است. بر اساس گزارش‌ها، افراد مسلح یک کشتی را در تنگه باب‌المندب توقیف کردند. سازمان دیده‌بان کشتیرانی تجاری بریتانیا هم از حمله مشکوک جدید به یک کشتی در دریای جنوب یمن خبر داد. تا لحظه نگارش این گزارش، مقامات صنعا نسبت به توقیف این کشتی موضع‌گیری نکرده‌اند. 
اقدام انصارالله در توقیف کشتی‌های صهیونیستی گویای این است که یمنی‌ها در تحقق وعده‌های خود در دفاع از مردم فلسطین استوار هستند و در صورتی که دشمن بخواهد به جنگ‌افروزی‌های خود در غزه ادامه دهد، تاوان سنگینی را خواهد پرداخت. دریای سرخ و به خصوص تنگه باب‌المندب، مهم‌ترین کریدور دریایی و ستون فقرات اقتصاد اسرائیل را تشکیل می‌دهد که این کریدور اقیانوس هند را به سرزمین‌های اشغالی متصل می‌کند و به خطر افتادن این شاهرگ حیاتی، می‌تواند زیان‌های جبران‌ناپذیری را به اقتصاد این رژیم وارد کند. 
این تحولات در نزدیکی باب‌المندب، بستن این تنگه استراتژیک در جنگ ۱۹۷۳ را به یاد می‌آورد که نقش تعیین‌کننده‌ای در تضعیف موقعیت اسرائیل و سوق دادن آن به سمت مذاکرات با اعراب داشت. از آنجا که کشور‌های عربی حاضر نشدند با تحریم نفتی، رژیم صهیونیستی را به توقف جنگ در غزه وادار کنند، انصارالله جور اعراب سازشکار را کشیده و به تنهایی ضربات سخت اقتصادی را به دشمن وارد کرده است. 
 
 تل‌آویو: یمن تهدید راهبردی است 
ورود یمن به معادله درگیری‌ها در غزه به دلیل اهمیت و ابعاد گسترده آن، مقامات تل‌آویو را نگران کرده است. به گزارش المیادین، گیورا آیلند، رئیس سابق شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی روز یک‌شنبه گفت که یمن تهدیدی راهبردی برای اسرائیل به شمار می‌رود. آیلند در اظهارات خود در شبکه ۱۲ تلویزیون صهیونیستی تصریح کرد: «مشکل ما با یمنی‌ها مربوط به موقعیت جغرافیایی آن‌ها در تنگه دریای سرخ و بخش جنوبی آن است و این مشکل از موضوع موشک‌های این کشور نیز بیشتر است. مشکل بزرگ‌تر زمانی فرا می‌رسد که یمنی‌ها بخواهند هر کشتی اسرائیلی را توقیف کنند، به این ترتیب چگونه می‌توان امکان تردد دریایی برای بندر ایلات را مهیا کرد.»
با توجه به اینکه مقامات تل‌آویو مدعی شده‌اند که بلافاصله پس از پایان آتش‌بس در غزه تا صبح سه‌شنبه، حملات خود را از سرخواهند گرفت. به احتمال زیاد در روز‌های آینده انصارالله هم کشتی‌های بیشتری را از دشمن اشغالگر به غنیمت خواهد گرفت. این اقدام می‌تواند به عنوان برگ برنده‌ای برای محور مقاومت و حماس و جهاد اسلامی باشد تا در میز مذاکرات امتیازات زیادی را از تل‌آویو بگیرند. انصارالله گفته به شرطی کشتی‌های توقیفی را آزاد خواهد کرد که اسرائیل کشتار‌ها را در غزه متوقف کند. یمنی‌ها هم همانند گروه‌های فلسطینی به این حقیقت پی‌برده‌اند که اسرائیلی‌ها فقط زبان زور را می‌فهمند و هرگونه تسامح در برابر این دشمن غاصب، آن را برای اشغالگری در سرزمین‌های عربی گستاخ‌تر خواهد کرد. 
از سوی دیگر، همزمان با توقیف کشتی اسرائیلی، دیروز گزارش‌هایی از شنیده‌شدن صدای دو انفجار در بندر ایلات، واقع در جنوب فلسطین اشغالی مخابره شد. روزنامه یدیعوت آحارونوت مدعی شد که سامانه پدافندی رژیم صهیونیستی فعال شده است. جزئیات بیشتری درباره علت این انفجار‌ها منتشر نشده است. پیش‌تر انصارالله با استفاده از پهپاد‌های خود این استان صهیونیست‌نشین را هدف قرار داده بود و احتمالاً این بار هم دست یمنی‌ها در کار بوده است. 
 
 مجوز حزب‌الله برای حمله به صهیونیست‌ها
درحالی که به دلیل آتش‌بس در غزه، حملات حزب‌الله لبنان به اراضی اشغالی متوقف شده است، صهیونیست‌ها مدعی هستند که حزب‌الله در صورت تمدید نشدن آتش‌بس غزه و شروع درگیری‌ها، جبهه شمال را تشدید خواهد کرد. به گزارش المیادین، صهیونیست‌ها مدعی هستند که از زمان شروع جنگ، حزب‌الله به رزمندگان میدانی چراغ سبز نشان داده است تا وارد عمل شوند. پیش از این اگر نیرویی (رضوان) هدفی را شناسایی می‌کرد، با اتاق عملیات تماس می‌گرفت تا دستورالعمل‌هایی را درباره نحوه ادامه کار دریافت کند، اما امروز این وضعیت نیست، هر نیرویی، هر جا که باشد هدفی را شناسایی می‌کند و فوراً به آن حمله می‌کند. به گفته صهیونیست‌ها، «چنانچه درگیری در غزه تجدید شود و نیرو‌های مقاومت فلسطین در فشار قرار بگیرند، واکنش شدیدتری از سوی مقاومت حزب‌الله انجام خواهد گرفت. ادامه کار کاملاً به آنچه در نوار غزه رخ خواهد داد، بستگی دارد.» این درحالی است که سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله به صراحت گفته تا زمانی که جنگ در غزه ادامه دارد، حملات مقاومت به صهیونیست‌ها هم تمامی ندارد و اگر درگیری‌ها از روز سه‌شنبه شروع شود، بدون تردید حزب‌الله هم در حمایت از فلسطینیان به حملات راکتی خود ادامه خواهد داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار