کد خبر: 1194886
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با الجزيره:
جمهوري اسلامي ايران در عين حال كه براي گروه‌هاي مقاومت تصميم نمي‌گيرد، از آنها حمايت خواهد كرد و اين حمايت كاملاً عاقلانه، عادلانه و بر اساس اصول انساني و اسلامي است.

جوان آنلاین: جمهوري اسلامي ايران در عين حال كه براي گروه‌هاي مقاومت تصميم نمي‌گيرد، از آنها حمايت خواهد كرد و اين حمايت كاملاً عاقلانه، عادلانه و بر اساس اصول انساني و اسلامي است. آيت‌الله سيدابراهيم رئيسي، رئيس‌جمهور كشورمان در گفت‌وگويي با شبكه تلويزيوني «الجزيره» قطر با موضوع عمليات طوفان‌الاقصي و وقايع اخير فلسطين، درباره مسائل مختلف حول اين موضوع از جمله پاسخ پيام امريكايي‌ها به ايران و نيز نوع رابطه ايران و گروه‌هاي مقاومت صحبت كرد. مشروح گفت‌وگوي رئيس‌جمهور با شبكه الجزيره به شرح زير است.

امريكايي‌هاي مدعي حقوق بشر كه رژيم جعلي صهیونیستی و ضدبشري را براي جنايت در غزه به تجهيزات نظامي مجهز و از آن حمايت مي‌كنند، براي اين اقدامات چه پاسخي به ملت خود و ملت‌هاي دنيا دارند؟‌
به نظرم آنچه امروز از مقاومت مردم فلسطين مي‌شود فهميد، يك مظلوميت توأم با اقتدار است و به تعبير رهبري معظم انقلاب اسلامي مردم فلسطين را مي‌شود مردمي مظلوم و مقتدر ناميد كه اين روحيه و ايستادگي با چنين انگيزه و اراده‌اي حتماً پيروزي را به نام ملت فلسطين و جريان مقاومت رقم خواهد زد. امروز و در جنگ اراده‌ها در يك سو ملتي تحت ستم، ظلم و بيداد رژيم‌صهيونيستي و امريكايي‌ها قرار گرفته و در سوي ديگر مستكبران، ظالمان و فرعونيان زمان يعني امريكا، رژيم‌صهيونيستي و چند كشور اروپايي قرار دارند و ترديد نداريم در اين جنگ اراده پولادين ملت فلسطين پيروز خواهد بود و ‌آينده از آن فلسطين و مردم فلسطين است.

جناب رئيس‌جمهور، رژيم اسرائيل حماس را هم‌پيمان و شريك ايران مي‌داند، آيا اين مسئله را تأييد مي‌كنيد؟ در صورت تأييد تا چه ميزان خود را در دستاوردهاي عمليات طوفان‌الاقصي شريك مي‌دانيد؟
نيروهاي مقاومت، چه در فلسطين، چه در لبنان و چه در ديگر نقاط منطقه، نيروهايي برخاسته‌ از متن مردم هستند كه از ظلم به ستوه آمده و گرد هم جمع شده‌اند تا از وطن و حقوق خود دفاع كنند. اين نيروها از آنجا كه مردمي هستند، آگاه و بيدارند و دفاع‌شان از مردم و سرزمين خود در مقابل ظالمان و ستمگران دفاعي مشروع است و حتماً مورد تأييد و حمايت جمهوري اسلامي ايران هستند. اين مسئله را بارها به صراحت و به صورت رسمي اعلام كرده‌ايم، اما اگر مقصود آن است كه گروه‌هاي مقاومت هر اقدامي كه مي‌كنند با دستور جمهوري اسلامي است، خير، اين‌گونه نيست و آنها در تشخيص، تصميم و اقدام مستقل عمل مي‌كنند. اين رويه تاكنون اين‌گونه بوده و بعد از اين نيز اين‌گونه خواهد بود.

وزير امور خارجه ايران بعد از شروع جنگ عليه غزه، تحركات ديپلماتيك گسترده‌اي در ميان كشورهاي عربي و اسلامي و با هدف ايجاد يك موضع مشترك از سوي اين كشورها براي مطالبه آتش‌بس و ارسال كمك‌هاي بشردوستانه به غزه و همچنين بازگشايي گذرگاه‌ها داشته است، جنابعالي نيز گفت‌وگوهاي تلفني متعددي را با سران كشورهاي مختلف داشته‌ايد، آيا موفقيت و دستاوردي در اين مسير سياسي حاصل شده است يا خير؟
مسئله فلسطين، مسئله اول جهان اسلام و آزادي قدس شريف موضوع مهم و محوري براي امت اسلامي است و همواره بايد به عنوان مهم‌ترين موضوع و دغدغه همه كشورهاي اسلامي مورد توجه قرار گيرد. از آنجا كه ارتباطات ما با كشورهاي اسلامي براي ايجاد همگرايي و همكاري حول مسئله بسيار بااهميت فلسطين ضرورت داشت، از ابتداي اين قضيه تلاش‌ها و فعاليت‌هاي سياسي و ديپلماتيك در اين زمينه را آغاز كرديم كه حتماً در نزديك كردن نگاه‌ها به يكديگر بسيار مؤثر بوده است و بعد از اين هم تأثير خواهد داشت. امروز ضرورت آتش‌بس فوري در غزه، شكستن محاصره اين منطقه و امدادرساني به مردم مظلوم آن مورد اهتمام همگان است و درباره آن ترديدي وجود ندارد و با اين همكاري، هم‌انديشي و تبادل پيام‌ها ميان سران كشورهاي اسلامي، اين مطالبات كه مورد اتفاق جهان اسلام است، سريعاً بايد حاصل شود. علاوه بر اين، نتايج رأي‌گيري در مجمع عمومي سازمان ملل در اين رابطه كه جز چند كشور معدود در كنار امريكا، مورد تأييد همه كشورهاي جهان بود، مؤيد آن است كه از يك سو خواست و اراده تمام كشورها و ملت‌هاي جهان توقف فوري اين جنايات، آتش‌بس و امدادرساني سريع به مردم غزه است و از سوي ديگر نشان مي‌دهد، رژيم‌صهيونيستي تنها جنايتگر عرصه كشتار كودكان و زنان مظلوم غزه نيست، بلكه امريكا و چند كشور اروپايي كه در حمايت از اين رژيم بيانيه هم به امضا رسانده‌اند، در اين جنايات هولناك شريك و سهيم هستند و بايد هم در برابر خدا و هم در برابر وجدان‌هاي بيدار و ملت‌هاي خود پاسخگو باشند. همه تلاش‌هاي ديپلماتيك ما با هدف ايجاد اجماع منطقه‌اي و حتي فرامنطقه‌اي در حمايت از مردم مظلوم غزه و عليه رژيم‌صهيونيستي بود كه معتقديم امروز اين اجماع در سطح جهاني شكل گرفته و البته لازمه اثربخشي بيشتر آن در تحقق خواست ملت‌ها كه اين روزها در خيابان‌ها حمايت از فلسطين و تنفر از امريكا و رژيم‌صهيونيستي را فرياد مي‌زنند، استمرار و مداومت در اين تماس‌ها و ارتباطات است.

با توجه به آنچه اين روزها در غزه مي‌گذرد، چه خطوط قرمزي براي شما وجود دارد كه اگر رژيم اسرائيل آنها را زير پا بگذارد، رفتار ايران با اين رژيم متفاوت خواهد شد؟
آنچه رژيم‌صهيونيستي از كشتار زنان و كودكان تا حمله به بيمارستان‌ها، كليساها و مساجد تا كشتن خبرنگاران و خانواده آنها و نابود كردن تأسيسات و مناطق مسكوني مرتكب شده است، جملگي خط قرمزهايي هستند كه اين رژيم از آنها عبور كرده است. در خبرها آمده بود كه همكار فلسطيني شما در شبكه الجزيره بر اثر بمباران‌هاي رژيم‌صهيونيستي همه خانواده خود را از دست داده است. اين اقدامات با كدام معيارهاي قانوني، اخلاقي و انساني سازگاري دارد؟ در كجاي عالم كشتن خبرنگار و قتل‌عام خانواده‌هاي آنان پذيرفتني و قابل مشاهده است؟ اين رژيم براي جلوگيري از انتقال اخبار جنايات خود در غزه به مردم دنيا، علاوه بر كشتن خبرنگاران و خانواده‌هاي آنان، شبكه‌ها و خطوط ارتباطي و اينترنت را نيز در اين منطقه قطع كرده است، اما ملت‌ها امروز بيدار هستند. تمام شهرهاي دنيا امروز شاهد تظاهرات عليه رژيم‌صهيونيستي است و البته جا دارد از شبكه‌الجزيره كه برخلاف برخي رسانه‌ها كه به‌ دنبال سانسور جنايات صهيونيست‌ها در غزه هستند، تلاش كرده است در راستاي وظيفه خطير خود صداي مظلوميت مردم غزه را به گوش دنيا برساند، تقدير كنم. به هر حال اين رژيم با جنايات خود از همه خط قرمزها عبور كرده كه قابل پيگيري است و جمهوري اسلامي ايران هم به وظايف خود در اين زمينه و هم در حمايت از مردم مظلوم فلسطين و امدادرساني‌ها عمل كرده است و خواهد كرد.

نظر جنابعالي درباره انتقادات برخي كشورهاي عربي و اسلامي نسبت به حمايت جمهوري اسلامي ايران از مقاومت فلسطين چيست و آيا عدم‌اقدام نظامي ايران در جريان جنگ اخير به معناي واگذاري اقدامات به گروه‌هاي مقاومت فلسطيني است؟
ايران حمايت از گروه‌هاي مقاومت را وظيفه خود مي‌داند، اما همانطور كه پيش‌تر اشاره شد، گروه‌هاي مقاومت در تشخيص، تصميم و اقدام خود مستقل هستند. ‌به عكس بايد از كشورهايي كه از فلسطينيان حمايت نمي‌كنند، سؤال كرد كه چرا از مردمي كه در دفاع مشروع از كشور و وطن‌شان كشته مي‌شوند، حمايت و دفاع نمي‌كنيد؟ آنها بايد جواب دهند كه چگونه امريكا با همه توان به رژيم‌صهيونيستي كمك كرده و چندين مقام اروپايي كه از زوال و اضمحلال اين رژيم احساس خطر كرده‌اند، در حمايت از آن حتي به سرزمين‌هاي اشغالي مي‌روند، اما شما در دفاع از مظلوميت ملت فلسطين به وظيفه خود عمل نمي‌كنيد؟

جناب رئيس‌جمهور پاسخ شما به موافقان مداخله نظامي و اقدام عملي ايران در حمايت از مقاومت فلسطين چيست؟
ما بارها اعلام كرده‌ايم كه از جريان مقاومت فلسطين حمايت و دفاع مي‌كنيم و معتقديم نه فقط ما بلكه همه كشورهاي جهان اسلام و همه كشورهاي مستقل دنيا كه تحت سيطره امريكا نيستند، بايد از جريان مقاومت فلسطين حمايت و دفاع كنند. نكته قابل تأمل آن است كه بايد ديد چگونه جريان مقاومت يك تنه و با دفاع جانانه خود رژيم‌صهيونيستي را اينگونه منفعل كرده است. صهيونيست‌ها در اقدامي بي‌سابقه و گسترده از هوا، دريا و زمين به غزه حمله كرده‌اند، اما به‌رغم برخورداري از حمايت مالي و تسليحاتي امريكا و چند كشور اروپايي، وادار به عقب‌نشيني شده‌اند. اين ناكامي و عقب‌نشيني دومين شكست صهيونيست‌ها از مقاومت پس از شكست طوفان‌الاقصي بود كه شكست دوم از اولي بسيار بزرگ‌تر و سنگين‌تر نيز بود چراكه در شكست اول مدعي غافلگيري بودند، اما در شكست دوم خودشان با ارتش تا بن‌دندان مسلح به غزه حمله كردند و جريان مقاومت آنها را وادار به عقب‌نشيني كرد، اين رخداد يك پيروزي بزرگ ديگر به نام ملت فلسطين رقم زد. رژيم‌صهيونيستي و حاميانش با توان و قدرت ادعايي خود در مقابل همين گروه‌هاي مقاومت نيز نمي‌توانند كاري از پيش ببرند و كشتن زنان و كودكان و حمله به بيمارستان را براي خود دستاورد تلقي مي‌كنند، در حالي كه اين اقدامات نشانه استيصال و شكست كامل اين رژيم است.

جناب رئيس‌جمهور، امريكايي‌ها مدعي هستند با ارسال چند پيام از ايران خواسته‌اند در درگيري‌هاي نظامي كه در غزه وجود دارد، دخالتي نداشته باشد و به دنبال توسعه ميدان جنگ به جبهه‌هاي ديگر نباشد، واكنش شما به اين پيام‌ها چه بوده است؟
پاسخ پيام‌هاي امريكايي‌ها كه از سوی گروه‌هاي مقاومت و به صورت علني داده شده، اما عجيب آن است كه امريكايي‌ها به ديگران بگويند، اقدامي نكنيد و خودشان تمام تسليحات، تجهيزات و امكانات مورد نياز صهيونيست‌ها براي جنايتگري در غزه را آن‌ هم در مقابل چشم مردم دنيا فراهم كنند. جمهوري اسلامي در عين حال كه براي گروه‌هاي مقاومت تصميم نمي‌گيرد، از آنها حمايت خواهد كرد و اين حمايت كاملاً عاقلانه، عادلانه و بر اساس اصول انساني و اسلامي است.

به عنوان سؤال آخر بفرمایید، نخست وزير رژيم‌صهيونيستي مدعي شده هدف از اين جنگ از بين بردن كامل جنبش حماس در نوار غزه است، از نظر شما چنين قدرتی در اين رژيم وجود دارد؟
رژيم‌صهيونيستي و امريكايي‌ها به هيچ عنوان نمي‌توانند جريان مقاومت را از بين ببرند، چون مقاومت نه مربوط به يك شخص يا گروه خاص بلكه در جان و خون مردم فلسطين است. وقتي پدر و مادري كه فرزند خود را از دست داده‌اند يا فرزندي كه پدر يا مادر يا هر دوي آنها را از دست داده و تمام زندگي‌اش در مقابل چشمانش ويران شده است، اما دست از مقاومت برنمي‌دارد، آيا مي‌توان چنين روحيه‌اي را از بين برد؟ اين محاسبه غلطي است كه امريكايي‌ها و رژيم‌صهيونيستي 75سال است بر اساس آن به مردم فلسطين ظلم مي‌كنند و تصور می‌کنند با محدود كردن، با زندان و شكنجه كردن و با كشتن مردم جريان مقاومت از بين مي‌رود، در حالي كه در تمام اين سال‌ها هر چه ستم رژيم‌صهيونيستي بيشتر شده، جريان مقاومت قوي‌تر شده و امروز جريان مقاومت از همه زمان‌ها قوي‌تر است چراكه به خدا توكل دارد و از حمايت عمومي مردم خود، بلكه همه ملت‌هاي آزاده دنيا برخوردار است و توانسته با دفاع مشروعش، امريكا و چند كشور اروپايي را به خاطر حمايت از صهيونيست‌ها به انزوا ببرد. جمهوري اسلامي ايران هم به عنوان كشور حامي مقاومت امروز با اتكا بر خدا و مردم خود از چنان قدرتي برخوردار است كه امريكايي‌ها نيز به آن معترفند. مردم ما توانسته‌اند به‌ رغم تهديدها و تحريم‌ها ظرفيت‌هاي بسياري براي كشور ايجاد كنند و آنها نيز مي‌دانند ايران كشوري قدرتمند و ملت ايران ملتي بااراده است و اگر ملت‌هاي ديگر هم خواهان استقلال و آزادي هستند، بدانند كه راه آن اراده كردن و ايستادگي در مقابل ظلم و ستم است. محاسبات امريكايي‌ها چه در افغانستان و عراق و چه در ديگر نقاط دنيا، همواره غلط بوده است، چراكه تصور دارند با زور مي‌توان بر مردم دنيا حكومت كرد. اينكه امروز مردم منطقه و بلكه بسياري از مردم جهان به جمهوري اسلامي عشق مي‌ورزند، نه به خاطر تسليحات كه به خاطر منطق و مواضع عادلانه و آزاديخواهانه، حق‌خواهانه و استقلال‌طلبانه‌اي است كه امروز پرچم آن را در دنيا برافراشته و حامي و ياريگر مقاومت است.

از اينكه وقت گرانبهاي‌تان را در اختيار ما گذاشتيد خيلي سپاسگزاريم.
بنده هم از شما و شبكه الجزيره كه در انعكاس مظلوميت مردم فلسطين خوش درخشيده است، تشكر مي‌كنم و اميدوارم همواره اين موضع درست و اصولي خود را حفظ كنيد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار