کد خبر: 1188384
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲
یک رسانه سعودی اعلام کرد که عربستان منافع خود را در اولویت قرار می‌دهد و تا زمانی که در مذاکرات مربوط به عادی‌سازی با اسرائیل مطالبات مورد نظر خود را محقق نسازد، عجله‌ای برای برقراری روابط با آن ندارد.
 

به گزارش جوان آنلاین به نقل از تسنیم، درحالی که بحث عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی تبدیل به یکی از سوژه‌های رسانه‌های عربی و بین‌المللی شده، یک رسانه سعودی اعلام کرد که عربستان برای عادی‌سازی با اسرائیل عجله ندارد.

روزنامه سعودی الریاض در گزارشی به این منظور اعلام کرد، عربستان یکی از کشورهایی است که به دنبال برقراری روابط با همه بر مبنای احترام متقابل و منافع مشترک است. این کشور همچنین با توجه به موقعیت و جایگاه و سیاست‌های خود، از هر مسئله عادلانه‌ای حمایت می‌کند.

این رسانه افزود، مسئله فلسطین از ابتدای تشکیل دولت سعودی تا امروز در اولویت سیاست‌های عربستان قرار داشته و عربستان در راس کشورهای حامی فلسطین در همه سطوح بوده و طرح صلح عربی که ریاض مطرح کرد در همین راستا بود. این طرح یکی از اصول اساسی در مذاکرات مربوط به مسئله فلسطین محسوب می‌شود و اکنون نیز شواهد حاکی از موضع آرام عربستان بوده و نشان می‌دهد که این کشور برای برقراری روابط با اسرائیل عجله ندارد.

الریاض ادامه داد، عربستان تا زمانی که به آنچه که در پرونده‌های مختلف در ازای عادی‌سازی با اسرائیل می‌خواهد، دست نیابد، برای برقراری مناسبات با تل‌آویو عجله ندارد. عربستان با توجه به وزنی که در منطقه و جامعه بین‌المللی دارد، در مذاکرات مربوط به عادی‌سازی، در موضع قدرت قرار گرفته و می‌تواند خواسته‌های خود را محقق سازد. ریاض همچنین می‌داند مذاکره درباره موضوعات و پرونده‌های مهم تا رسیدن به یک نتیجه مطلوب میان طرف‌های مذاکره زمان زیادی می‌برد و ممکن است این روند بیش از حد انتظار طول بکشد.

این روزنامه سعودی تاکید کرد، عربستان منافع خود را در اولویت قرار می‌دهد و چه بسا که به چیزی بیشتر از آنچه که می‌خواهد در مذاکرات برسد. مذاکره برای برقراری روابط بین عربستان و اسرائیل مراحل مختلفی را باید از سر بگذراند و همه طرف‌ها می‌دانند که از این توافق احتمالی چه می‌خواهند.

به گزارش تسنیم، «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی دو هفته قبل در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز آمریکا اعلام کرد که مذاکرات درباره عادی‌سازی ریاض و تل‌آویو ادامه دارد و رسیدن به توافق میان دو طرف نزدیکتر از هرزمانی است. او در عین حال به مسئله فلسطین و لزوم حل آن اشاره و تاکید کرد که حل این مسئله در هرگونه توافق سازش با اسرائیل ضروری بوده و باید به راهکاری برسیم که وضعیت زندگی فلسطینی‌ها را بهبود ببخشد.

درحالی که صهیونیست‌ها حتی حاضر نیستند در مذاکرات مربوط به عادی‌سازی روابط با عربستان، درباره حل مسئله فلسطین و تشکیل دولت مستقل فلسطینی حرف بزنند و تاکید دارند که هیچ امتیازی به فلسطینی‌ها نمی‌دهند، ناظران و منابع آشنا به امور منطقه معتقدند، اگر کابینه راست‌افراطی نتانیاهو از ارائه هرگونه تضمین درخصوص تاسیس کشور مستقل فلسطینی خودداری کند که البته اصلا بعید نیست، عربستان به عنوان یک کشور بزرگ عربی و اسلامی در صورت عادی‌سازی با صهیونیست‌ها متهم به رها کردن مردم و آرمان فلسطین به عنوان اصلی‌ترین مسئله امت اسلامی می‌شود؛ مگر اینکه از تصمیم خود برای سازش با اشغالگران عقب‌نشینی کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار