کد خبر: 1187801
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶
معاون نماینده چین در سازمان ملل طی نشست شورای امنیت گفت که پکن از کشورها می‌خواهد با روسیه برای بررسی شرایط خرابکاری در خط لوله نورد استریم همکاری کنند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، با گذشت یک سال از وقوع انفجار در خطوط انتقال گاز روسیه به اروپا موسوم به «نورد استریم» و انفعال جامعه جهانی در برابر آن، پکن خواستار همکاری کامل با مسکو در تحقیقات شد.

«گنگ شوانگ» معاون نماینده چین در سازمان ملل شامگاه سه‌شنبه طی نشست شورای امنیت گفت که پکن از کشورها می‌خواهد با روسیه برای بررسی شرایط خرابکاری در خط لوله نورد استریم همکاری کنند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، گنگ در این‌باره توضیح داد: «روسیه یکی از طرف‌های اصلی درگیر در [حادثه انفجار نورد استریم] است. ما از کشورهای مربوطه می‌خواهیم به جای امتناع از [تعامل] با روسیه، فعالانه با روسیه ارتباط برقرار کرده و همکاری کنند».

در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲ بود که انفجارهایی در دو خط لوله صادرات گاز روسیه به اروپا (نورد استریم ۱ و ۲) رخ داد. آلمان، دانمارک و سوئد احتمال خرابکاری هدفمند را رد نکرده‌اند.

شرکت اپراتور این خطوط لوله گزارش داد که خسارت وارده به نورد استریم بی‌سابقه بوده و تخمین بازه زمانی تعمیرات غیرممکن است. دادستانی کل روسیه پرونده‌ای را در رابطه با اقدام تروریستی بین‌المللی آغاز کرد.

«سیمور هرش» روزنامه‌نگار آمریکایی و برنده جایزه پولیتزر، تحقیقات خود را در تاریخ ۸ فوریه منتشر کرد که در آن به نقل از یک منبع مطلع، توضیح داده که در ژوئن ۲۰۲۲ مواد منفجره زیر خطوط لوله گاز روسیه تحت پوشش رزمایش بالتوپس توسط غواصان نیروی دریایی آمریکا با حمایت متخصصان نروژی کار گذاشته شده است.

به نوشته اسپوتنیک، هرش می‌گوید که تصمیم در مورد این عملیات توسط «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا پس از ۹ ماه گفتگو با مقامات امنیت ملی اتخاذ شد. با این حال پنتاگون مدعی است که آمریکا هیچ ارتباطی با انفجار خطوط لوله نورد استریم ندارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار