کد خبر: 1178701
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴
رئیس‌جمهور سابق آمریکا در چهارمین سری از اتهامات جنایی با 13 اتهام جدید درباره مداخله انتخاباتی در ایالت جورجیا مواجه و به او فرصت تسلیم داوطلبانه برای رسیدگی به اتهاماتش داده شده است.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا با چهارمین سری از اتهامات جنایی مواجه شده و هیأت منصفه ایالت جورجیا کیفرخواستی گسترده را علیه وی صادر کرده که در آن به تلاش برای باطل کردن شکست خود در انتخابات ۲۰۲۰ در مقابل «جو بایدن» متهم شده است. 

«فانی ویلیس» دادستان منطقه‌ای شهرستان «فولتن» اواخر دوشنبه (به وقت محلی) این اتهامات را مطرح کرد که به پرونده‌ها علیه کاندیدای پیشتاز رقابت برای کسب نامزدی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده افزود.

در کیفرخواست ۹۸ صفحه‌ای، در مجموع ۱۹ متهم و ۴۱ مورد اتهام مطرح شده، اتهاماتی که می‌تواند تا ۲۰ سال زندان داشته باشد. در بین متهمان، نام «مارک میدوز» رئیس کارکنان کاخ سفید در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ و «رودی جولیانی» و «جان ایستمن» وکلای سابق وی به چشم می‌خورد. 

فانی ویلیس گفت ترامپ و سایر متهمان تا ظهر جمعه ۲۵ اوت (سوم شهریور) فرصت دارند به جای بازداشت شدن، داوطلبانه تسلیم شوند. او گفت قصد دارد همه ۱۹ متهم را با هم محاکمه کند. 

وکلای ترامپ در واکنش به این اتهامات گفتند ارائه یک طرفه هیأت منصفه به شاهدانی متکی بود که منافع شخصی و سیاسی دارند و افزودند: منتظر بررسی دقیق این کیفرخواست هستیم که بدون شک به اندازه کل این روند ناقص و مغایر با قانون اساسی است.

سیزده اتهام جدید مطرح شده علیه ترامپ با موارد ذکر شده در سندی مطابقت دارد که دوشنبه به طور خلاصه روی وبسایت دادگاه منتشر شد و قبل از حذف شدن رویترز آن را گزارش کرد.

یکی از شواهد اصلی این پرونده، تماس دوم ژانویه ۲۰۲۱ ترامپ است که از ارشدترین مقام انتخاباتی جورجیا می‌خواهد آرای کافی برای جبران شکست وی در مقابل بایدن بیاید. این مقام انتخاباتی ایالتی از انجام درخواست ترامپ خودداری کرد. حامیان ترامپ چهار روز بعد در تلاشی ناموفق برای ممانعت از تایید پیروزی بایدن توسط قانونگذاران آمریکایی، به کنگره ایالات متحده حمله کردند.

در کیفرخواست مطرح شده، به تعدادی از جرایمی اشاره شده که ترامپ یا متحدانش از قبل از انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰ تا سپتامبر ۲۰۲۲ مرتکب شدند؛ از جمله شهادت دروغ مبنی بر این که تقلب انتخاباتی رخ داده و درخواست از مقامات ایالتی برای تغییر نتایج. 

در این کیفرخواست گفته شده که متهمان با ارائه فهرست‌های جعلی از گزینندگان (کسانی که الکترال کالج--مجمع گزینندگان--را تشکیل می‌دهند و رئیس‌جمهور و معاونش را انتخاب می‌کنند) تلاش کردند روند انتخابات ایالات متحده را مختل کنند.

ترامپ با ۹۱ اتهام روبروست

رئیس‌جمهور سابق آمریکا پیش از این در مجموع با ۷۸ اتهام در سه پرونده جنایی مجزا مواجه شده که علاوه بر پرونده حمله به کنگره آمریکا در ششم ژانویه، شامل تحقیق درباره نگهداری اسناد طبقه‌بندی شده بعد از ترک کاخ سفید و پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن پیش از انتخابات سال ۲۰۱۶ است. ترامپ حالا در چهار پرونده در چهار حوزه قضایی مختلف به ارتکاب ۹۱ جرم متهم شده است که به طور مختصر عبارتند از:

طرح ۳۴ اتهام از سوی دادستان‌های منهتن در پرونده حق السکوت 

طرح ۴۰ اتهام از سوی بازپرس ویژه وزارت دادگستری در پرونده اسناد طبقه‌بندی شده 

طرح چهار اتهام از سوی بازپرس ویژه وزارت دادگستری در پرونده تلاش برای سرنگونی انتخابات

طرح ۱۳ اتهام از سوی دادستان‌های شهر آتلانتا در پرونده مداخله در انتخابات ایالت جورجیا 

پیشتازی ترامپ در نظرسنجی‌های انتخاباتی باوجود اتهامات متعدد

با وجود این پرونده‌ها ترامپ همچنان در نظرسنجی‌های انتخاباتی در مقابل سایر نامزدهای جمهوری‌خواه برای کسب نامزدی این حزب در انتخابات ۲۰۲۴ پیشتاز است. طبق نتایج یک نظرسنجی جدید که دوشنبه منتشر شد، ترامپ با کسب برتری ۳۷ درصدی بر نزدیک‌ترین رقیبش «ران دسانتیس» همچنان پیشتاز بلامنازع رقابت مقدماتی حزب جمهوری‌خواه برای تعیین نامزد نهایی حزب در انتخابات ۲۰۲۴ است.

هیچ یک از دیگر چهره‌های رقابت مقدماتی حزب جمهوری‌خواه که نامشان در نظرسنجی «نیویورک تایمز/سی‌ینا کالج» مطرح شد، نتوانستند بیشتر از سه درصد آرا را به دست آورند. «مایک پنس» معاون ترامپ در دوره ریاست‌جمهوری، «نیکی هیلی» سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و «تیم اسکات» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی هر کدام در این نظرسنجی سه درصد رای کسب کردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار