کد خبر: 1178232
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰
محمد صادقی‌تهرانی در کتاب «نگرشی جدید بر حقوق بانوان در اسلام» حقوق زنان را با توجه به شرایط اجتماعی آنان مورد تجزیه و تحلیل علمی، فقهی و قرآنی قرار می‌دهد و با استدلال‌های قرآنی به اثبات حقوق زنان می‌پردازد.

محمد صادقی‌تهرانی یکی از حامیان حقوق زنان است. او به حقوق عادلانه زن در مبحث ارث، ازدواج، طلاق، قضاوت و موارد دیگری از آن‌ها بسیار معتقد است.
با بررسی دقیق و منصفانه در قرآن درمی‌یابید که اصولاً زن و مرد هر یک جزئی از دیگری هستند و در انسانیت برابرند. دیدگاه قرآن درباره زن، نه مانند جاهلیت گذشته است که انسانش نمی‌دانست و نه مانند جاهلیت کنونی که او را برتر از مرد می‌انگارد، بلکه هر دو اعضای یک پیکرند که در آغاز آفرینش ز یک گوهرند که زن در آغاز آفرینش بخشی از مرد بوده و از کالبد وی آفریده شده است. گرچه در ادامه نسل بشر، تمامی ولادت‌ها از زن است که بدون او هرگز تولیدمثلی برای مرد ممکن نیست، اما برای زن تولید مثل بدون همسر برای یک بار به وقوع پیوسته که حضرت عیسی (ع) بدون مرد از حضرت مریم (س) متولد شد، ولی برای مردان هرگز چنین اتفاقی نمی‌افتد.
در بخشی از کتاب نگرشی جدید بر حقوق بانوان در اسلام می‌خوانیم:
در باب ارث، چنان می‌نماید که ارث مرد دو برابر زن است، در حالی که فقط به دلیل وظایف اقتصادی ویژه مرد، سهم‌الارث مرد دو برابر زن است، چنانکه نفقه زن در خانه پدر، شوهر و سپس در خانه پسرش بر عهده اینان است که در هر سه موقعیت، زن، «نفقه‌گیرنده» و مرد در تمام این حالات «نفقه‌دهنده» است و در نتیجه سهم‌الارث دو برابر مرد با اضافاتی باید برای خود زنان مصرف شود، ولی از نظر شرع مقدس اسلام لازم نیست، سهم‌الارث زن به مصرف شوهرش یا دیگران برسد، اما مردان موظفند زنان و افرادی دیگر را اداره کنند و می‌بینیم که شارع حکیم با گذاشتن مسئولیت مالی بر عهده مردان، یک امتیاز مالی در ارث نیز برای آنان قائل شده است و آیا می‌توان گفت این بی‌عدالتی است؟ البته در موارد استثنایی اگر هر یک از همسران با پسران یا دختران یا دیگران احتیاج ضروری بیشتری داشته باشند، مورث باید با وصیت، از ثلث اموال خود به کسی که احتیاج خاصی دارد ببخشد تا کمبود‌های استثنایی او را جبران کند.
کمبود دیگری هم که در سهم‌الارث زن به نظر می‌رسد، در زمینه تعدد زوجات است که مرد از تمامی زنانش، نصف یا یک‌چهارم میراث را می‌برد، ولی زن‌های چهارگانه، یک‌چهارم یا یک‌هشتم میراث مرد را میان خود تقسیم می‌کنند که مثلاً اگر مردی چهار زن داشته و از هر کدام ۴ میلیون تومان بر جای مانده- در صورتی که فرزندی نداشته باشند- از هر یک، ۲ میلیون تومان- که جمعاً ۸ میلیون تومان است- ارث می‌برد، ولی برای هر یک از چهار زن از ثروت ۴ میلیون تومانی مرد، در صورت نداشتن فرزند ۲۵۰ هزار تومان، حق‌الارث یعنی یک‌هشتم مرد است، ولی در فرض مذکور نادر هم پرداختی مردی که این همه عائله دارد، بسیار بیشتر از زن است و نیز تنها مردی می‌تواند با زنان متعددی ازدواج کند که قدرت مالی او اضافه بر قدرت عدالتش بسیار و برای اداره این عائله سنگین کافی باشد و مرد فقیر حق ندارد ازدواج متعدد کند چراکه توانایی برقراری عدالت در بعد مادی را ندارد، مگر آنکه زنان بعدی، خود دارای تمکن مالی باشند و به ازدواج با چنین مردی راضی شوند و ظلم به زن یا زنان قبل هم نشود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار