کد خبر: 1176617
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۷
بیش از نیمی از آمریکایی‌ها طبق نتایج یک نظرسنجی جدید معتقد هستند دونالد ترامپ تلاش کرده با توسل به راه‌های غیرقانونی بعد از انتخابات 2020 همچنان ریاست جمهوری خود را حفظ کند.
 

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، نظرسنجی جدیدی که توسط شرکت‌های افکارسنجی «سی.بی.اس نیوز/یوگاو» برگزار شد مشخص کرد، بیش از نیمی از آمریکایی‌ها باور دارند، دونالد ترامپ تلاش کرده تا به شکلی غیرقانونی خودش را در ریاست جمهوری حفظ کند.

به نوشته پایگاه «هیل»، نتایج این نظرسنجی که روز دوشنبه منتشر شد نشان داد، 51 درصد از آمریکایی‌ها بر این باورند که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا تلاش کرده از راه‌های «غیرقانونی و ضدقانون اساسی» به ریاست جمهوری خود بعد از شکست در انتخابات ریاست جمهوری 2020 ادامه دهد. 21 درصد گفتند که به اعتقاد آنها ترامپ با استفاده از راه‌های قانونی برای ماندن در ریاست جمهوری تلاش کرده و 20 درصد گفتند که رئیس جمهور سابق آمریکا تلاشی برای حفظ کردن خود در ریاست جمهوری نکرده است.

این نظرسنجی بعد از آن انجام شد که دادگاه فدرالی در واشنگتن روز پنجشنبه گذشته ترامپ را نسبت به چهار فقره اتهام در پرونده تلاش‌هایش برای سرنگونی انتخابات ریاست جمهوری 2020 تفهیم اتهام کرد.

54 درصد از پاسخگویان این نظرسنجی گفتند، تلاش‌های دونالد ترامپ برای لغو نتایج انتخابات آمریکا را به عنوان تضعیف دموکراسی در نظر می‌گیرند. 17 درصد اعلام کردند، که از نظر آنها این تلاشهای ترامپ برای حفظ دموکراسی بوده و 28 درصد نیز گفتند که هیچ کدام از این دو گزینه را قبول ندارند. 

همچنین اکثریت آمریکایی‌ها معادل حدود 59 درصد گفتند، تحقیقات قضایی علیه ترامپ و کیفرخواست‌های صادر شده علیه او به مثابه تلاش برای متوقف کردن کارزار او برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 است. 57 درصد بیان داشتند که هدف از این تحقیقات و کیفرخواست‌ها، حفظ حاکمیت قانون است و 52 درصد اظهار داشتند که هدف آنها دفاع از دموکراسی است.

نتایج نظرسنجی مذکور همچنین نشان داد، بیش از یک سوم پاسخگویان معتقد بودند که این تحقیقات و کیفرخواست‌ها علیه ترامپ جنبه شخصی دارند. 56 درصد از پاسخگویان جمهوریخواه این نظرسنجی معتقد بودند که این تحقیقات قضایی، «حمله به افرادی مثل آنها»، عبارتی که ترامپ مکررا در تجمع با حامیانش مطرح ساخت، هستند. در این نظرسنجی همچنین 77 درصد از جمهوریخواهان عضو جنبش «ماگا»(آمریکا را دوباره بزرگ کنیم) گفتند که تحقیقات و کیفرخواست‌ها علیه ترامپ حمله‌ای علیه آنهاست اما در مقام مقایسه 42 درصد از جمهوریخواهانی که عضو این جنبش نیستند چنین نظری را درباره خودشان داشتند.

جمهوریخواهان با درصد خیلی بیشتری نسبت به دموکرات‌ها، معادل 86 درصد، گفتند که از نظر آنها تحقیقات قضایی و کیفرخواست‌ها علیه ترامپ تلاشی برای متوقف کردن کارزار او برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 است در حالی که تنها 31 درصد از پاسخگویان دموکرات چنین نظری داشتند. در مقابل دموکراتها با درصد بالاتری نسبت به جمهوریخواهان معتقدند که این تحقیقات و کیفرخواست‌ها در حکم عمل به حاکمیت قانون و دفاع از دموکراسی هستند. نظرسنجی «سی.بی.اس نیوز/یوگاو» در بازه زمانی دوم تا چهارم اوت (11 مرداد تا 13 مرداد) با پرسش از 2145 بزرگسال آمریکایی با ضریب خطای 2.9 درصد برگزار شد.

روز سه شنبه هفته گذشته یک هیات منصفه به ریاست جک اسمیت، بازپرس ویژه پرونده‌های ترامپ، او را از بابت تلاش برای ابطال نتایج انتخابات 2020 به چهار فقره اتهام شامل توطئه برای فریب مردم آمریکا، توطئه برای مانع‌تراشی در رسیدگی رسمی به یک پرونده قضائی و توطئه علیه حقوق شهروندان متهم کرد.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا روز پنجشنبه گذشته در دادگاه تفهیم اتهام خود در شهر واشنگتن حضور یافته و چهار اتهام مطرح‌ شده علیه او در پرونده تلاش برای ابطال نتیجه انتخابات را رد کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار