کد خبر: 1174696
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴
به اذعان رسانه‌های سوئدی، حمید نوری رکورد دار حبس انفرادی در زندان‌های این کشور است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از میزان، در سیستم زندان‌های سوئد، جمعیت زندان‌ها در جریان سرکوب افزایش می‌یابد و ممکن است برای اسکان زندانیان اضافی نیاز به اجاره سلول در کشور‌های دیگر باشد.
برای نیم قرن، سوئد سیستم زندان لیبرالی را در سطح جهان داشته که با یکی از پایین‌ترین نرخ‌های زندان در اروپا تقویت شده است، اما اکنون این وضعیت تغییر کرده است، اکنون دولت این کشور گسترده‌ترین بازنگری در قوانین کیفری را از دهه ۱۹۸۰ آغاز کرده است.
دولت راستگرای «اولف کریسترسون» برنامه‌هایی برای ایجاد مجازات‌های سخت‌تر و احتمالا ۳ برابر کردن تعداد زندان‌ها دارد.
سوئد حتی ممکن است کشتی‌ها یا سلول‌های زندان را در کشور‌های خارجی برای اسکان زندانیان بیشتر اجاره کند و کل هدف اصلاح این است که افراد بیشتری در زندان باشند.
دولت راست‌گرای سوئد به بررسی برون‌سپاری زندانیان به کشور‌های دیگر می‌پردازد.
همانطور که با توجه به پلتفرم سیاست دموکرات‌های سوئد انتظار می‌رفت، مهاجرت، قانون و نظم و سیستم کیفری سوئد در دستور کار دولت جدید قرار دارند و حتی بر اساس بیانیه سیاست دولت منتشر شده در ۱۸ اکتبر گذشته، امکان اجاره زندان در خارج از این کشور نیز بررسی می‌شود.
ایده کشوری که مجرمان محکوم خود را به خارج از کشور می‌فرستد تا دوران محکومیت خود را در سلول‌های زندان اجاره‌ای در کشور دیگری بگذرانند، قابل توجه به نظر می‌رسد، اما نه جدید است و نه منحصر به فرد؛ کشور‌های اسکاندیناوی به ویژه اقداماتی را برای «تزریق» بخشی از جمعیت زندانی برای گذراندن دوران محکومیت خود در کشور‌های دیگر انجام داده‎اند.
به گزارش «تایمز»، در سال ۲۰۱۵، نروژ و هلند قراردادی را امضا کردند که منجر به محکومیت صد‌ها زندانی در نروژ به گذراندن دوران محکومیت خود در زندان اختصاصی هلند شد.

سلول انفرادی در زندان‌های سوئد
به گزارش «لوکال»، سلول‌های انفرادی در زندان‌های سوئد ۲ برابر شده است؛ به گفته «لارس نایلن»، مدیر کل سازمان زندان سوئد، افزایش استفاده از سلول‌های انفرادی سه دلیل دارد.
بر اساس اطلاعات منتشر شده، از سال ۱۹۹۵ استفاده از سلول انفرادی از سوی مقامات زندان این کشور ۱۸۲ درصد افزایش یافته است.
با وجود نگرش سرسخت مدیر کل زندان‌های سوئد، اما بسیاری از جرم شناسان استدلال می‌کنند که افزایش استفاده از سلول‌ها برای حبس افراد به نفع هیچ فردی نیست.
«جرزی سارنکی»، جرم شناس، می‌گوید: سلول انفرادی کیفیت مراقبت کیفری را بدتر می‌کند؛ انزوای طولانی مدت به شدت مخرب است. وقتی در نظر بگیرید که بسیاری از کسانی که در زندان هستند مشکلات روانی دارند، اثرات آن می‌تواند ویرانگر باشد.

وضعیت حبس حمید نوری در زندان‌های سوئد
این در حالی است که حمید نوری، ۱۸ آبان ماه سال ۹۸ در زمان ورود به فرودگاه استکهلم سوئد به صورتی خشن و غیرقانونی از سوی پلیس این کشور بازداشت و ۸ ماه نخست بدون هیچ گونه امکان تماس با خانواده یا دسترسی کنسولی در شرایطی شبیه به ربوده شدن نگهداری شد.
این شهروند ایرانی بازداشت شده از سوی سوئد پس از برگزاری ۹۲ جلسه فاقد مولفه‌های حق محاکمه عادلانه، به حبس ابد محکوم شد.
اکنون بیش از سه و نیم سال از بازداشت غیرقانونی حمید نوری در سوئد می‌گذرد و در طول این مدت وی همواره در سلول انفرادی نگهداری و محدودیت‌های بسیار سختگیرانه و ضد انسانی علیه او و خانواده‌اش اعمال شده است
یک روزنامه سوئدی اخیرا در گزارشی به وضعیت بازداشت و محاکمه حمید نوری در این کشور پرداخته و مدت زمان بازداشت وی در سلول انفرادی را یک رکورد توصیف می‌کند.
«افتون بلادت» در این گزارش به نقل از «توماس بودستروم»، وکیل حمید نوری، نوشت: حمید نوری، زندانی ایرانی محکوم به حبس ابد اکنون فردی است که دارای بیشترین میزان حبس در سلول انفرادی در سوئد است؛ او اکنون هزار و ۲۹۵ روز را (تا پایان ماه می) در یک سلول ۷ متر مربعی گذرانده و از دیگر زندانیان جدا شده است.
این روزنامه سوئدی، افزود که حمید نوری در جریان سفر به سوئد بازداشت و پس از محاکمه به حبس ابد محکوم شد.
به نوشته «افتون بلادت»، این شهروند ۶۲ ساله ایرانی در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۹ با محدودیت‌هایی بازداشت شد، در ماه می ۲۰۲۲، محدودیت‌ها در رابطه با پایان محاکمه در دادگاه منطقه‌‎ای برداشته شد، اما به گفته «توماس بودستروم»، انزوای حمید نوری از آن زمان ادامه داشته است.
این گزارش به نقل از وکیل حمید نوری، می‌‎گوید: وقتی دادگاه منطقه‌ای محدودیت‌ها را لغو کرد، اداره زندان‌ها به دلایل امنیتی که هرگز دلایل آن ارائه نشد، نوری را در انزوا نگه داشت.
«بودستروم»، گفت: حمید نوری منزوی‌ترین زندانی تاریخ سوئد است؛ او در گذشته چندین بار با خانواده‌‎اش ملاقات داشته است، اما اکنون اجازه ملاقات و تماس با آن‌ها را ندارد. ما مجبور شدیم زمان و انرژی زیادی را صرف کنیم تا او حتی اجازه داشته باشد با وکیل ایرانی خود صحبت کند و این کاملاً نامفهوم است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار