کد خبر: 1163621
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۵
رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: آموزش علم در دانشگاه‌ها و مدارس می‌بایست مبتنی بر محیط زیست باشد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در همایش ملی «محیط‌زیست و حق آموزش»، حق آموزش در حوزه محیط‌زیست را کلیدواژه‌ای دانست که نیاز به تبیین دارد و گفت: هدف از آموزش، شکل‌دهی رفتار مخاطب است و هیچ کدام از ما بی‌نیاز از آموزش نیستیم.

وی ادامه داد:که آموزش متأثر از طبیعت است و پیشینیان ما قبل از اینکه زبان مکالمه با هم داشته باشند، زبان مفاهمه‌شان استفاده از اشکال حیوانات، گیاهان و عوارض طبیعی بوده است و این را در سنگ نوشته‌ها و سایر اشیاء باقی مانده می‌توانیم مشاهده کنیم.

سلاجقه افزود: همواره در طول تاریخ، انسان‌ها برای آموزش از طبیعت و محیط‌زیست خود الهام گرفته‌اند، به عنوان مثال، شجره‌نامه دانش کارتو‌گرافی و نقشه‌برداری برگرفته از علائم و نشانه‌هایی است که انسان‌ها برای توصیف عوارض زمین ثبت کرده‌اند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: در آموزه‌های دینی ما، بحث آموزش به شدت مورد تأکید قرار گرفته است و نقش معلمی پیامبر مکرم اسلام (ص) از لحظه‌ای آغاز می‌شود که ایشان به مقام رسالت مبعوث می‌شوند.نقش اصلی رسالت نیز هدایت است و هدایت وقتی انجام می‌شود که مردم آموزش داده شوند و بعثت ایشان نیز با کلمه «اِقراء» یعنی بخوان شروع می‌شود، چون پیامبر اکرم (ص) نقش هدایت را دارند و این چنین شخصیتی حتماً بایستی توان آموزش مبانی را به نحو مطلوب داشته باشد.

وی در ادامه گفت: از زمانی که پیشرفت علوم شروع شد، شاخه‌های مختلف علمی به صورت انتزاعی جلو رفتند بدون اینکه به اطراف خود توجه داشته باشند. حال آنکه پیشرفت علوم می‌بایست منجر به تعالی انسان‌ها شود و شاخه‌های مختلف علم در نقطه‌ای به هم برسند.که آن نقطه با یک نگاه جامع، هم‌ افزا فقط حفظ طبیعت است.

سلاجقه با طرح این پرسش که دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ما با هم دستاوردهای افتخارآمیز، چه راهکاری برای حل چالش‌های محیط‌زیستی از قبیل تغییر اقلیم و حکمرانی آب دارند؟ تصریح کرد: آموزش علم در دانشگاه‌ها و مدارس ما می‌بایست مبتنی بر محیط‌زیست باشد و اینگونه نباشد که آموزش محیط‌زیست در قالب ۲ واحد اختیاری ارائه گردد و از طرفی اصل آموزش برای دوره‌های پیش دبستانی و مدارس هست که بایستی با روش‌های خاص خودش و استفاده از تجهیزات و وسائل روز این کار انجام شود که مخاطب پسند باشد.

وی با اشاره به معیارهایی که برای ارزیابی شهرهای برخوردار در نظر گرفته می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر وجود برخی از زیرساخت‌ها همچون فرودگاه، دانشگاه، استادیوم‌های ورزشی و... به عنوان معیار برخوردار بودن یک شهر مطرح می‌شود حال آنکه بسیاری از کلانشهرهای ما با چالش‌های عمده‌ ای از جمله کمبود آب، معضل گرد و غبار، آلودگی هوا، آلودگی صوت و... دست به گریبانند.

سلاجقه افزود: در یک شهر برخوردار می بایست مردم در رفاه باشند اما با وجود این مشکلات زیست محیطی، رفاه و آسایش مردم در معرض تهدید قرار می گیرد. پس ضرورت دارد که نگاه خود را تغییر دهیم و معیارهای برخورداری را با در نظر گرفتن شاخص های محیط زیستی بازتعریف کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در پایان گفت: اصل کار در محیط‌زیست، آموزش و فرهنگسازی است که موجب رفع بسیاری از مشکلات و چالش‌های زیست محیطی می‌شود، بنابراین سازمان حفاظت محیط‌زیست آماده است همه ظرفیت‌های خود را برای آموزش محیط‌زیست در اختیار دانشگاه‌ها، مدارس و دیگر مراکز آموزشی قرار دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار