کد خبر: 1162193
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۲
سیاست تثبیت ارزی که از اسفند ۱۴۰۱ با راه‌اندازی بازار مبادله طلا و ارز و کشف نرخ بازگشت ارز صادرکنندگان در محدوده ۳۶ الی ۳۷‌هزار تومان اعمال شد، توانست لنگر اسمی انتظارات تورمی (نرخ ارز) را کنترل کند

سیاست تثبیت ارزی که از اسفند ۱۴۰۱ با راه‌اندازی بازار مبادله طلا و ارز و کشف نرخ بازگشت ارز صادرکنندگان در محدوده ۳۶ الی ۳۷‌هزار تومان اعمال شد، توانست لنگر اسمی انتظارات تورمی (نرخ ارز) را کنترل کند و دقیقاً به همین خاطر است که این روز‌ها خبر سقوط قیمت خودرو، کاهش قیمت مسکن و عدم‌استقبال خریداران برای خرید طلا و ارز در صدر اخبار قرار گرفته، به طوری که در ادامه سقوط قیمت سکه و دلار که از اوایل هفته جاری آغاز شده است، روز گذشته دلار با کاهش قیمت نسبت به روز کاری قبل معادل ۴۲‌هزار‌و ۱۲۴ تومان و سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با قیمت ۲۹‌میلیون‌و۵۰۰‌هزار تومان به فروش رسید. تحلیلگران بازار معتقدند روند نزولی قیمت‌ها ادامه خواهد داشت.
بازار ارز و سکه همچنان تحت تأثیر اخبار مثبتی قرار دارد که طی هفته‌های گذشته منتشر شده و به نظر می‌رسد، همچنان ادامه داشته باشد. آخرین موضوعی که می‌تواند ورود دلار به کانال ۴۰‌هزار تومانی را تسریع کند، گمانه‌زنی‌ها برای برقراری رابطه صرافی الانصاری امارات با ایران است. به عبارت دیگر، مهم‌ترین نکته بازار طی روز‌های گذشته زمزمه‌های برقراری رابطه‌ای است که حدود پنج سال از قطع شدن آن می‌گذرد. در بازار گفته می‌شود صفحه رسمی صرافی الانصاری امارات از آغاز همکاری خودش با صرافی‌های ایرانی جهت تسهیل انتقال ارز پس از پنج سال توقف معامله خبر داده است.
تلاش دلالان برای گرانی قیمت دلار
بازار شنبه به واسطه اینکه بین دو روز تعطیلاتی قرار گرفته بود، معاملات کم‌حجم و کم‌رمقی را پشت سر گذاشت. قیمت دلار در این روز نیمه‌تعطیل همچنان در بازه ۵۰‌هزار‌و ۲۰۰ تا ۵۰‌هزار‌و ۷۰۰ تومان نوسان داشت. دلالان و معامله‌گران بازار ارز معتقدند در یک هفته اخیر بازار نظری شده است، هر مقام سیاسی که یک نظر مثبت یا منفی می‌دهد، بازار را به دنبال خودش می‌کشاند، برای نمونه، وقتی در غیبت اخبار و مواضع رسمی نظر‌ها بر تبادل زندانی بین ایران و کشور‌های غربی بود، قیمت دلار هرات سطح حمایتی ۵۱‌هزار‌و ۲۰۰ تومان را از دست داده و به کف ۵۰‌هزار‌و ۷۰۰ تومان خورده بود. در مقابل با صحبت جان کربی درباره اینکه برجام در دستور کار نیست، دوباره به بالای ۵۱‌هزار برگشت، اما بازار شنبه با وجود اینکه نرخ دلار در ۵۰‌هزار‌و ۷۰۰ تومان شروع به کار کرد، در ادامه به پایین‌ترین میزان خود در هفته‌های گذشته برگشت. معامله‌گران دلیل این عقب‌نشینی را همانطور که بیان شد، خبر بازگشایی صرافی الانصاری امارات می‌دانند.
معامله‌گران اعتقاد دارند ادامه انتشار اخبار در مورد توافقات بین‌المللی و مالی با کشور‌های غربی و منطقه می‌تواند منجر به آزادی منابع بلوکه‌شده کشور در کره‌جنوبی و عراق شود و اگر این اتفاق بیفتد، دلار می‌تواند وارد کانال ۴۰‌هزار تومانی شود، اما نکته حائز اهمیت این است که دلالان همچنان تلاش می‌کنند با کاهش قیمت دلار و سکه مقابله کنند.
کاهش بیشتر قیمت دلار
کامران رحیمی، کارشناس اقتصاد ایران در گفتگو با فارس، درباره روند بازار ارز و سکه می‌گوید: بازار ارز در وضعیت نوسان رو به پایین قرار دارد. در صورتی که اخبار مثبت اعلام شده ادامه‌دار باشد، می‌توان امیدوار بود بازار ارز به کانال ۴۰‌هزار تومان حرکت کند.
این کارشناس اقتصادی تأکید می‌کند: طلا و سکه نیز علاوه بر تأثیرپذیری از بازار ارز، از اونس جهانی نیز قیمت می‌گیرند که هر دوی این مؤلفه‌ها نزولی هستند و به نظر می‌رسد سکه تا کانال ۲۷‌میلیون تومانی نیز کاهش یابد و طلا نیز در سطح ۳/۲ تا ۴/۲ میلیون تومانی نوسان کند.
رحیمی می‌افزاید: باید منتظر ماند و دید در روز‌های آینده باز هم انتشار اخبار مثبت ادامه خواهد داشت یا خیر. در صورتی که کشور به توافقات جدید دست یابد، باید منتظر کاهش نرخ ارز و طلا در روز‌های آینده باشیم.
بر اساس معاملات بازار مبادله ارز و طلای ایران، قیمت هر اسکناس دلار دیروز با کاهش نسبت به روز کاری قبل معادل ۴۲‌هزار‌و ۱۲۴ تومان و قیمت حواله دلار ۳۸‌هزار‌و ۲۹۵ تومان اعلام شد.
همچنین در مرکز مبادله ارز و طلا، نرخ اسکناس درهم نیز ۱۱‌هزار‌و ۴۷۰ تومان و نرخ حواله درهم نیز ۱۰‌هزار‌و ۴۲۷ تومان اعلام شده است.
روند نزولی بازار طلا و سکه
در بازار طلا هم گفته می‌شود، با کاهش قیمت به زیر ۳۰‌میلیون تومان، سکه با فشار فروش می‌تواند تا مرز ۲۷‌میلیون پایین بیاید.
همچنین نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با مهر در مورد بازار طلا و سکه می‌گوید: از اوایل هفته گذشته روند کاهشی قیمت‌ها را در بازار طلا و سکه داشتیم. کاهش تقاضا، قیمت ارز و نوسانات بازار اونس جهانی که حدوداً با ۳۰ دلار کاهش همراه بود، عواملی بودند که منجر به افت قیمت‌ها در بازار شدند. وی می‌افزاید: در ابتدای هفته جاری نیز اونس جهانی ۱۴دلار افزایش یافت، اما نتوانست تأثیر زیادی روی بازار ایران بگذارد. انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی همچون سفر سلطان عمان به ایران، آزادی پول‌های بلوکه‌شده ایران و البته اخبار مثبت از مذاکرات موجب شد بازار تحت تأثیر افزایش قیمت جهانی طلا قرار نگیرد. از ابتدای هفته گذشته تاکنون ۲ تا ۷درصد کاهش قیمت را در بازار طلا و سکه داشته‌ایم.
بذرافشان در مورد اینکه آیا ریزش قیمت تداوم خواهد داشت یا خیر نیز می‌گوید: از حدود ۵/۲ ماه پیش بازار طلا به ثبات رسیده بود و احتمال افزایش قیمت وجود ندارد، منتها با توجه به شرایط احتمالاً تا پایان هفته کاهش یک تا ۳درصدی در قیمت‌ها داشته باشیم. وی با بیان اینکه روال بازار خوب است و التهابی وجود ندارد، تأکید می‌کند: فعلاً نمی‌توان در مورد آینده بازار طلا و سکه صحبت کرد، زیرا باید منتظر وضعیت اونس جهانی، نرخ ارز و اخبار سیاسی- اقتصادی باشیم.
دیروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۲‌میلیون‌و۴۲۱‌هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۲۹‌میلیون‌و۵۰۰‌هزار تومان بود. به گزارش تسنیم، در بازار آزاد، قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم ۲‌میلیون‌و ۴۲۱‌هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۲۶‌میلیون‌و ۵۰۰‌هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز ۲۹‌میلیون‌و ۵۰۰‌هزار تومان بود.
در بازار سبزه‌میدان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۱۶‌میلیون‌و ۴۰۰‌هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۱۱‌میلیون تومان و سکه یک‌گرمی ۶‌میلیون‌و ۴۵۰‌هزار تومان تعیین شد و به فروش رسید. هر مثقال طلا در بازار داخلی، ۱۰‌میلیون‌و ۴۹۱‌هزار تومان ارزش‌گذاری شده، ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی هزارو ۹۵۹ دلار است.
جمع‌بندی
به نظر می‌رسد بازار طلا و سکه نسبت به رویداد‌های امیدوارکننده این روز‌ها واکنش مثبت نشان داده و قیمت‌ها در حال سراشیبی است؛ رویداد‌هایی که محصول تدبیر میدان است و به برگ‌های برنده در عرصه دیپلماسی تبدیل شده است. هر چند بازیگران دیپلماسی دولت قبلی این روز‌ها مدام در حال تنش‌زایی هستند، ولی آنچه مهم است اینکه تدبیر دولت فعلی در حال به ثمر نشستن است.

نمای نزد‌یک
هشدار بانک مرکزی به مردم درباره وجود دلار‌های تقلبی در بازار
بانک مرکزی به مردم درباره وجود دلار‌های تقلبی در بازار غیررسمی هشدار داد و تأکید کرد: هموطنان به منظور جلوگیری از به خطر افتادن اموال و دارایی‌های خود، برای انجام امور و مصارف ارزی صرفاً به شعب ارزی بانک‌ها و صرافی‌های مجاز مراجعه کنند.
بانک مرکزی با صدور اطلاعیه‌ای به مردم هشدار داد: با توجه به پایش‌های انجام شده و بنا بر برخی اطلاعات و اخبار واصله مبنی بر فروش دلار‌های تقلبی در بازار غیررسمی و به تبع آن ایجاد زیان مالی برای خریداران، به اطلاع هموطنان گرامی می‌رساند به منظور جلوگیری از به مخاطره افتادن اموال و دارایی‌های خود، جهت انجام امور ارزی و تأمین نیاز‌ها و مصارف ارزی صرفاً به شعب ارزی بانک‌ها و شرکت‌های صرافی مجاز که اسامی آن‌ها در پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی به نشانی www. cbi. ir درج شده است، مراجعه و نیاز‌های خود را از طریق نهاد‌های رسمی بازار ارز تأمین کنند تا متحمل عواقب و زیان‌های ناشی از خرید اسکناس تقلبی در بازار غیررسمی نشوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار