کد خبر: 1161861
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۰
نظر و گذری بر خاطرات احمد مرآتی شیرازی
اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، خاطرات و مشاهدات سیاسی حاج احمد مرآتی شیرازی از بازاریان مبارز تهران را در بر دارد. این مجموعه توسط جواد عربانی تنظیم و تدوین شده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی به انتشار آن همت گماشته است
محمدرضا کائینی

اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، خاطرات و مشاهدات سیاسی حاج احمد مرآتی شیرازی از بازاریان مبارز تهران را در بر دارد. این مجموعه توسط جواد عربانی تنظیم و تدوین شده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی به انتشار آن همت گماشته است. تارنمای ناشر در اشارتی کوتاه، درباره محتوای این کتاب و ترتیب مطالب آن آورده است:
«خاطرات حاج احمد مرآتی شیرازی از بازاریان قدیمی تهران، شامل رخداد‌های دهه‌های ۳۰، ۴۰ و ۵۰ است. او که با هیئت‌های مؤتلفه اسلامی نیز ارتباط داشت، روایت‌هایی درباره فعالیت‌های مبارزاتی این گروه ارائه می‌دهد. حاج احمد مرآتی که ابتدا در تیم نظامی هیئت‌های مؤتلفه عضویت داشت، خاطراتی جالب از اردوی شهید عراقی برای آموزش شاخه نظامی مؤتلفه دارد. ارتباط وثیق و مداوم با بیت امام خمینی در قم و نحوه انتقال اعلامیه‌ها و نوار سخنرانی‌های ایشان به تهران، بخش دیگری از خاطرات مرآتی شیرازی است. وی به دلیل حضور در تیم توزیع سراسری اعلامیه امام‌خمینی علیه رژیم اشغالگر اسرائیل و نیز نامه امام به هویدا تحت تعقیب قرار گرفت، سپس دستگیر و در نهایت محاکمه و به سه ماه زندان محکوم شد. وی پس از آزادی به مبارزات خود ادامه داد و در تأمین نیاز‌های نهضت و نیز تأسیس برخی نهاد‌های فرهنگی برای اهداف مذهبی - سیاسی، نقش زیادی داشت. در پاییز ۱۳۵۷ به پاریس رفت و مدتی در نوفل لوشاتو در خدمت امام بود. این کتاب در دو بخش تنظیم شده است؛ بخش اول به خاطرات وی پرداخته شده و در بخش دوم اسناد برجای مانده از مبارزات او ارائه می‌شود. در بخش اول این کتاب، در هر فصل، برهه‌ای از حیات فردی و سیاسی احمد مرآتی از زبان او روایت شده است. در فصل اول، مطالبی درباره معرفی خانواده و روند تحصیلات و در فصل دوم نخستین تکاپو‌های سیاسی از ملی شدن صنعت نفت و سپس آشنایی با امام‌خمینی ارائه شده است. در سومین فصل خاطرات حاج احمد مرآتی، از وقایع سال ۱۳۴۲ روایت شده و فصل چهارم شامل خاطرات وی از تلاش‌های فعالان انقلابی در دوران بازداشت امام‌خمینی، کاپیتولاسیون و تبعید امام به خارج از کشور و اقدام هیئت‌های مؤتلفه‌اسلامی در اعدام انقلابی حسنعلی منصور است. در پنجمین فصل این کتاب، راوی به مهم‌ترین برهه از حیات سیاسی خویش پرداخته است، توزیع اعلامیه‌های امام‌خمینی، دستگیری و زندان. روایت او از درون زندان و شکنجه‌های خود و دیگر شخصیت‌های مبارز، از مهم‌ترین قسمت‌های این فصل است. آزادی از زندان، فعالیت در تأمین نیاز‌های مالی نهضت، فعالیت‌های عام‌المنفعه، دیدار با امام در نوفل لوشاتو و ارائه تصویری واضح از آن مکان محوری در روند انقلاب اسلامی، فعالیت‌ها در کمیته استقبال و روز‌های خوب پیروزی انقلاب، محور‌های فصل ششم این کتاب را تشکیل می‌دهد. حاج احمد مرآتی در واپسین فصل این کتاب، به روایت خاطرات خود از تشکیل نهادهایی، چون کمیته امداد امام خمینی، صندوق امداد امام خمینی و بنیاد خدمات اسلامی پرداخته و مأموریت‌ها و فعالیت‌های خود را در آن نهاد‌ها روایت کرده است. دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی همراه با جمعی از بازاریان دهه ۱۳۴۰ آخرین قسمت این فصل است که در آن حاج احمد مرآتی گزارشی از سخنان رهبر انقلاب درباره بازار و بازاریان را ارائه داده است. خاطرات و اسناد حاج احمد مرآتی شیرازی به تدوین جواد عربانی با شمارگان هزار نسخه، در ۳۴۶ صفحه و به قیمت ۳۰ هزار تومان توسط مؤسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و روانه بازار نشر شده است....»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار