کد خبر: 1160452
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
ارتباطات و متاورس در ایران
گفتگوی خبرنگار جوان آنلاین با دکتر علیرضا احمدی دررابطه به تازه های اینترنت در سبک های متنوع و با تکنیک ها و ابزارهای متنوع در حال ظهور و بروز و توسعه درجهان ودرکشور

اینترنت یکی از فناوری هایی است که در سده اخیر به طور گسترده و کاملا غافلگیرانه در همه ابعاد زندگی انسان وارد شده و نظام محصولات و خدمات را به کلی دگرگون ساخته است .

دست کم عقل ناقصم این را می گوید که صدها شرکت در دنیا دارند این کار را انجام می دهند و مطمئن باشید به زودی توسعه پیدا می کند و نگران زیر ساخت ها نباشید چون برایشان درآمد دارد و شرکت ها و هرکسی به زیر ساخت های متاورس دست بیابد ، آن را تامین می کند .

حتی ممکن است مثل روزی که در کشورمان پراید به فروش نمی رفت و وام دادیم تا مردم بخرند ، وام بدهند تا مردم متاورس بخرند ،برایشان می ارزد .هم چنان که مثلا متصل شدن به اینترنت و سیم کارت و...اول این قدر رایج نبود .من وقتی خودم سیم کارت خریدم هشتصد و پنجاه هزار تومان ناقابل سال ۸۰ را پول دادم .الان سیم کارت پنج هزار تومان هم نیست چون بااین سیم کارت می رویم تراکنش انجام می دهیم .چرا نکنند ؟

کارعقلانه این است که به همه ابزارهای متاورس را رایگان بدهند .

فناوری ها به طور مداوم در حال رشد و تحوّل هستند و روزبه روز در قامت روش های نوین برای رفع نیازهای انسان وارد کارزار می شوند و در ابعاد و اضلاع مختلف و متنوع سربر می آورند .

امروزه هیچ بُعدی از زندگی انسان نیست که با اینترنت سروکار نداشته باشد و با آن بی ارتباط باشد .

نسل های تازه اینترنت در سبک های متنوع و با تکنیک ها و ابزارهای متنوع در حال ظهور و بروز و توسعه هستند .اینترنت اشیاء ، هوش مصنوعی و بلاک چین از جمله نسل های نوینی هستند که در امتداد اینترنت در اختیار انسان قرار گرفته اند .

در این میان متاورس که می تواند عالم جدیدی را پدید بیاورد ، تلاش کرده با بهره گیری از اغلب فناوری های پیش از خود ، اینترنت را از حالت صرف صفحه نمایش خارج سازد و در قامت رسانه محیطی ، انسان را درگیر ابعاد جدیدی از ارتباطات کند .

در متاورس چنین نیست که انسان در یک طرف قرار گرفته باشد و صرفا با استفاده از سیستم های رایانه ای به محتواهای مختلف دسترسی داشته باشد ، بلکه به صورت چند وجهی و کاملا محیطی با پیرامون خود ارتباط برقرار کرده و در واقع فضای ارتباطات انسان با واقعیت های بیرونی شباهت بیشتری پیدا می کند .

در متاورس ابعاد بیشتری از قابلیت های وجودی انسان ها به کار گرفته می شود ؛ از جمله حس لامسه،  چشایی ، بویایی و قدرت های دیگر که در وجود انسان نهفته است ، با کمک ابزار ها و بدون توجه به فاصله میان انسان ها به کار گرفته می شود .

در واقع متاورس می کوشد فاصله میان انسان ها را بردارد و هم زمان قابلیت ها و حواسّ بیشتری از انسان ، یکپارچگی محیطی را درک کند .

متاورس از یک نظر مقوله شناخته شده ای است که مردم با آن ارتباط و آشنایی دارند و از طرف دیگر ، مقوله جدید و نوظهوری است که در حال تعمیم دادن شکل اولیه خود به همه ابعاد زندگی است .

من وقتی گفتم می خواهم وارد موضوع متاورس شوم ، خیلی از دوستان نزدیک من را پرهیز می دادند و می گفتند بحث جدیدی است ، وارد آن نشو .یک دفعه چیزی می گویی و کسی می آید و نقد می کند .گفتم : اتفاقا من از نقد استقبال می کنم .بالاخره آدم می فهمد اشتباه کرده است و یاد می گیرد .همه بحث هایی که ما می کنیم ، بحث های برآورد و احتمال است .

بخش هایی از آنها هم واقعیت های بیرونی است .من به بحث و گفتگو علاقه دارم

سوال: با توجه به این که در فضای مجازی از بیرون مانع ما می شوند و بسیاری از فعالیت های ما را از بین می برند ، باز هم شما قائل هستید که در متاورس وارد شویم ؟

 

درست است که در اینستاگرام دست ما را می بندند و آواتارها و عکس ها را حذف می کنند ، در ویوها و فالوورها دست می بَرند ، فالوورهای خیلی از آدم هایی را که قرار است بزرگشان کنند ، به صورت تصاعدی نشان می دهند .مثلا شخص واقعا شانزده میلیون فالوور ندارد ولی عدد فالوور ، شانزده میلیون را نشان می دهد

از طرف دیگر گاهی ضریب منفی به کسی می دهند که ممکن است بیست میلیون فالوور داشته باشد ، اما دو میلیون فالوور نشان دهد .

این اتفاقی است که ما می دانیم و حتی اگر از نظر فنی برای ما اثبات نشده باشد ، اما آن را می شناسیم .

با همه این مشکلات الان جوانان مذهبی دارند از اینستاگرام استفاده می کنند .باید وارد فضای مجازی بشویم تا کلا حذف نشویم .

اگر به فضای مجازی نرویم ،کلا حذف خواهیم شد .

سوال  :استفاده از فناوری و اینترنت مشکلی ندارد ولی وقتی مدیریتش دست ما نیست ما باید چه کار کنیم ؟

بله ، ولی چاره ای نداریم .بالاخره اگر به طور کلی از اینستاگرام بیرون بیاییم ، کنترلمان را بر اوضاع از دست می دهیم .باید در آن فضا باشیم و حرف هایمان را بزنیم .قطعا ناچاریم تابع قانون آن باشیم .اگر ما عُرضه داشته باشیم ابداع کنیم ، مجبور نیستیم از آن پیروی کنیم .چرا خودمان را دست کم گرفته ایم ؟ مگر آنها از آسمان افتاده اند ؟ همت کردن ، تلاش و پشتکار می خواهد .مگر ما نمی توانیم ؟

باید بچه های ما زحمت بکشند ، خدا هم کمک می کند .اگر ما همت کنیم عنایت خدا را بیشتر لمس می کنیم .

سوال: برای راه اندازی متاورس به فناوری و پلتفرم های مختلف نیاز است و هیچ یک از این ها در حال حاضر تصویب نشده است .پیشنهاد شما کدام فناوری و پلتفرم است ؟

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار