کد خبر: 1160239
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۰
عباس حاجی نجاری

«انقلابی، جوان و پرتحرک» از محاسن مجلس یازدهم بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با نمایندگان مجلس در روز سوم خرداد بر آن تأکید کردند و یادآور شدند که «بعد از سه سال درمجموع این مجلس را همچنان انقلابی جوان و پرتحرک می‌دانم، البته این نگاه کلی و بدون در نظر گرفتن استثنائاتی است که ممکن است در مجلس وجود داشته باشد.»
مجلس شورای اسلامی به‌عنوان یکی از نماد‌های اصلی مردم‌سالاری در نظام جمهوری اسلامی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار و در مقایسه با دیگر نهاد‌ها بیشترین حجم از اصول قانون اساسی را به خود اختصاص داده است. این مجلس در طول ۱۱ دوره گذشته خود توانسته است منشأ خدمات ارزشمندی در نظام جمهوری اسلامی باشد و به همین دلیل امامین انقلاب با واژگانی نظیر عصاره ملت، عصاره انقلاب، در رأس امور، پایگاهی مستحکم برای دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی از آن یادکرده‌اند. اگرچه در مقاطعی از تاریخ نظیر دوران مجلس ششم عملکرد عوامل برخی از جریان‌های سیاسی سبب ملکوک شدن چهره مجلس و حتی صف‌بندی آن در برابر نظام شده بود، اما به‌رغم آن همواره این انتظار بوده و هست که مجلس شورای اسلامی به‌ویژه در گام دوم انقلاب، راهبردی‌تر و مبتنی بر افق تمدنی انقلاب اسلامی و ارتقای کارآمدی نظام عمل کند. سال گذشته زمانی که رهبر معظم انقلاب از مجلس یازدهم به‌عنوان مجلس انقلابی یادکردند در ادامه به این نکته اشاره کردند که بعضی‌ها از این تعبیر خوششان نیامد، اما این تعبیر حقیقی بود چراکه مردم نمایندگانی را برای مجلس انتخاب کرده‌اند که شعار‌ها و جهت‌گیری‌های آن‌ها انقلابی بود. در عرصه قانون‌گذاری نیز تصویب قوانینی نظیر قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، قانون حمایت از جوانی جمعیت، قانون جهش تولید دانش‌بنیان نمادی از این انقلابیگری است. علاوه بر آن روحیه جهادی و حضور در میدان و موقعیت‌های موردنیاز مردم، رویکرد جدیدی است که نمایندگان مجلس یازدهم را نسبت به دوره‌های سابق مجلس متمایز کرده است. پیگیری مسائل اصلی کشور نیز در این سه سال از سوی شاکله مجلس موردتوجه و اهمیت قرارگرفته است. در این راستا می‌توان به مهم‌ترین مصوبات مجلس در حوزه اقتصاد و سیاست اشاره کرد. تدوین طرح‌های بسیار مهم در حوزه اقتصادی، به‌وضوح نشان‌دهنده انگیزه و تحرک مجلس یازدهم برای حل مسائل اقتصادی است. اما تداوم این شرایط به‌ویژه در یک سال باقی‌مانده از عمر مجلس یازدهم منوط به اهتمام در عرصه‌های زیر است:
الف:حفظ شاخصه‌های انقلابیگری در عمل کلی مجلس پایبندی به مبانی و ارزش‌های اساسی انقلاب، هدف‌گیری آرمان‌های انقلاب و اهتمام برای رسیدن به آنها، پایبندی به استقلال کشور، حساسیت در برابر دشمن و نقشه دشمن و عدم تبعیت از او و داشتن تقوای دینی و سیاسی از جمله این شاخصه‌هاست. رعایت این شاخصه‌های کلی که خوشبختانه مجلس یازدهم در عمل به آن کارنامه موفقی دارد، این ظرفیت را ایجاد می‌کند که مجلس بتواند در راستای تحکیم اصول و ارزش‌های انقلابی و تثبیت این اصول و آرمان‌ها گام برداشته و حمایت قاطبه مردم را به همراه داشته باشد. این امر در تقویت مشارکت توده‌های اجتماعی در انتخابات آینده نقشی اساسی دارد. ب: حفظ شاخصه‌های یک نماینده مردمی و انقلابی ساده زیستی و اسیر تجملات نشدن، حفظ هویت ایمانی و انقلابی، مسئولیت‌پذیری و مردمی بودن، مقدم داشتن مسائل اصلی کشور بر مسائل محلی و اجتناب از تبعیض و فساد و... که درواقع نمایانگر یک نماینده انقلابی هستند، این امکان و ظرفیت را برای مردم فراهم می‌کنند که هم در صحت انتخاب خود یقین کنند و هم به قابلیت و اثربخشی انتخاب خود در آینده امید داشته باشند.
ج:عمل به توصیه‌های رهبری: مقام معظم رهبری در توصیه‌های خود به مجالس گذشته و به‌ویژه به مجلس یازدهم در چهار دیدار خود در امسال و سال‌های اخیر بر نکات مهمی تأکید کرده‌اند که برخی از آن‌ها در دو محور گذشته مورد تأکید و برخی دیگر نظیر توجه به جو زده نشدن و عقلانی عمل کردن، توجه به اصل‌وفرع‌ها در تصمیم‌گیری، مردمی بودن و نه عوام‌زده و هیجانی موضع گرفتن، مراقبت بر اینکه در نقد‌ها و نطق‌ها دچار بی‌انصافی نشدن، توجه هم‌زمان به آرمان‌خواهی و عقلانیت در تصمیم‌گیری‌ها، توجه به جایگاه مجلس در هماهنگی با دیگر مدیران و قوا، تأکید بر رویکرد همکاری و هم‌افزایی قوا، خودداری از واردکردن مناقشات در روابط دولت و مجلس،  همراه کردن تقوا و صداقت با حریت و صراحت  از جمله توصیه‌هایی است که عمل به آن مجلس را در تراز مجلس انقلاب قرار می‌دهد.
د: اهتمام بر حل نیاز‌های قانونی کشور: در یک سال باقی‌مانده از عمر مجلس یازدهم که زمان کمی هم نیست، اگر به فهرست کار‌های مجلس نگاه شود قوانین متعددی را می‌توان یافت که بعضی حتی سال‌ها منتظر طی فرآیند تصویب در مجلس را می‌گذرانند نظیر طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهاد‌ها و یا همین لایحه عفاف حجاب که این روز‌ها فضای اجتماعی و رسانه‌ای کشور را درگیر خودکرده و تصویب آن‌ها می‌تواند باقیات‌الصالحاتی برای نمایندگان مجلس یازدهم باشد و همچنین تصویب برنامه هفتم توسعه، و پیگیری تحقق شعار سال. اما قرار گرفتن مجلس در سال چهارم که درواقع سال پایانی عمر مجلس یازدهم است این مجلس را در برابر آزمونی سخت قرارداده است چرا از یک‌سو هدف‌گیری کسب آرای مردم برای انتخابات بعدی به‌طور طبیعی نمایندگان مجلس را محافظه‌کار کرده که به‌گونه‌ای عمل کنند که مواضع و دیدگاه‌های آن‌ها باعث کاهش آرای آن‌ها در حوزه‌های انتخابیه نشود، در نقطه مقابل آن هدف متعالی آن است که نمایندگان بتوانند با جبران خلأ‌ها و قصورها، همان‌گونه که سرافراز وارد مجلس شدند، بتوانند سرافراز از مجلس خارج شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار