کد خبر: 1154470
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۶
مشاور وزیر اقتصاد با بیان اینکه برنامک که به مردم امکان گزارش تخلفات نانوایی‌ها را خواهد داد احتمالا تا پایان اردیبهشت آماده می‌شود، گفت: امیدوار هستیم تا اوایل خرداد زیر ساخت لازم برای جبران منافع اقتصادی نانوایان نهایی شود.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از تسنیم، محمد جلال مشاور وزیر اقتصاد با بیان اینکه سامانه مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان به صورت نرم افزاری در اختیار دولت است و شناسایی تخلفات کاملا به صورت سیستمی رخ خواهد داد، گفت: اگر قرار باشد این کار را به شورا های استانی بسپاریم کیفیت و سرعت کار دچار وقفه خواهد شد.

وی افزود: میزان مشارکت مردم در فرآیند شناسایی تخلفات اهمیت ویژه دارد. اگر به طور مثال از 400 نفر از مراجعه کنندگان به نانوایی حدود 100 نفر تجربه خود را به اشتراک بگذارند و تخلفی را اعلام کنند، سامانه فرض خواهد کرد که این تخلف رقم خورده است. چرا که مردم و مشتریان دلیلی برای گزارش غیرواقعی ندارند.

جلال با بیان اینکه گزارشات غیرواقعی معمولا به صورت موردی رخ می‌دهد، گفت: وقتی تعداد بسیار زیادی از افراد مثلا مورد کم فروشی را اعلام می‌کند دیگر مسئله به عنوان تخلف در نظر گرفته می‌شود. اصولا سامانه براساس تعداد مشارکت مردم این کار را انجام می‌دهد. رفتار درستکارانه نیز در سامانه دیده می‌شود و مزیت‌ها تخصیص داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مردم به ازای هر خرید نانی که انجام می‌دهند حق اظهار نظر در مورد خرید خود را دریافت می‌کنند، گفت: اولین داده‌ای که مردم دریافت می‌کنند اطلاعات خرید آنها است در نتیجه اگر نانوایی به جای یک نان گران چند نان ارزان را ثبت کرده باشد و یا به زور کالایی را به فروش رسانده باشد امکان گزارش آن وجود خواهد داشت. ارتباط مردم به صورت برخط و بلادرنگ است و این امکان وجود دارد تا بلافاصله پس از خرید اطلاعات را، در برنامکی که امیدوار هستیم تا پایان ماه جاری عملیاتی می‌شود، مشاهده کنند. هر یک از کارت‌های بانکی که با آن خرید می‌کنند نیز قابل مشاهده است.

کمک هزینه و سهمیه آرد دو ابزار دولت برای برخورد با تخلفات

مشاور وزیر اقتصاد در ادامه گفت: آردی که تخصیص پیدا می‌کند و کمک هزینه‌ای که پرداخت می‌شود دو ابزار محدود کننده نانوایان است و اگر تخلفی انجام شود از این مسیر برخورد انجام می‌شود. اگر نانوایی در این حوزه اعتراضی داشته باشد این امکان وجود دارد اما سامانه به طور محتاطانه تخلفات را در نظر می‌گیرد در نتیجه احتمال خطا در آن بسیار کم است. نانوایان نیز خود برنامک دارند و امکان مشاهده سهمیه آرد خود و کمک هزینه پرداختی را خواهند داشت.

مشکل معیشت نانوایی‌ها و هزینه های تولید

محمد سلیمانی رییس اتحادیه نانوایی‌های سنگکی با بیان اینکه این طرح چالش‌های خاصی دارد، گفت: مرجع خاصی در این طرح وجود ندارد که پاسخگوی ما باشد. دستورالعملی که مسیر اعلام تخلف نانوا در آن مشخص باشد برای ما ابلاغ نشده است.

وی ادامه داد: در حوزه کم‌فروشی باید گفت اگر یک نانوایی روزانه هزار نان به فروش برساند و نوع دو باشد، درآمد او در نهایت به 250 هزار تومان می‌رسد. این بجز هزینه‌های آب و ... است که حدود 600 هزار تومان کمک هزینه به آن اضافه می‌شود.

سلیمانی در پاسخ به این سوال که با این توصیف نانوایان که به درستی کار می‌کنند، چگونه کار خود را دامه می‌دهند، گفت: شاید برخی از نانوایان خود مالک باشند و هزینه کارگر آنها کمتر است. ممکن است افراد دیگر نیاز به کارگر داشته باشند. وقتی خود دولت طی دو سال حدود 80 درصد دستمزدها را افزایش می‌دهد ما چگونه باید با این نرخ نان هزینه‌های خود را پوشش دهیم.

وی با اشاره به هزینه‌های آرد و مایه نانوایی‌ها گفت: با توجه به این هزینه ها چگونه یک نانوا باید کار خود را ادامه دهد؟

تصمیم‌گیری دولت برای تامین منافع اقتصادی نانوایی‌ها تا خرداد ماه

محمد جلال در خصوص مشکلات معیشت نانوایان با وجود افزایش کمک هزینه گفت: دغدغه اصلی دولت برای سال جاری معیشت نانوایان است. از فروردین ماه جلسات متعددی در دولت در این خصوص آغاز شده است. در حال حاضر برخی پیشنهادات مانند افزایش کمک هزینه و برخی پیشنهادات غیر مالی در حال بررسی است. پیشنهاد غیر مالی مانند امکان عرضه برخی کالاهای منتخب در نانوایی‌های سراسر کشور به نحوی که کمترین تداخل صنفی حداقلی وجود داشته باشد، است.

وی افزود: موضوع مبارزه با تخلفات باید با استحکام بالا انجام شود و دولت خود را مکلف به تامین معیشت نانوایان پیش از برخورد می‌داند. امیدوار هستیم تا اوایل خرداد ماه بتوانیم زیر ساخت لازم برای جبران منافع اقتصادی نانوایان نهایی شود تا در کنار آن بتوانیم از ظرفیت مردم برای مقابله با تخلفات استفاده کنیم.

هدف‌گذاری توقف عرضه آرد خارج از شبکه ظرف 5 ماه/ قیمت آرد خارج از شبکه دو برابر شد

مشاور وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی در مورد عرضه آرد در خارج از شبکه گفت: از زمانی که طرح آغاز شد ما علائمی را در کشور مشاهده کردیم. هنوز عرضه آرد خارج از شبکه وجود دارد اما شیب آن قطعا کاهش پیدا کرده و هدف نیز همین بوده است. ضمن اینکه قیمت آرد خارج از شبکه تا دو برابر افزایش یافته است. قمیت مجوزهای نانوایی‌ها دلیل اصلی ارزشمندی آنها سهمیه آرد بوده است به یک چهارم کاهش یافته است. همچنین قیمت نان خشک که نوعی از عرضه خارج از شبکه است نیز بعضا تا دو برابر افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه ما علائم ارزشمندی یا موفقیت طرح را مشاهده می‌کنیم و اینکه عرضه خارج از شبکه به صفر برسد حتما هدفی است که دنبال می‌کنیم، گت: هدف ما برای بلوغ این مرحله پنج ماه بوده که حدود یک ماه از آن گذشته است. انتظار داریم پس از پنج ماه به مرحله‌ای برسیم که عرضه خارج از شبکه نزدیم صفر باشد.

جلال با تاکید براینکه عدم استفاده از کارتخوان یا وجود ندارد یا بسیار ناچیز است، گفت: یک بخشی از نانوایی‌ها که 0.6 درصد نانوایی‌های کل کشور را شامل می‌شوند نان را به قیمت تمام شده که آزاد است عرضه می‌کنند.مواردی از عدم استفاده تعداد بسیار محدودی از نانوایی‌های دولتی از کارتخوان هوشمند را داریم که عمده این موارد در مناطق مرفه نشین است و اساسا امکان چنین مسئله‌ای وجود ندارد چرا که سهمیه براساس این کارتخوان تخصیص پیدا می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار