کد خبر: 1141540
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷
روز‌های روشن در انتظار بازار سرمایه؟
در روز‌هایی که دولت و مجلس نگران و در تلاش برای توقف روند افزایشی نرخ دلار هستند، اما بازار سرمایه نسبت به این مساله واکنش مثبت نشان داده است. در راستای افزایش نرخ دلار شرکت‌های صادراتی، بازار سرمایه شاهد رشد حدود ۱۲۰هزار واحدی شاخص کل و ورود نقدینگی بودند و شاخص در معاملات امروز نیز ۸۲ هزار و ۱۸۸ واحد رشد داشت.

اختصاصی جوان آنلاین: موج تورمی ناشی از رشد قیمت دلار در بازار آزاد و تغییر مکانیسم عرضه، قیمت گذاری و فروش شرکت‌های بورسی باعث شد یکی از بالاترین رشد‌های روزانه تاریخ بورس امروز ثبت شود. این وضعیت باعث شده بسیاری از سهام ارزنده و لیدر بازار مقاومت‌های مهمی را بشکنند. بسیاری از کارشناسان معتقدند در صورت تداوم این وضعیت شاخص کل از سقف تاریخی ۲ میلیون واحد سال ۹۹ هم عبور خواهد کرد.

دلایل رشد شاخص در هفته‌های اخیر
در ابتدای هفته گذشته اخباری در خصوص شفاف‌سازی شرکت فولاد به بازار مخابره شد مبنی بر اینکه ارز صادراتی خود را با قیمت رقابتی می‌فروشند. بعد از آن نیز بانک مرکزی مصوبه‌ای داشت و به صورت رسمی برای اولین بار در دوره جدید خود اعلام کرد نرخ دلار نیمایی را مبنای فروش شرکت‌های صادراتی قرار نمی‌دهد و این شرکت‌ها می‌توانند دلار را با قیمت رقابتی در بازار دوم بفروشند. بر این اساس شرکت‌های بزرگ پتروشیمی و معدنی نیز نرخ فروش دلار خود را افزایش دادند که همگی این موارد ورق در بازار بورس را که از آبان ماه امسال روندی منفی را آغاز کرده بود به نوعی برگرداند.

رشد ۳۰ درصدی فروش شرکت‌های صادرات‌محور
با تصمیمات جدید بانک مرکزی فروش شرکت‌های صادرات‌محور حدود ۳۰ درصد رشد کرده است. با توجه به اینکه سیاست تثبیتی نرخ دلار نیمایی کنار گذاشته شده کارشناسان معتقدند در چشم‌انداز میان‌مدت روند رو به رشد بورس ادامه‌دار خواهد بود. این در شرایطی است که بازار سرمایه در حال حاضر به‌جد ارزان‌ترین بازار بین بازار‌های مالی و پولی کشور محسوب می‌شود.
از سوی دیگر رقابت بر سر محصولات برخی از شرکت‌ها که فروششان در بورس کالا انجام می‌شود شدت گرفته است. این موضوعات باعث جذابیت دورنمای بازار شده و به نظر می‌رسد اگر ریسک جدیدی به بازار تحمیل نشود و شرایط اقتصادی ثبات نسبی داشته باشد روند بازار مثبت خواهد ماند. البته ممکن است مقداری اصلاح نیز داشته باشد، اما به گفته کارشناسان به طور کلی چنانچه سهامداران و تحلیلگران فایل‌های تحلیلی خود را با نرخ دلار ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان به‌روز کنند مطمئنا بازار همچنان جای خرید و ورود پول حتی از بازار‌های موازی را دارد.
در حال حاضر بسیاری از فعالان در بازار‌های موازی از جمله بازار دلار، سکه، مسکن و خودرو اگر مطمئن شوند دخالت آنچنانی در شرکت‌های بورسی رخ نمی‌دهد مطمئنا بخشی از پول خود را به بازار سرمایه می‌آورند.

پیش بینی عبور شاخص از از سقف تاریخی
نیما میرزایی، تحلیلگر بازار سرمایه ضمن پیش بینی مثبت نسبت به بازار بورس گفت: کماکان حرکت شاخص را رو به بالا می‌بینم و گمان می‌کنم محدوده یک‌میلیون و ۸۰۰هزار واحدی تا انتهای سال برای شاخص کل قابل‌دسترسی است و شاخص ۲میلیون و ۱۰۰هزار واحدی که سقف تاریخی بوده نیز تا شهریورماه محقق خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: در مجموع ضمن اینکه چشم‌انداز بازار سرمایه در میان و بلندمدت صعودی است، نکته مهم و متمایز این است که ریسک بسیار کمتری نسبت به سایر دارایی‌هایی که با دلار بیش از ۵۰ هزار تومان معامله می‌شوند دارد و این فرصتی برای سرمایه‌گذارانی است که آشنایی و دقت کافی در فضای بورسی دارند.
حامد ستاک، یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه نیز در این باره گفت: به طور حتم عقب‌ماندگی ایجاد شده در رشد شاخص بورس جبران خواهد شد و شاهد رشد و بازدهی بازار سهام همسو با سایر بازار‌ها باشیم.
ستاک به راه‌های تداوم روند صعودی شاخص بورس اشاره کرد و گفت: باید اجازه دهیم تا بازار روند خود را در پیش بگیرد و نباید دخالتی در معاملات بازار صورت بگیرد؛ زیرا به هر میزان که دخالت در بازار و اقتصاد کشور کمتر باشد شرایط حاضر در بازار قابل پیش‌بینی خواهد بود.
وی به سهامداران توصیه کرد و گفت: توصیه به سرمایه‌گذاری در بورس نمی‌تواند برای همه سهامداران یکسان باشد؛ زیرا سرمایه‌گذاری افراد در این بازار بر اساس میزان ریسک‌پذیری آن‌ها متفاوت است.

وضعیت معاملات در روز جاری
بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند کاملاً رو به رشد و صعودی قرار گرفت و شاخص کل بورس در پایان معاملات با افزایش بی‌سابقه ۸۲ هزار و ۱۸۸ واحد به رقم یک میلیون و ۷۳۸ هزار و ۷۸۲ واحد رسید، یعنی در یک روز شاخص کل بورس به طور میانگین ۴.۹۶ درصد رشد کرد.
همچنین شاخص هم وزن امروز با افزایش ۲۲ هزار و ۴۶۰ واحد به رقم ۵۲۵ هزار و ۶۶۳ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۶ میلیون و ۹۳۹ هزار میلیارد تومان رسید.
معامله‌گران امروز بیش از ۱۷ میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب ۵۵۸ هزار فقره معامله و به ارزش ۱۰ هزار و ۵۵۶ میلیارد تومان داد و ستد کردند.
همه شاخص‌های بورس امروز سبز شدند، بگونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۴.۹ درصد رشد کردند. این دو شاخص با معیار هموزن ۴.۴ درصد افزایش یافتند، شاخص آزاد شناور ۴.۷ درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس ۵.۷ درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس ۰.۴ درصد رشد کرد.
امروز نماد‌های فولاد مبارکه، ملی‌مس، پتروشیمی خلیج‌فارس، سرمایه‌گذاری غدیر، پالایش نفت اصفهان، گسترش نفت و گاز پارسیان و سرمایه‌گذاری امید به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را از خود به جای گذاشتند.
در فرابورس ایران هم امروز شاهد افزایش ۸۶۲ واحدی شاخص فرابورس بودیم و شاخص کل به ۲۲ هزار و ۲۰۸ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۲۴۰ هزار میلیارد تومان رسید.
ارزش بازار پایه در فرابورس ۳۹۰ هزار میلیارد تومان شد. معامله‌گران امروز در فرابورس بیش از ۶.۳ میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب ۴۸۴ هزار فقره معامله و به ارزش ۱۰ هزار و ۱۱۱ میلیارد تومان داد و ستد کردند. با این حساب ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس به بیش از ۲۰.۷ هزار میلیارد تومان رسید.
امروز نماد‌های آریا ساسول، بیمه پاسارگاد، سنگ‌آهن گهرزمین، فولاد هرمزگان، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی مارون و جهان‌فولاد سیرجان به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را از خود به جای گذاشتند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار