کد خبر: 1132363
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
بررسی «جوان» از روند رو به گسترش استقبال مخاطبان سینما
رونق سینما‌ها می‌تواند با تداوم اکران فیلم‌های جدید و تنوع‌بخشی به ژانر فیلم‌ها ادامه پیدا کند، به شرط اینکه در حوزه تبلیغات فیلم هم شاهد همراهی نهاد‌هایی مثل صداوسیما باشیم.
محمدصادق عابدینی

هفته گذشته، میزان فروش سینماها، رکورد جالبی را از خود به جا گذاشت. هفته گذشته مجموعه بلیت‌فروشی سینما‌ها با رسیدن به رقم ۸ میلیارد و ۷۶۸ میلیون تومان، نشانه‌ای از رونق اقتصادی گیشه‌های سینما‌ها داشت.
جمعه گذشته سینما‌های کشور ۵/۲ میلیارد فروش کردند و ۶۵ هزار و ۳۵۷ نفر به سینما‌ها رفتند؛ این رقم نسبت به فروش جمعه دو هفته قبل که سینما‌ها یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فروختند، نشان‌دهنده افزایش مخاطبان سینما بوده‌است. همچنین فروش دو هفته قبل سینما‌های کشور ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بود که در قیاس با فروش سینمای ایران در هفته قبل نشان می‌دهد سینما در هفته گذشته در فروش و مخاطب افزایشی قابل‌قبول داشته‌است.
عوامل متعددی از جمله دور شدن جامعه از فضای ملتهبی که از اواخر شهریور ماه کشور را درگیر خودش کرده‌بود، از جمله دلایلی است که می‌تواند به روند رونق‌گیری سینما‌ها در روز‌های آخر کمک کند.
فروش سینما‌ها رضایتبخش است، اما کافی نیست
پویا سعیدی‌پور، مدیر پردیس سینمایی زندگی در گفتگو با «جوان»، درباره رونق گرفتن مجدد سینما‌ها در روز‌های اخیر می‌گوید: «با توجه به شرایط به وجود آمده، روند فروش فیلم‌ها نسبت به ماه‌های اخیر بهتر شده‌است و اوضاع نسبت به گذشته رضایت‌بخش است، اما هنوز در مقایسه با سال‌های گذشته، نمی‌توان گفت که حال سینما خوب است.»
سعیدی‌پور با اشاره به اینکه شرایط و عوامل متعددی باعث‌شده سینما از رکود چند ماهه خود خارج شود، می‌افزاید: «یکی از دلایلی که باعث‌شده تا فیلم‌های روی پرده فروش بهتری را تجربه کنند، بحث تبلیغات است. آغاز مجدد پخش تبلیغات فیلم‌های روی پرده باعث شده مخاطبان سینما در جریان اکران‌ها قرار بگیرند و برای آمدن به سینما ترغیب شوند.»
وی می‌افزاید: «صداوسیما باید به بحث پخش آگهی فیلم‌ها کمک کند، همچنین بحث تبلیغات محیطی و بیلبورد‌ها به خاطر قطع برق تابلو‌های تبلیغاتی مشکلاتی را به وجود آورده‌است که باید رفع شوند.»
فعال شدن سینمای اجتماعی پس از چند ماه رکود
مدیر پردیس سینمایی زندگی در خصوص روند اکران فیلم ها‌می‌گوید: «علفزار» از سوم اردیبهشت ماه اکران شده‌است و عملاً بعد از شهریورماه و آغاز ناآرامی‌ها هیچ فیلم اجتماعی جدیدی اکران نشده‌بود تا اینکه فیلم «ملاقات خصوصی»، به چرخه اکران اضافه شد. اکران نشدن فیلم‌های جدید، تأثیر منفی بر میزان فروش سینما‌ها داشت، حتی باعث شد اکران فیلم‌های جدیدی مانند «بخارست» و «ملاقات خصوصی» در هفته‌های نخست تحت‌تأثیر قرار بگیرد و این فیلم‌ها فروش مناسبی نداشته باشد.
جشنواره مثل سابق تأثیر منفی ندارد!
با آغاز جشنواره فیلم فجر، بخشی از توجه اهالی سینما به سمت و سوی جشنواره منعطف و همین مسئله باعث کاهش فروش سینما‌ها در ایام جشنواره می‌شد، سعیدی‌پور در پاسخ به این سؤال که آیا آغاز جشنواره فیلم فجر می‌تواند بر روند رو به رشد فروش سینما‌ها تأثیر منفی بگذارد، می‌گوید: «در سال‌های گذشته که سینما‌ها تک‌سالن بود، این اتفاق می‌افتاد، اما اکنون با توجه به حضور پردیس‌های سینمایی این اتفاق دیگر رخ نخواهد داد، به طوری که در یک پردیس، یک سالن به پخش فیلم‌های جشنواره فیلم فجر اختصاص پیدا می‌کند و دیگر سالن‌ها به فعالیت عادی خود در اکران فیلم‌ها می‌پردازند.»
وی می‌افزاید: «مخاطب جشنواره فیلم فجر با مخاطب عادی سینما متفاوت است، معمولاً علاقه‌مندان به سینمای جشنواره فجر در همان ایام جشنواره به سینما‌ها می‌آیند و همه فیلم‌هایی را که قرار است در سال آینده اکران شود، می‌بینند و تا سال بعد به سینما نمی‌آیند! اما مخاطبان عادی سینما، افرادی هستند که در طول سال برای تماشای فیلم‌های تازه اکران شده به سینما می‌آیند. این روند برای سالن‌ها و پردیس‌هایی که در محیط‌های مسکونی هستند، بیشتر دیده می‌شود. یعنی مخاطبان این پردیس‌ها خانواده‌هایی هستند که در طول سال با پردیس در ارتباط هستند.»
سال ویژه سینمای کودک و انیمیشن
مدیر پردیس زندگی در خصوص استقبال خانواده‌ها از فیلم‌های کودک و انیمیشن در سال جاری می‌گوید: «یکی از عواملی که باعث می‌شود مخاطبان سینما حضور مستمری در سالن‌های سینما داشته‌باشند، ابتدا تنوع سبد اکران و بعد از آن تداوم اکران‌ها است. امسال نسبت به سال‌های گذشته اتفاق ویژه‌ای در عرصه اکران سینمای کودک و انیمیشن رخ داد، به طوری که شاهد تنوع و تداوم اکران بودیم. به طوری که تماشاگر انیمیشن «پسر دلفینی» در ابتدای اکران فیلم تیزر تبلیغاتی آغاز اکران «لوپتو» را می‌دید و کسانی که لوپتو را تماشا می‌کردند تیزر اکران «جزیره فضایی» را مشاهده می‌کرد، همین موضوع باعث می‌شد تا استقبال از اکران‌ها به وجود بیاید و فیلم‌های جدید سینمای کودک بدون وقفه به اکران اضافه شوند. امسال فیلم‌های متعددی در ژانر کودک پخش شد، مانند «بازیوو»، «جزیره فضایی»، «بام بالا» و یکی از عوامل استقبال از سینمای کودک تعداد خوب فیلم‌های نمایش داده شده‌است.»
وی درباره وضعیت فعلی اکران انیمیشن‌های ایرانی و فیلم‌های سینمای کودک در سینما‌ها اظهار می‌دارد: «با وجود اکران فیلم‌های جدید کمدی، هنوز هم این فیلم‌ها با استقبال خوبی روبه‌رو هستند، فیلم‌های «جزیره فضایی» و «لوپتو» فروش مناسبی دارند و «پسر دلفینی» با وجود افت فروش به دلیل زمان طولانی که از آغاز اکرانش می‌گذرد، همچنان فروش خوبی را دارد.»
سعیدی پور با تأکید بر اینکه روند تنوع‌بخشی به اکران‌ها باید ادامه داشته‌باشد، می‌گوید: «در ماه‌های گذشته بسیاری از مخاطبان ثابت ما برای تماشای فیلم‌های جدید می‌آمدند و با دیدن اینکه فیلم تازه‌ای اکران نشده، ناراضی باز می‌گشتند، حتی شاهد بودیم برخی از افراد میانسال از سر اجبار پای تماشای فیلم کودک می‌نشستند، ولی رونق یافتن اکران‌ها و ورود فیلم‌های جدید می‌تواند باعث تداوم فروش فیلم‌ها شود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار