کد خبر: 1131827
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۱
کشور‌های اروپایی که از زمان آغاز اغتشاشات دست از حمایت از اغتشاشگران برنداشته‌اند امروز آخرین تیر ترکش خود را رها کرد و با صدور قطعنامه‌ای در پارلمان اروپا، سپاه پاسداران را در فهرست «گروه‌های تروریستی» قرار داد، اقدامی که جز پشیمانی حاصلی برای آن‌ها نخواهد داشت.

امروز (پنجشنبه) پارلمان اروپا پیش نویس قطعنامه‌ای را که خواستار قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «گروه‌های تروریستی» اتحادیه اروپا است را به تصویب رساند. اقدامی که از میانه‌های اغتشاشات در ایران از سوی برخی مقامات اروپایی و به ویژه وزیر خارجه آلمان مطرح و در نهایت امروز این قطعنامه تصویب شد. البته قطعنامه مذکور بایستی در شورای اروپا بررسی شده و درباره آن تصمیم گیری شود.

جمهوری اسلامی ایران پیش از این نسبت به وقوع چنین خبطی از سوی اتحادیه اروپا هشدار داده بود و شب گذشته نیز حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن هشدار نسبت به پاسخ و واکنش متقابل ایران، چنین اقدامی را شلیک به پای خود اروپا خواند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور نیز امروز (پنجشنبه) در این باره اعلام کرد: این حرکت از روی استیصال و پس از تلاش‌های ناموفق خیابانی آنها برای ضربه به مردم ایران انجام شد، تا بلکه به خیال خود بتوانند ملت ایران را متوقف کنند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیروی رسمی و بخشی از سازمان نظامی کشور است و این اقدام برخلاف قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل است.

شب گذشته نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در واکنش به این تلاش طرحی دوفوریتی را آماده کردند که با تصویب آن نیروهای مسلح کشورهای عضو اتحادیه اروپا از سوی ایران به عنوان تروریست قلمداد می‌شوند. در این طرح پنج ماده‌ای، دستگاه‌های اطلاعاتی مکلف شده‌اند فهرست فرماندهان نیروهای کشورهای عضو اتحادیه اروپا را برای پیگیری‌های قضایی در اختیار قوه‌ قضاییه جمهوری اسلامی ایران قرار دهند و وزارت امور خارجه هم موظف شده از ظرفیت‌های حقوقی و سیاسی برای خروج نیروهای نظامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا از منطقه استفاده کند.

علاوه بر این نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی تأکید کردند که این اقدام بی پاسخ نخواهد ماند و اتحادیه اروپا هزینه سنگینی را متحمل خواهد شد.

حجت الاسلام سید محمود نبویان نماینده تهران در مجلس نیز پیش از این در اظهاراتی گفته بود: اگر واقعاً منافع ملت ایران به خطر بیفتد، اتحادیه اروپایی را در لیست تروریستی قرار خواهیم داد و مدافعان ملت ایران و مدافعان مقاومت در منطقه می‌دانند با تروریست‌ها چگونه مواجه شوند.

از سوی دیگر، «ابوالفضل عمویی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بررسی اقدام اخیر اتحادیه اروپا در قرار دادن نام سپاه در فهرست به اصطلاح گروه‌های تروریستی در جلسه روز یکشنبه آینده این کمیسیون خبر داد.

در این زمینه، مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی در مطلبی در این باره نوشت: اروپا در حال نشان دادن کلافگی خود از شکست آشوب‌ها در ایران است و دیگر امیدی به خیزش آشوب از داخل ایران ندارند.

* طرحی که توسط دولت آلمان پخت و پز شد

به گزارش فارس، دولت آلمان روز دوشنبه ۱۶ آبان و در میانه اغتشاشات اخیر در ایران اعلام کرد در پی اعمال بسته جدیدی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران است. سخنگوی دولت آلمان در این زمینه گفت: «در حال کار بر روی اعمال بسته جدید تحریم‌ها علیه ایران هستیم. اتحادیه اروپا باید درباره اینکه سپاه پاسداران را تحریم می‌کند یا خیر تصمیم‌گیری کند».

نهم آبان ماه ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات وزیر خارجه آلمان برای تحریم سپاه گفت: این اظهارات در صورت مبادرت به چنین اقدامی، در ادامه اقدامات غیرسازنده و غیرمسئولانه این کشورها در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران و ناشی از ادامه رویکرد غلط اینها در ارتباط با دولت و ملت ایران است. سپاه پاسداران نهاد نظامی رسمی جمهوری اسلامی ایران است و چنین اقدامی کاملا غیرقانونی است. امیدواریم هم دولت آلمان و هم دیگر دولت‌ها که در این زمینه احیانا قصد اقدامی دارند، به نتیجه اقدامات غیرسازنده خودشان توجه کنند و به صورت خاص منافع دوجانبه خودشان را قربانی مصالح سیاسی زوگذر و تصمیمات احساسی نکنند.

۲۱ آذر ماه هم «آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان عنوان کرد که تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هدف قرار خواهد داد.

ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی ۱۹ دی ماه نیز در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اضافه شدن سپاه به فهرست سازمان‌های تروریستی اروپا در ۲۹ دی ماه نیز بیان کرد: در ارتباط با اظهارات غیررسمی از این دست نه مایلم اظهارنظر بکنم و نه قضاوت زودهنگام می‌کنم. مایلم تأکید کنم آنهایی که خودشان اقدام تروریستی انجام داده و متهم اصلی حمایت از تروریسم هستند، حق ندارند قهرمانان مبارزه با تروریسم بین‌المللی را به تروریسم متهم کنند. آنهایی که قهرمان مسلم و شناخته شده مبارزه با تروریسم بین‌المللی را به صورت ناجوانمردانه و با نقض منشور ملل و حاکمیت یک کشور مستقل ترور کردند و کشورهایی که از این اقدام جنایتکارانه حمایت کردند، حق ندارند در خصوص قهرمانان مبارزه با تروریسم ما از الفاظ ناروا و الفاضی که ارتش‌هایی خودشان شایسته آن هستند، استفاده کنند و چنین صفتی برازنده خودشان است.

یک روز بعد «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان در صفحه توئیترش نوشت: «ما همچنان به افزایش فشار بر ایران به‌ویژه بر سپاه پاسداران ادامه می‌دهیم. از ماه اکتبر، ما تحریم‌های اشخاص را علیه ده‌ها نفر از سران این نهاد اعمال کرده‌ایم. این برای ما کافی نیست؛ قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی از نظر سیاسی مهم و منطقی است».

گفتنی است مجلس عوام انگلیس هم ۲۲ دی ماه طرحی (غیر الزام آور) را به تصویب رساند که خواستار قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی است.

۲۴ دی ماه نیز پولتیکو در گزارشی از تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه مقام‌های فعلی و سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به بهانه حمایت از اغتشاشات ایران خبر داد. (اینجا بخوانید)

۲۶ دی ماه هم پایگاه اطلاع‌رسانی پارلمان اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که نمایندگان پارلمان اروپا در نشست پارلمان در استراسبورگ فرانسه قصد دارند روز سه‌شنبه ۲۷ دی ماه واکنش اتحادیه اروپا به «اعتراضات و اعدام‌ها» در ایران را با جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به بحث بگذارند و روز پنجشنبه هم در این زمینه قطعنامه‌ای به رای گذاشته خواهد شد. غروب چهارشنبه ۲۸ دی ماه بود که برخی منابع خبری از تصویب متممی در پارلمان اروپا خبر دادند که در آن خواستار قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست موسوم به «فهرست تروریستی» اتحادیه اروپا شده است. این درخواست با ۵۹۸ رأی مثبت مورد توافق اعضای پارلمان اروپا قرار گرفت و مقرر شد قطعنامه اصلی که «پاسخ اتحادیه اروپا به تظاهرات‌ها و اعدام‌ها در ایران» نام گرفته روز پنجشنبه ۲۹ دی ماه به رأی گذاشته شود. 

براساس این درخواست از شورای اروپا خواسته شده که سپاه پاسداران و نیروهای زیر مجموعه آن از جمله نیروهای بسیج و نیروی قدس سپاه در فهرست افراد، گروه‌ها و نهادهای درگیر در اقدامات تروریستی (فهرست تروریستی اتحادیه اروپا) قرار گیرند. 

رای مثبت اعضای پارلمان به این درخواست، استقبال رژیم صهیونیستی را به همراه داشت و «الی کوهن» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی، شامگاه چهارشنبه در اظهاراتی ایران را یک کشور تروریستی خواند و درخواست پارلمان اروپا برای تروریستی خواندن سپاه پاسداران را گامی مهم برشمرد.

* هشدار امیرعبداللهیان به بورل

پس از آن هم حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه تروریستی خواندن سپاه را شلیک به پای خود اروپا خواند و به پارلمان اروپایی هشدار داد که به تبعات منفی این رفتار احساسی خود بر اروپا بیندیشد و بر مسیر دیپلماسی، تعامل سازنده و عقلانیت تمرکز کند و گفت: پاسخ و واکنش ایران متقابل خواهد بود.

امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو با بیان اینکه متاسفانه شاهد صدور پیش نویس یک قطعنامه احساسی، تند و غیر حرفه‌ای از سوی پارلمان اروپا بودیم که در تعارض با عقلانیت سیاسی و مدنیت است، عنوان کرد: ما بارها گفته‌ایم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد رسمی و حاکمیتی است که نقش مهم و حیاتی در تامین امنیت ملی ایران و امنیت منطقه ، به خصوص در مبارزه با تروریسم داشته و دارد. 

بورل هم درباره پیش نویس قطعنامه مداخله جویانه اتحادیه اروپا افزود: من هم موافق هستم که در پیش نویس پارلمان اروپا احساسات و نگرانی غالب است.اگرچه پارلمان اروپا یک نهاد کاملا مستقل است، اما این قطعنامه فاقد ظرفیت اجرایی است و صرفا بازتاب دهنده نگرانی‌های اروپا است.

گفتنی است «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در اظهاراتی با بیان اینکه موضع ایالات متحده و اتحادیه اروپا در خصوص سپاه پاسداران همسو است، گفت: هیچ اختلاف نظری بین آمریکا و متحدان اروپایی در این باره وجود ندارد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار