کد خبر: 1130622
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹
نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر توانسته با مولفه‌های بومی خود به اقتدار منطقه‌ای دست پیداکند.
نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی به عنوان نیروی محوری در ساختار ارتش نقش مهم و گسترده‌ای در حفظ و حراست از کشورمان برعهده دارد. نقشی که اجرای موفق آن نیازمند تغییر برخی ساختارها و چابک‌سازی نیروی زمینی ارتش است.

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران توانسته در سال های اخیر توانسته تغییرات مهمی در سازمان خود ایجاد کرده و آن‌ها را در رزمایش‌های مختلف نظیر رزمایش اقتدار 1401 به نمایش عموم درآورده است. البته پس از این رزمایش، بخشی از دستاوردهای نوین رزمی نزاجا در نمایشگاهی به نام اقتدار 1401 نیز به نمایش درآمد.

فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص) درباره پیشرفت‌های نیروی زمینی ارتش نیز تصریح کرد: نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیرویی مقتدر، مجهز، منظم، منسجم‌، آماده‌ و قوی‌تر شده و قادر است هر متجاوزی را سرکوب کند.

پس از این رزمایش و نمایشگاه بود که امیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش درباره توان رزمی این نیرو اظهارداشت: نیروی زمینی ارتش از حیث بین‌المللی نیز با دارابودن ۵ مولفه در میان کشورهای منطقه سرآمد و بی‌رقیب است. 

در ادامه، پنج مولفه اقتدار نیروی زمینی ارتش که توانسته این نیرو را به یک نیروی منسجم و بروز تبدیل کند را بررسی می‌کنیم.

 

 

قدرت توپخانه و موشکی نیروی زمینی ارتش/ خاکی‌پوشان نقطه‌زن شدند

قدرت توپخانه را باید یکی از مهم‌ترین پایه‌های قدرت هر نیروی مسلحی در سراسر جهان دانست. در ایران نیز بدین‌گونه است و نیروی زمینی ارتش از گذشته تا به امروز توانسته سرمایه‌گذاری خوبی در حوزه توپخانه انجام بدهد. اهمیت رسته توپخانه در میان افسران نیروی زمینی ارتش به قدری مهم است که فرماندهان کل ارتش معمولاً از افسران زبده رسته توپخانه انتخاب می‌شوند.

 

مهم‌ترین اقدام نیروی زمینی ارتش در حوزه توپخانه، استفاده از سامانه بومی دیجیتالی توپخانه است. طبق اعلام مقامات نیروی زمینی ارتش، اکنون سامانه هدایت آتش که به طور ویژه برای نیروی زمینی ارتش طراحی شده، در یگان ها وجود دارد. این سامانه در کمترین زمان ممکن با دیده‌بانی پهپادها و دیده‌بانی زمینی نقطه مدنظر را تعیین کرده و به توپخانه برای تعیین سمت و برد مختصات مورد نیاز را ارائه می‌کند.

گلوله‌های توپخانه صحرایی نیروی زمینی ارتش نیز هم‌اکنون به صورت نقطه‌زن در یگان‌های مختلف این نیرو عملیاتی است. کارکرد این سامانه بدین گونه است که با دارابودن گلوله‌های نقطه‌زن دیگر نیازی نیست مجموعه آتش‌باری گذشته را برای انهدام یک هدف استفاده کنیم. 

 

 

رزمایش اقتدار 1401 نزاجا و نمایشگاه تجهیزات نیروی زمینی ارتش در اصفهان به خوبی اهمیت مجدد رسته توپخانه را به همه نشان داد. یکی از ابعاد توجه نیروی زمینی ارتش به توان توپخانه استفاده از موشک‌های نقطه‌زن فتح 360 است، موشکی که برای اولین‌بار در رزمایش اقتدار 1401 نزاجا عملیاتی شد. 

 

 

بازدید سرلشکر رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء(ص) از نمایشگاه اقتدار 1401 نیروی زمینی ارتش

 

موشک فجر 5C دیگر جزء مهم توپخانه نیروی زمینی ارتش است که در رزمایش اقتدار 1401 و نمایشگاه دستاوردهای نزاجا در اصفهان به نمایش درآمد. البته استفاده از گلوله‌های هوشمند و نقطه‌زن همچون بصیر نیز در نیروی زمینی ارتش در ارتقای توان رزمی این نیرو تاثیر بسیاری دارد.

 

 

دیگر نکته حائز اهمیت در توان موشکی و توپخانه‌ای نیروی زمینی ارتش، تبدیل گروه‌های راکت‌انداز به گروه موشکی و عملیاتی‌شدن موشک های نقطه‌زن در بُرد مورد نیاز عملیاتی این نیروست.

 

 

ارتقای توان هوانیروز ارتش/ از سامانه‌های بومی دید در شب تا تجهیز به پهپاد کروز

توان پروازی و پشتیبانی هوایی نیروی زمینی ارتش را باید دیگر رکن این نیرو دانست. بالگردهای هوانیروز ارتش که در سال‌های اخیر به سامانه‌های بومی دید در شب، نمایشگرهای جدید داخل کابین و سامانه‌های اپتیکی نوین نظیر عقاب ـ 4 مجهز شده‌ا‌ند، یکی از تجهیزات نوین رزمی در ساختار نیروی زمینی ارتش هستند.

هوانیروز ارتش با طراحی، ساخت و عملیاتی‌کردن سامانه‌های مذکور بر روی بالگردها توانسته پرنده‌های قدیمی خود را اورهال کرده و با این کار جان تازه‌ای به انواع بالگردهای خود اعم از کبرا و خانواده بالگردی بل بدهد. 

 

بالگردهای کبرا و بل ارتقاء یافته هوانیروز ارتش در نمایشگاه اقتدار 1401 نیروی زمینی ارتش

 

این یگان همچنین توانسته سامانه‌های خودحفاظتی( چف و فلر) را بر روی بالگردهای خود نصب و عملیاتی کند که در رزمایش اخیر نیز به خوبی عمل کردند. سامانه‌های اخلال راداری نیز جزء دیگری از سامانه‌های خودحفاظتی بالگردهای هوانیروز هستند.

تسلیح بالگردها مهم‌ترین کار در حوزه بالگردی است که باید همواره مورد توجه قرار بگیرد. هوانیروز در این زمینه نیز توانسته علاوه بر استفاده از سلاح‌های قدیمی به سوی سلاح‌های نوین حرکت کند.

 

نسل جدید موشک شفق

 

موشک شفق یکی از این تسلیحات جدید است که نسل جدید آن به تازگی بر روی کبراهای هوانیروز منصوب شده است. دراین میان، نباید موشک‌های الماس را نادیده گرفت، موشکی نقطه‌زن که با برد 6 کیلومتری خود دست نزاجا برای عملیات‌های هوایی میان‌برد را بازتر کرده و توان ویژه‌ای به کبراها بیافزاید.

 

 

اعضای خانواده پهپادی آرش در نمایشگاه اقتدار 1401 نیروی زمینی ارتش 

 

 ابابیل، آرش و مهاجر؛ سه‌گانه پروازی نزاجا

نیروی زمینی ارتش در سال های اخیر با ساماندهی توان پهپادی خود در گردان پهپادی حضرت ولی‌عصر(عج) یک جهش بلند در حوزه پهپادی را تجربه کرده است. پیشرفت های نیروی زمینی ارتش در حوزه پهپادی در حالی صورت انجام شد که ساختار پهپادی در این نیرو حدوداً 10 سال که شکل گرفته و از نظر قدمت یک یگان جوان است. 

امیر سرتیپ دوم شهرام حسن‌نژاد معاون طرح و برنامه نیروی زمینی ارتش درباره توان پهپادی این نیرو به خبرنگار فارس گفت: برنامه های سال جاری ما نشان دهنده این است که وارد مرحله جدیدی از اقدامات پهپادی اعم از شناسایی، مراقبت، رزمی، انتحاری و فاوا شده ایم به این شکل که می توانیم به طور کامل تمام مناطق مرزی را پایش کرده و تصاویر آن ها را نیز در پست های فرماندهی رصد و کنترل کنیم.

 

پهپاد مهاجر ـ 6 

 

یگان پهپادی نیروی زمینی ارتش هنگام ظهور داعش نیز وارد عمل شد و توانست فعالیت‌های خوبی را در حوزه شناسایی، مراقبت، رهگیری تحرکات داعش انجام بدهد.

مهاجر 6 را باید قدیمی‌ترین عضو خانواده پهپادی نیروی زمینی ارتش دانست، پهپادی که توانمندی‌های گسترده‌ای در حوزه شناسایی و رزمی دارد. البته در سال‌های اخیر ابابیل و آرش نیز خود را به یگان پهپادی نزاجا رسانده و جای خود را در این عرصه باز کردند.

 

پهپاد ابابیل ـ 5 در نمایشگاه اقتدار 1401 نیروی زمینی ارتش

 

پیشرفت های نیروی زمینی ارتش در به‌کارگیری انواع پهپادهای رزمی در رزمایش اخیر در کنار تنوع اعضای خانواده پهپادی نزاجا بهره‌گیری از تکنیک‌های جدید است. در این رزمایش علاوه بر پهپادهای مهاجر6، ابابیل و آرش از پهپادهای چمروش و امید نیز استفاده شد.

 

 

 نیروی زمینی ارتش؛ متحرک، کاملاً هجومی و واکنش سریع 

یکی دیگر از اقدامات مهم امیر حیدری به عنوان فرمانده نیروی زمینی ارتش و در راستای اجرای ماموریت ویژه فرمانده کل قوا به وی افزایش قدرت تحرک این نیرو است. رهبر انقلاب در حکم انتصاب امیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش به عنوان فرمانده نیروی زمینی تاکید کردند؛ «تلاش شایسته برای ارتقای تحرّک و کارآمدی یگان‌ها برابر با نیازهای عملیاتی روز، مورد انتظار است.»

امیر سرتیپ حیدری از ابتدای حضور خود به عنوان فرمانده نیروی زمینی ارتش توانست با استفاده از کارخانجات شهید زرهرن این نیرو در جهت ارتقای قدرت تحرک نزاجا گام‌های مهمی بردارد. مهم‌ترین اقدام این کارخانجات را باید طراحی و تولید خانواده خودروهای کیان دانست.

 

کشنده بومی کیان ـ 700

 

با ساخت خانواده کشنده‌های کیان نه تنها نیاز نیروی زمینی تامین شد بلکه توانست با ساخت قوی‌ترین عضو خانواده کیان با نام کیان 700 رکوردهای جهانی را هم جابجا کند. کیان 700 تنها کشنده‌ای است که قادر است دو تانک اصلی میدان نبرد را به صورت همزمان جابجا کند. اجرای این کار در سطح جهان مرسوم نبوده و فقط کیان 700 قادر به انجام چنین کاری است. امروز قدرت تحرک نیروی زمینی به گونه‌ای است که می‌تواند یک لشکر به علاوه دو تیپ را به راحتی جابجا کند. 

 

کشنده تیتان اورهال شده در صنایع شهید زرهرن نیروی زمینی ارتش

 

فرماندهان نیروی زمینی ارتش برآورد کرده‌اند که تحرک تا پایان امسال به تراز پیش بینی شده در تحرک مطلق و صد درصدی می‌رسد. حتی امیر سرتیپ حیدری معتقد است که نیروی زمینی ارتش در آینده بسیار نزدیک دو لشکر زرهی را به طور همزمان جابجا کند. این قدرت در رزمایش اقتدار 1401 نزاجا خود را نشان داد و نیروی زمینی ارتش توانست بخش مهمی از دارایی‌های زرهی خود را از سراسر کشور به منطقه نصرآباد اصفهان منتقل کند. 

 

کشنده‌های ایوکو و ولوو، اورهال شده در صنایع شهید زرهرن نیروی زمینی ارتش 

 

باید در حوزه تحرک نیروی زمینی ارتش و ارتقای آن به یک نکته مهم  دیگر هم توجه کرد؛ نوسازی و اورهال دارایی‌های موجود. نزاجا توانست در کنار طراحی و ساخت کشنده‌های جدید از طریق استفاده از توان متخصصان صنایع شهید زرهرن به اورهال دارایی‌های قدیمی هم بپردازد و آن‌ها را مجدداً به سازمان رزم خود الحاق کند.

 

 

نیروهای واکنش سریع؛ مولفه اصلی قدرت آفندی

نیروهای تکاور ارتش که عموماً به عنوان کلاه‌سبزها شناخته می‌شوند یکی از بازوهای قدرت نیروی زمینی ارتش هستند. این نیروها تا اواخر دهه 90 شمسی در ساختار قدیمی خود یعنی به عنوان نیروهای تکاور شناخته می‌شدند. اما، از این زمان افزایش قدرت و برد عملیاتی این نیروها در دستور کار قرار گرفت.

 

 

امیر سرتیپ حیدری در یکی‌دیگر از تغییرات خود در سازمان نیروی زمینی ارتش دست به تغییر در نیروهای تکاور زد و دستور داد این نیروها به نیروهای واکنش سریع تبدیل شوند. به همین دلیل، تمامی تیپ‌های تکاور به نیروهای مخصوص واکنش سریع تبدیل شدند. اما، این پایان کار نبود و تغییرات مهم‌تری نیز در دستور کار قرار داشت و در رزمایش اقتدار 1401 نزاجا خود را نشان داد.

 

 

گام بعدی در ارتقای نیروهای مخصوص واکنش نیروی زمینی ارتش تجهیز آن‌ها به تجهیزات دید در شب است. تجهیزاتی که چندین سال است در کشورهای پیشرفته استفاده می‌شود و مدتی است که نیروی زمینی ارتش نیز به آن‌ها مجهز شده است. 

 

 

نمود بارز استفاده از تجهیزات دید در شب در رزمایش‌های اخیر به ویژه رزمایش اقتدار 1401 نیروی زمینی ارتش به وضوح نمایان شد. در این رزمایش، بالگردهای ارتقاء یافته و مجهز به سامانه‌های دید در شب هوانیروز ارتش نیروهای مخصوص واکنش سریع نزاجا را هلی‌برن کرده و در محل مشخص پیاده کردند. تمام نیروهای حاضر در این عملیات مجهز به تجهیزات دید در شب بودند که نشان از تحقق رویکرد جدید نیروی زمینی ارتش برای این نیروهاست.

تیر 5 شعبه نزاجا به سوی دشمنان؛ یک، دو و سه...

بررسی 5 مولفه مذکور نشان از آن دارد که نیروی زمینی ارتش در سال‌های اخیر به خوبی توانسته در جهت افزایش قدرت بازدارندگی حرکت کرده و خود را برای نبردهای آینده آماده کند. این آمادگی یک پیام جدی برای دشمنان دارد و آن هم صدای شمارش معکوس...

صدایی که مدام به دشمنان گوش‌زد می‌کند که هرگونه حرکت نابجا مساوی است با شدیدترین پاسخ.

منبع: فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
0
0
با سلام . بنیان اسلام بر سه اصل است .راستگوی . امانتداری . وفای بعد . طبق اعلام نزاجا قرار است که با تحویل مدارک درخواستی به کلیه ایثاگران کارت ملی ایثار داده شود . جالب است با وجود اینکه در تمام دنیا و ایران روند اداری میکانیزه است . هنوز بعد از چند ماه کارت ملی ایثار تحویل داده نشده است . سوال اینجاست اگر روند اداری مکانیزه نبود بنظر می رسد شاید برای صدور کارت ملی ایثار سلها طول می کشید و شاید زمانی بدست به ندیده ایثاگر می رسید . مهمترین مشکل این است که هنوز به سه اصل بنیان اسلام کاملا ایمان نداریم .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها