کد خبر: 1130471
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
سویه جدیدی از کرونا به صورت نرم و خزنده در حال گسترش و تغییر دادن رنگ استان‌هاست. با اینکه ماه‌ها بود ایران در وضعیت سفید به سر می‌برد، اما حالا استان‌ها یکی یکی نه تنها رنگ آبی و زرد را رد می‌کنند، بلکه نارنجی هم از راه رسیده و با تیره‌تر شدن رنگ‌ها دوباره نگرانی‌ها از شیوع و طغیان کرونا افزایش یافته است. طی هفته‌های آینده موج هشتم کرونا می‌تواند دوباره محدودیت‌هایی را به همراه داشته باشد، اما اصل ماجرا این است که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن می‌توان به مقدار زیادی از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد. موضوعی که پزشکان روی آن تأکید داشته و شهروندان مثل دفعات قبل، تا کارد به استخوان نرسد، توجهی به آن نمی‌کنند.
حوریه ملکی


چند ماهی بود که کرونا فروکش کرده بود و ضمن کاهش میزان موارد جدید ابتلاء، بستری‌ها و فوتی‌های کرونا نیز کاهش یافته و انگشت شمار شده بود. اما طی ماه‌های اخیر زیر سویه‌های جدید اومیکرون شامل BQ۱ و XBB در کشور‌های منطقه شرق آسیا و کشور‌های اروپایی و امریکایی گسترش یافته و موارد ابتلاء به آن در ایران هم مشاهده شده است. به گفته کارشناسان و با تجربیاتی که از قبل داریم این احتمال وجود دارد این زیر سویه‌ها طی چند هفته به سویه غالب در کشور تبدیل شده و شاهد افزایش موارد ابتلاء و متعاقب آن بالا رفتن تعداد موارد بستری در استان‌های مختلف باشیم. در شرایطی که مهم‌ترین راهکار مقابله با کرونا همچنان واکسیناسیون و رعایت مسائل بهداشتی است، اعلام شده افرادی که از زمان آخرین واکسن آن‌ها شش ماه گذشته است، برای واکسیناسیون به مراکز تزریق مراجعه کنند.
مازندران زرد شد
مازندران که از همان روز‌های نخست ورود کرونا همیشه در صدر بیشترین مبتلابان قرار داشت حالا دوباره شاهد افزایش مناطق نسبتاً پرخطر کرونایی در شهرستان‌هایش است. در همین رابطه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از افزایش شمار شهر‌های دارای وضعیت زرد و مناطق نسبتاً پرخطر کرونایی در استان خبر داده و گفت: «وضعیت رنگ بندی هشت شهرستان استان زرد است.»
سیدعباس موسوی افزود: «براساس آخرین اطلاع‌رسانی رنگ‌بندی کرونایی مناطق مختلف کشور ۱۴ شهرستان استان در وضعیت آبی قرار گرفتند و هشت شهرستان گلوگاه، بهشهر، نکا، میاندورود، جویبار، سوادکوه، بابلسر و عباس‌آباد در وضعیت زرد کرونایی قرار گرفتند.»
وی با بیان اینکه شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز و نارنجی در استان نداریم، گفت: «شهرستان‌های ساری، قائمشهر، سیمرغ، سوادکوه شمالی، آمل، بابل، فریدونکنار، محمودآباد، نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، تنکابن و رامسر در وضعیت آبی هستند.»
افزایش بستری‌ها در بوشهر
در بسیاری از نقاط ایران مراکز درمانی در حالت آماده‌باش هستند و همین موضوع نشان می‌دهد هر آن امکان طغیان کرونا وجود دارد.
بوشهر از جمله استان‌هایی است که سویه‌های جدید کرونا در شهرستان‌هایش در حال گسترش است و به گفته مسئولان بهداشت و درمان این استان در آینده نزدیک فراگیر خواهد شد که برای در امان ماندن از خطرات آن باید زنجیره واکسیناسیون تکمیل شود. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه عدم تکمیل واکسیناسیون، فصل سرما و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از جمله موارد زمینه‌ساز آغاز موج هشتم این بیماری بوده، گفت: «انتظار داریم مردم همچون موج‌های قبلی کرونا اهتمام ویژه‌ای برای مقابله با این بیماری داشته باشند.» دکتر احمد یزدان‌پناه با اشاره به آغاز و همه‌گیری موج هشتم کرونا در سراسر کشور و آمادگی بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی بوشهر برای مقابله با این بیماری ادامه داد: «بوشهر نیز مثل دیگر استان‌های کشور گرفتار موج جدید ویروس کرونا خواهد شد.»
وی با اشاره به اینکه در استان بوشهر ۳۲۰ هزارو ۴۸۲ نفر دز سوم و بالاتر واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، افزود: «تاکنون ۸۲۷ هزارو ۶۶۱ نفر دز اول و ۷۵۱ هزارو ۱۷۷ نفر دز دوم را دریافت کرده‌اند. توصیه می‌شود که افراد بالای ۱۸ سال دارای بیماری زمینه‌ای و همچنین سایر گروه‌های پرخطر که حداقل شش ماه از آخرین نوبت تزریق واکسن آن‌ها گذشته است، نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند.»
یزدان‌پناه از آماده‌باش بیمارستان‌های استان بوشهر به منظور برنامه‌ریزی و آمادگی هرچه بیشتر برای مقابله با موج هشتم کرونا خبرداد و اظهار داشت: «برای تأمین دارو‌های مورد نیاز، بستری و اکسیژن‌تراپی دستورات لازم به همه مراکز و بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ابلاغ شده است.»
ورود نارنجی به اصفهان و خراسان‌شمالی
تغییر رنگ شهر‌ها و از دست دادن سفید و آبی و رسیدن به زرد، علامت خوبی نیست و با توجه به تجربه‌های قبلی کرونایی از هم اکنون باید منتظر تیره‌تر شدن رنگ‌ها باشیم. براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت در زمینه رنگ بندی شهر‌های کشور در خصوص شیوع کرونا، در اصفهان دو شهرستان در وضعیت نارنجی، هفت شهرستان در وضعیت زرد و ۱۵ شهرستان نیز در وضعیت آبی کرونا ثبت شده است.
بر این اساس شهرستان‌های فریدونشهر و نائین در وضعیت نارنجی و پرخطر شیوع کرونا ثبت شده است. همچنین شهرستان‌های اردستان، بوئین میاندشت، چادگان، دهاقان، سمیرم، نطنز و فریدن نیز در وضعیت زرد و نسبتاً پرخطر کرونا قرار دارد. شهرستان‌های اصفهان، آران و بیدگل، خوانسار، خور و بیابانک، تیران و کرون، برخوار، فلاورجان، گلپایگان، کاشان، نجف آباد، شهرضا، لنجان، مبارکه، شاهین شهر و میمه و خمینی شهر در وضعیت آبی کرونا ثبت شده است. گفتنی است هنوز هیچ شهرستانی در اصفهان در وضعیت سفید کرونا قرار نگرفته است. در خراسان‌شمالی هم رنگ‌ها خبر از وضعیت پرخطر می‌دهند و به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان طبق آخرین اعلام رنگ بندی کرونا، هفت شهرستان خراسان‌شمالی در وضعیت زرد و یک شهرستان در شرایط نارنجی قرار دارد. محمدرضا اکبری با تأکید بر اینکه بجنورد تنها شهر نارنجی خراسان‌شمالی است، افزود: «میزان بستری بیماران کرونایی به نسبت هفته‌های گذشته اندکی رشد داشته است. ضمن اینکه افرادی که شش ماه از آخرین دز واکسن‌شان می‌گذرد می‌توانند دز یادآور را تزریق کنند.»
گیلان در مسیر مسافران مبتلا
افزایش بستری‌های ناشی از ابتلا به کرونا در مراکز درمانی گیلان هم نشان می‌دهد این استان باید حواسش به تعطیلات و رفت وآمد مسافرانی باشد که احتمال مبتلا بودن آن‌ها به کرونا بالاست. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از بستری ۳۶ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی خبرداده و گفته که ۱۳ بیمار مبتلا طی شبانه‌روز گذشته بستری شده‌اند. فردین مهرابیان با اشاره به اینکه ۹ بیمار مبتلا در مراقبت‌های ویژه بستری هستند، بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تأکید کرد و ادامه داد: «زدن ماسک و رعایت پروتکل‌ها توسط شهروندان ضرورت دارد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار