کد خبر: 1118777
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۶
 جنگ اوکراین درحالی وارد دهمین ماه خود شده است که نیات اصلی امریکا از جنگ‌افروزی در اروپا برای خود متحدان این کشور هم عیان شده است و تعدادی از مقامات رسمی اروپایی نسبت به رویکرد دولت جو بایدن خشمگین هستند و در عین حال امریکایی‌ها را به منفعت‌طلبی از این جنگ متهم می‌کنند. 
 جنگ اوکراین درحالی وارد دهمین ماه خود شده است که نیات اصلی امریکا از جنگ‌افروزی در اروپا برای خود متحدان این کشور هم عیان شده است و تعدادی از مقامات رسمی اروپایی نسبت به رویکرد دولت جو بایدن خشمگین هستند و در عین حال امریکایی‌ها را به منفعت‌طلبی از این جنگ متهم می‌کنند. 
 
به گزارش «جوان»، درحالی که مقامات کاخ سفید مدعی هستند که از اوکراین و اروپایی‌ها در برابر روسیه دفاع می‌کنند، هرچه جنگ اوکراین به جلو می‌رود، ابعاد جدیدی از نیات امریکا برملا می‌شود که نشان می‌دهد این کشور دنبال سودجویی است و هیمن مسئله خشم اروپایی‌ها را در پی داشته است. یک مقام ارشد اتحادیه اروپا روز یک شنبه به نشریه پولیتیکو گفت: «اگر هوشمندانه به مسئله نگاه کنید، واقعیت این است که امریکا بیشترین منفعت را از این جنگ می‌برد، زیرا این کشور در حال فروش بیشتر گاز با قیمت بالا و فروش تسلیحات است.» جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از واشنگتن خواست به نگرانی‌های اروپا پاسخ دهد. وی گفت: «دوستانمان -امریکایی‌ها- تصمیماتی می‌گیرند که تأثیر اقتصادی روی ما دارد.» همزمان با افزایش قیمت سوخت در اروپا، تعدادی از مقامات ارشد در بروکسل و سایر کشور‌های اتحادیه اروپا از رویکرد دولت امریکا ناراضی هستند. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفت که قیمت بالای گاز امریکا «سازگار» نیست و از طرفی وزیر اقتصاد آلمان هم از واشنگتن خواست «همبستگی» بیشتری در راستای کمک به کاهش هزینه انرژی نشان دهد. به گفته بورل، امریکا تاکنون بزرگ‌ترین کمک‌کننده نظامی به اوکراین محسوب شده و بیش از ۲/۱۵ میلیارد دلار تسلیحات و تجهیزات به این کشور از ابتدای شروع جنگ ارسال کرده است. خود اتحادیه اروپا هم تاکنون حدود ۸میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین ارسال کرده است. نگرانی اروپایی‌ها درحالی است که امریکا، شکایت‌های اروپا را رد کرده و سخنگوی شورای امنیت ملی دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا اظهار کرد: افزایش قیمت گاز در اروپا توسط ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و جنگ انرژی که او علیه اروپا به راه انداخته، ایجاد شده است. صادرات گاز طبیعی از امریکا به اروپا به طرز چشمگیری افزایش یافته و این مسئله اروپا را قادر ساخته از وابستگی به روسیه دوری کند. 
امریکا اگرچه در ظاهر با کمک‌های تسلیحاتی سعی دارد نشان دهد که از متحدانش در مقابل روسیه حمایت می‌کند، اما جنگ اوکراین را خود واشنگتن به راه انداخت تا بتواند برنامه‌های خود را در اروپا به پیش ببرد. امریکا با قطع صادرات گاز روسیه، ذخایر گازی خود را با چهار برابر قیمت روس‌ها به اروپا می‌فروشد تا از این طریق بخشی از هزینه‌های تسلیحاتی خود را جبران کند. از طرف دیگر، گزارش‌هایی منتشر شده است که امریکا قوانین جدیدی را تصویب کرده که به غول‌های اقتصادی اروپا اجازه می‌دهد شرکت‌های‌شان را به خاک ایالات متحده انتقال دهند؛ اقدامی که خشم آلمان و فرانسه را در پی داشته است. با توجه به بحران انرژی در اروپا، برخی شرکت‌ها از سیاست‌های جدید واشنگتن استقبال کرده‌اند و قرار است در این زمینه تصمیم‌گیری کنند؛ اقدامی که در صورت عملی شدن، می‌تواند اروپا را با بحران اقتصادی عظیمی مواجه کند، زیرا این مسئله باعث می‌شود قدرت اقتصادی امریکا بیش از پیش افزایش یابد و اروپایی‌ها در حالت ضعف قرار خواهند گرفت و وابستگی آن‌ها به واشنگتن بیشتر خواهد شد، سناریویی که امریکایی‌ها از سال‌ها پیش دنبال آن بودند تا اروپا را زیر سلطه خود بگیرند. امریکا که از میدان جنگ اوکراین فرسنگ‌ها فاصله دارد اروپا را به جنگ با روسیه فرستاده است تا با کمترین هزینه برنامه‌های جهانی خود را که همان تضعیف روسیه و متحدان اروپایی است، محقق کند تا در موضع برتر قرار گرفته و هژمونی خود را حفظ کند. 
از همان ابتدای شروع جنگ در اوکراین برخی ناظران بر این باور بودند که امریکا عامدانه این جنگ را به راه انداخت تا بتواند رقیب روسی خود را زمینگیر کند، اما این جنگ بیش از آنکه مسکو را ضعیف کند، بیشتر اروپایی‌ها را متضرر کرد و بحران انرژی که اخیراً به وجود آمده، سراسر اروپا را در وضعیت سختی قرار داده است و میلیون‌ها نفر در کشور‌های مختلف با برگزاری اعتراضات خیابانی خواهان پایان دادن به جنگ اوکراین و تأمین نیاز‌های انرژی خود هستند و در ایجاد این بحران‌ها، واشنگتن نقش مهمی داشته است. 
 تسلیحات غرب رو به پایان 
به‌رغم ادعای مقامات غربی مبنی بر اینکه جنگ اوکراین تا هر وقت ادامه داشته باشد از آن حمایت خواهند کرد، اما از هم اکنون ذخایر تسلیحاتی این کشور رو به اتمام است. روزنامه نیویورک‌تایمز دیروز گزارش داد که دو سوم کشور‌های عضو این ائتلاف نظامی غربی ذخایر تسلیحاتی قابل ارسال خود به اوکراین را تمام کرده‌اند. یک مقام ناتو به این روزنامه گفت: «پتانسیل تسلیحاتی کشور‌های کوچک برای ارسال به اوکراین ته کشیده و ۲۰ کشور از ۳۰ عضو ناتو هم تقریباً به انتهای منابع خود رسیده‌اند». این منبع که نام یا سمتش فاش نشد، گفت که ۱۰ کشور باقیمانده در ناتو که عموماً دولت‌های قوی‌تر مانند فرانسه، آلمان، ایتالیا و هلند هستند، به ارسال کمک نظامی به اوکراین ادامه خواهند داد. این گزارش درحالی است که مقامات غربی سعی دارند اینگونه وانمود کنند که روسیه هم به لحاظ تسلیحاتی در موقعیت مشابهی قرار گرفته است. وزارت دفاع انگلیس مدعی شد که روسیه در حال شلیک موشک‌های کروز قدیمی بدون کلاهک هسته‌ای به سمت اهداف اوکراینی است، زیرا ذخایر تسلیحاتی ولادیمیر پوتین بسیار کم شده است. به گزارش روزنامه گاردین، وزارت دفاع انگلیس روز شنبه در تازه‌ترین به‌روزرسانی اطلاعاتی خود گزارش داد که «بعید است» ابتکارات نیرو‌های ولادیمیر پوتین به «اثرات قابل اتکایی برسد.» آنچه به عنوان مدارک آورده شده، تصاویری از موشک‌های کروز AS-۱۵ کنت هواپرتاب است که ظاهراً سرنگون شده‌اند. گفته می‌شود که این موشک‌ها در دهه ۱۹۸۰ به عنوان یک سیستم حمل هسته‌ای طراحی شده بودند. به گفته وزارت دفاع انگلیس، کلاهک‌های هسته‌ای این موشک‌ها احتمالاً با شن و خرده سنگ جایگزین شده‌اند و کرملین امیدوار است که این موشک‌ها بتوانند دفاع هوایی اوکراین را منحرف کنند. 
از سوی دیگر، روزنامه واشنگتن‌پست روز یک شنبه در گزارشی نوشت: جمهوریخواهان به‌رغم اینکه در مجلس نمایندگان اکثریت قاطعی را هم در انتخابات میان‌دوره‌ای به دست نیاوردند به دولت بایدن هشدار داده‌اند انتظار نظارت بسیار سخت‌تر بر کمک‌های نظامی به اوکراین را داشته باشد. این درحالی است که دولت امریکا در هفته‌های اخیر تلاش کرده اقدام‌های خود را در راستای ردیابی سلاح‌های ارسالی علنی کند. وزارت خارجه و پنتاگون هر دو طرح‌هایی از جمله تحقیقات بیشتر را ارائه کردند تا مانع از افتادن سلاح‌های امریکایی به دست «نااهلان» شوند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسين
|
Germany
|
۰۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
0
1
اين يارو جوزف بورل يكى از حاميان دخالت مستقيم ناتو بر عليه روسيه در جنگ اوكراين است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار