کد خبر: 1117825
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
رئیس ستاد کنگره ملی شهدای استان قم در گفتگو با «جوان»:
۲۶ آبان ماه سال ۱۴۰۱ اجلاسیه نهایی دومین کنگره ملی شهدای استان قم با حضور خانواده معظم شهدا، جانبازان، ایثارگران، مدیران استان قم، نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی، جمعی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و اقشار مختلف مردم برگزار شد و سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با دست‌اندرکاران اجلاسیه پخش و سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران سخنران ویژه این مراسم بود
مبینا شانلو
۲۶ آبان ماه سال ۱۴۰۱ اجلاسیه نهایی دومین کنگره ملی شهدای استان قم با حضور خانواده معظم شهدا، جانبازان، ایثارگران، مدیران استان قم، نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی، جمعی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و اقشار مختلف مردم برگزار شد و سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با دست‌اندرکاران اجلاسیه پخش و سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران سخنران ویژه این مراسم بود. در حاشیه این مراسم با دکتر علی اکبر خوش گفتار مقدم، رئیس ستاد کنگره ملی شهدای استان قم به گفتگو نشستیم که ماحاصلش پیش‌روی شماست.
 
 کنگره‌ای در شأن شهدا 
 دکتر علی اکبر خوش گفتار مقدم، رئیس ستاد کنگره ملی شهدای استان قم از چرایی برگزاری کنگره گفت: «کنگره ملی شهدای استان قم در سال ۱۳۷۳ به‌عنوان نخستین کنگره استانی کار خود را آغاز کرد و بعد از تأییدات و تأکیدات رهبر معظم انقلاب مقرر شد این کنگره هر چند سال یک‌بار در همه استان‌های کشور برگزار شود تا مردم و نسل جوان جامعه ما هر چه بیشتر و بهتر با فرهنگ و تفکر ایثار و شهادت و به خصوص سیره نورانی شهیدان آشنا شوند. 
و، اما در خصوص دومین کنگره باید عرض کنم ابتدا قرار بود این کنگره سال ۱۳۹۸ برگزار شود، اما به خاطر آنکه بستر‌های مورد نیاز تحقق این رویداد عظیم فراهم نبود، در آن سال برگزار نشد و دو سال بعد یعنی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نیز به دلیل شیوع کرونا این مسئله محقق نشد تا اینکه بعد از هماهنگی و جلسات متعدد مقرر شد این کنگره آبان ماه امسال برگزار شود که پنج شنبه مصادف با بیست‌و ششم آبان ماه با حضور آحاد مردم و مسئولان و به خصوص خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران، با سخنرانی سردار سلامی، فرمانده کل سپاه در مسجد مقدس جمکران برگزار شد. 
در واقع فعالیت‌های دومین کنگره از سال ۱۳۹۸ با تشکیل ۱۷ کمیته آغاز شد؛ علاوه بر شرح وظایفی که برای هر کمیته تعریف شده بود، اما بخش عمده فعالیت‌های کنگره توسط مردم رقم خورد و شاهد این بوده و هستیم که در سطح شهر، مردم به صورت خودجوش در مساجد یادواره‌های شهدا را برگزار کردند. 
البته باید توجه داشت در طول این دو، سه سال فعالیت‌های ستاد کنگره برقرار بوده و از این رو از تلاش‌های آقای حاجی‌زاده در مدت تصدی‌گری ریاست ستاد کنگره تا پیش از مسئولیت من، کمال تشکر را داشته باشم.»
 
 «قم» مهد علم، جهاد و شهادت 
خوش گفتار مقدم در ادامه بیان کرد: «حضرت آقا در آن بیان معروف خویش تأکید می‌فرمایند «زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست» و از این حیث باید گفت برگزاری کنگره‌ها و یادواره‌های شهدا تلاش در جهت عمل به همین فرمایش رهبر عزیزمان است. 
همین چند روز پیش نیز که همراه جمعی از خانواده‌های شهدا و مسئولان استان و بچه‌های ستاد کنگره شهدا خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم ایشان به صراحت بیان داشتند که هم نام و یاد شهیدان باید در جامعه مطرح و زنده نگه داشته شود و هم اینکه به پیام شهدا به شکل ویژه پرداخته شود. 
بر این اساس معتقدیم بی‌شک هر تلاش مخلصانه در راستای ترویج این امور، واجد بالاترین اجر و مزد خدای متعال است به خصوص در رابطه با شهر مقدس قم که از دیرباز مهد علم، جهاد و شهادت بوده و نام آن با نام و یاد شهدای سرافراز گره خورده است.»
 
 روایت سیره شهدا در فضای مجازی
رئیس ستاد کنگره ملی شهدای استان قم با تأکید بر تولید محتوای مطلوب و جذاب در بستر فضای مجازی افزود: «با توجه به تأکیدات خاص رهبر عزیزمان مبنی بر لزوم اهتمام نسبت به تولید محتوای خوب و جذاب برای برگزاری کنگره‌ها، اجلاسیه‌ها و یادواره‌های شهدا، در این راستا طی ماه‌های اخیر در کمیته مربوط به یادواره‌ها و نیز فضای مجازی کنگره فعالیت‌های بسیار خوب و متنوعی انجام گرفته و محتوا‌های جذاب و پرمحتوایی با رویکرد معرفی سیره شهدا و فرهنگ ایثار و شهادت به جامعه تولید و انتشار یافته است، ضمن آن که در راستای جمع آوری و انتشار اسناد و تصاویر مربوط به شهدا نیز کار‌های ارزشمندی انجام شده است. 
به هر صورت از یاد نبریم که ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و معرفی ارزش‌های والای شهیدان از جمله اصلی‌ترین سلاح‌های ما در نبرد سخت و پیچیده فرهنگی و اعتقادی با دشمن به شمار می‌رود. از سویی با توجه به اینکه یکی از اهداف دشمن در تهاجم فرهنگی تضعیف باور‌ها و ایجاد شک و تردید بین مردم به خصوص نسل جوان است، بنابراین ما با تأسی به مکتب شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت خواهیم توانست به مقابله با دشمن در این زمینه بپردازیم و ضمن بیان حقایق مرتبط با سیره شهدا به ویژه در عرصه رسانه و فضای مجازی، زمینه‌ساز تقویت امید به آینده در جامعه ایران اسلامی باشیم.»
 
 ۴۸۰۰ دیدار با خانواده شهدا
 ایشان ضمن اشاره به اقدامات فرهنگی انجام گرفته در راستای برگزاری کنگره ملی خاطرنشان کرد: «دیدار با خانواده شهدا کمترین کاری است که ما می‌توانیم انجام دهیم. حدود هزار و۸۰۰ دیدار با مشارکت تمام دستگاه‌ها برگزار شده و درمجموع ۴ هزار و۷۰۰ دیدار انجام‌شده که حدود ۳هزار مورد آن در قالب برگزاری کنگره بوده است. تا امروز بیش از هزار و۸۰۰ تصویر از شهدا بازسازی‌شده که کار بزرگی است و زیرساختی برای ساخت محصولات فرهنگی ایجاد می‌کند. محصولات فرهنگی برای انتقال پیام شهدا تولید شده است. انتشارات جمکران دفتر ادبیات پایداری را تأسیس و کتاب شهدای استان را منتشر کرده است. درمجموع بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب از سوی مؤسسات و مسجد مقدس جمکران منتشر شده است.» 
 
 برگزاری کنگره ملی شهدا سال ۱۴۰۶
رئیس ستاد کنگره ملی شهدای قم در پایان افزود: «لازم می‌دانم در خاتمه این نکته را هم متذکر شوم که برگزاری اجلاسیه پایانی کنگره به این معنا نیست که اقدامات ما در این راستا پایان می‌یابد بلکه مجدداً سال ۱۴۰۶ سومین کنگره ملی شهدای استان قم برگزار خواهد شد و ما بعد از پایان کنگره دوم، خودمان را آماده برگزاری کنگره سوم می‌کنیم. آنچه مهم است اینکه از خود شهیدان مدد می‌گیریم که خدای متعال ما را در این مسیر نورانی یاری کند که بتوانیم به سهم خود در این راستا مفید و مؤثر باشیم و بتوانیم منویات مقام معظم رهبری را محقق نماییم. ان شاءالله»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار