کد خبر: 1117021
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
حاشیه‌ای بر انتشار خاطرات و اسناد آیت‌الله سیدمرتضی مستجابی
اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، روایت‌ها و اسنادی از زندگی و مبارزات یکی از فعالان نهضت ملی ایران را در درون خویـــش دارد.
شاهد توحیدی

اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، روایت‌ها و اسنادی از زندگی و مبارزات یکی از فعالان نهضت ملی ایران را در درون خویـــش دارد. آیـــت‌الله سید مرتضی مستجابی (مستجاب الدعواتی) از تحصیلکردگان نجف اشرف بود که پس از حضور در تهران و آشنایی با آیت‌الله سیدابوالقاسم کاشانی و سایر جریانات و اضلاع نهضت ملی ایران، به این حرکت مردمی پیوست و در بسیاری از عرصه‌های آن حضور داشت. «خاطرات آیت‌الله مستجابی» در دو جلد توسط امیر قنبری تدوین یافته و مرکز اسناد انقلاب اسلامی به انتشار آن همت گماشته است. تارنمای ناشر، در معرفی صاحب خاطرات چنین آورده است: «آیت‌الله مستجابی از یک سو در صف اول مبارزات و تحولات اجتماعی و سیاسی ایران در یک سده اخیر نقش‌آفرینی کرده، از دیگر سو خود از علما و دانشمندان معاصر و از بزرگ‌ترین بیوت علمی و سرشناس، از خاندان علم و فقاهت (آل‌صدر عاملی) و نیز پهلوان گود زورخانه، اهل شعر و ادب و هنر، خطاطی، خیّر و ساعی در امور اجتماعی و فرهنگی است. در یک کلمه، ایشان جامع علم و عمل، هنر و سیاست و کرامت و متصف به صبر، پرهیزکاری و متانت است. ایشان از یاوران آیت‌الله کاشانی، رفیق خاص شهید سیدمجتبی نواب‌صفوی، محرم اسرار امام موسی صدر، یار باوفای شهید آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر، دوست صدیق آیت‌الله سیدمصطفی خمینی، پناه مظلومان و پشتیبان عالمان و دانشمندان و پشت و پناه مردم بوده و است که جامعه اسلامی همیشه از برکات نامبرده سود برده است...».
زنده‌یاد حجت‌الاسلام‌والمسلمین روح‌الله حسینیان، رئیس فقید مرکز اسناد انقلاب اسلامی در مقدمه این کتاب می‌نویسد: «هنگام بازخوانی نهضت ملی شدن صنعت نفت، با نام آیت‌الله مستجابی با همین عنوان آیت‌الله، در منابع نهضت آشنا شدم. از او در زمره مبارزاتی یاد شده بود که علیه استعمار نفت‌خوار انگلیس و رژیم وابسته پهلوی، دست به جهادی بی‌امان زده بود. در ذهنم چنین شکل گرفته بود که آیت‌الله مستجابی آن زمان، از لحاظ طبیعی، باید در بهشت نزد اولیا و اجدادش راحت جان طلبیده باشد تا اینکه دوستان دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان، مرا برای یک سخنرانی دعوت کردند. پس از اتمام مراسم یکی از دانشجویان گفت: آیا تمایل به دیدار آیت‌الله مستجابی دارید؟ ابتدا با ناباوری پرسیدم: همان شخصی که در نهضت ملی شدن نفت نقش داشته است؟ گفت: آری. بی‌صبرانه اشتیاق خود را اعلام کردم تا به حضورش رسیدم؛ مردی که گذشت زمان جسمش را کهن کرده بود، ولی روحش پر از شادی و نشاط با همان روحیه انقلابی و ولایی. از سرحال بودن او سرخوش شدم و از سر آیت‌الله لقب گرفتن او در عنفوان جوانی پرسیدم. او پوشه‌ای را از لابه‌لای کتابخانه درهم ریخته‌اش بیرون کشید و سندی را ارائه داد که در همان جوانی آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی به او اجازه اجتهاد داده بود...».
در پایان معرفینامه تارنمای مرکز اسناد انقلاب اسلامی درباره این مجموعه آمده است: «خاطرات آیت‌الله مستجابی به انضمام اسناد، دستنوشته‌ها و تصاویر، با روایتی جذاب و روان، خواننده را به دل تاریخ می‌کشاند. گفتنی است این دوره دو جلدی، در مجموع در هفت بخش تدوین شده است. این خاطرات، به تدوین امیر قنبری، با قیمت ۱۳۰ هزار تومان توسط مؤسسه فرهنگی- هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است...».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار