کد خبر: 1117000
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳
راه امن، یکی از عناصر مهم در مراقبت از کاربران ترافیک است که می‌تواند نقش مهمی درکاهش سوانح رانندگی ایفا کند. کنترل ترافیک در پایتخت با جمعیت ثابت و شناور بیش از ۱۳ میلیون نفر و تردد چهارمیلیون و ۲۰۰ هزار موتورسیکلت و چهار میلیون و ۲۵۰ هزار خودرو با دشواری‌های زیادی مواجه است.
حسین فصیحی

راه امن، یکی از عناصر مهم در مراقبت از کاربران ترافیک است که می‌تواند نقش مهمی درکاهش سوانح رانندگی ایفا کند. کنترل ترافیک در پایتخت با جمعیت ثابت و شناور بیش از ۱۳ میلیون نفر و تردد چهارمیلیون و ۲۰۰ هزار موتورسیکلت و چهار میلیون و ۲۵۰ هزار خودرو با دشواری‌های زیادی مواجه است. براساس گزارش پلیس تهران  روزانه ۱۷۰۰ سانحه رانندگی به پلیس گزارش می‌شود که حدود ۷۰  نفر در جریان آن زخمی و هر  سه روز هم دو نفر در جریان این سوانح فوت می‌شوند که بخش مهمی از آمار سوانح رانندگی با اصلاحاتی که در نقاط حادثه خیز وجود دارد کاهش خواهد یافت.
براساس گزارش پلیس راهور تهران روزانه حدود ۱۷۰۰ سانحه رانندگی به مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ گزارش می‌شود که ۲۰۰ مورد آن منجر به ترسیم کروکی خسارتی و ۶۰ مورد هم منجر به ترسیم کروکی جرحی می‌شود. براساس این گزارش، روزانه ۶۵ تا ۷۰ نفر در جریان این سوانح مجروح و هر دو روز هم سه نفر جانشان را از دست می‌دهند. گزارش پلیس همچنین نشان می‌دهد که نیمی از قربانیان سوانح رانندگی عابران پیاده هستند که عمدتا در محور‌های بزرگراهی هنگام عبور از عرض راه دچار سانحه شده و فوت می‌کنند. ۴۳ درصد از قربانیان سوانح رانندگی تهران هم موتورسواران هستند که به علت ضربه به سر ناشی از عدم استفاده از کلاه ایمنی فوت می‌شوند. عمده قربانیان سوانح رانندگی هم در مناطق ۵، ۱۲، ۱۵ و ۱۸ شهرداری جانشان را از دست داده اند. افزایش سوانح رانندگی در مناطق ۵، ۷ و ۱۲ هم حکایت از این دارد که اصلاحات هندسی، آشکار سازی با نصب دوربین‌های کنترل سرعت و ثبت تخلفات نیازمند توجه کافی برای کاهش دادن سوانح  است. رفع نقاط حادثه خیز گاهی با نصب یک تابلو راهنمایی، پر کردن یک چاله یا آشکاری سازی تابلوی راهنمایی ممکن است، اما این آسیب‌ها با این که در معرض نگاه همگان قرار دارد نسبت به رفع آن تلاشی صورت نمی‌گیرد.

شناسایی نقاط حادثه خیز
سید حسین حسینی‌نژاد، سرپرست اداره کل مهندسی و ایمنی ترافیک معاونت حمل و نقل و ترافیک از شناسایی همه نقاط حادثه‌خیز معابر پایتخت برای افزایش ایمنی حمل و نقل خبر داده است. وی اعلام کرده که گروه پایش تصادفات اداره کل مهندسی و ایمنی نوع تصادفات، تعداد و تکرر آن را شناسایی می‌کند و  در سطح مناطق ۲۲ گانه فعال است، اما اولویت بازدید با مناطقی است که براساس آمار‌ها بیشترین تصادفات را به لحاظ نوع معبر داشته باشند، بگونه‌ای که مناطق ۱۸ و ۱۹ که درگیر بزرگراه آزادگان هستند و همچنین مناطق ۱۵ و ۱۶ به علت ثبت بیشتر تصادفات در آن‌ها در اولویت رفع خطر و ایمن سازی معابر هستند . 

لزوم ایمن سازی معابر برای عابران پیاده
عابران پیاده از جمله کاربران آسیب‌پذیر در جریان سوانح رانندگی هستند. عدم توجه به ایمن کردن محل تردد عابران، خصوصا در محل‌های بزرگراهی منجر به بروز مدام حوادث در این مکان شده است. مکان‌هایی که بدون توجه به پیوست‌های ترافیکی با برقرار کردن شهرک‌های صنعتی در دو طرف بزرگراه آزادگان نیاز کابران به عبور از عرض این معابر را فراهم کرده است از همین رو آن گونه که سرپرست اداره کل مهندسی و ایمنی ترافیک معاونت حمل و نقل و ترافیک هم تاکید دارد بیشتر نوع تصادف در بزرگراه آزادگان برخورد خودرو با عابر پیاده است و سهم عابرین پیاده در فوتی‌های این بزرگراه بیشتر است به همین دلیل نصب پل عابرپیاده و ایمن‌سازی مسیر‌های ورودی و خروجی بزرگراه آزادگان در دستور کار قرار گرفته تا تصادفات با اصلاح هندسی کاهش یابد که این موارد به مناطق ابلاغ شده و امیدواریم با انجام این اقدامات تصادفات کاهش یاید.

نقاطی که موتورسوران را دچار حادثه می‌کند
وی با بیان اینکه راکبان موتورسیکلت بیشترین سهم در فوتی‌های بزرگراه امام علی را دارند هم گفت که در بازدید مشترک با پلیس راهور علل وقوع حوادث بررسی و نقاط حادثه خیز شناسایی و در راستای افزایش امنیت معابر تصمیماتی ارائه شد که این تصمیمات در قالب بخشنامه‌ای به مناطقی که بزرگراه امام علی از آن عبور می‌کند، ابلاغ شد. وی در مورد تعداد نقاط حادثه‌خیز تهران نیز گفت: «به طور متوسط در هر منطقه ۳۰ الی ۳۵ نقطه که احتمال بروز حادثه را داشته باشد یا برای افزایش ایمنی نیاز به اصلاح هندسی دارد، مشخص می‌شود که در سال‌جاری یکی از اهداف مهم ما رفع اینگونه مخاطرات است که امیدواریم با همراهی پلیس و همت مناطق این مهم رخ دهد، اما دقت داشته باشید که این آمار صرفا برای نقاط حادثه خیز نیست، بلکه در راستای پیشگیری اقداماتی صورت می‌گیرد که ظرفیت بروز حادثه کاهش یابد.» وی در مورد نقش میادین غیراصولی در بروز تصادفات  گفت: «احداث میادین با مجوز کمیته‌های فنی است، اما اگر مشخص شود که میدان احداث شده مشکلاتی را در تردد ایجاد می‌کند، نسبت به اصلاحات هندسی میدان اقدام می‌کنیم نه اینکه کل وجود میدان زیرسوال برود و بخواهیم مید
ان را حذف کنیم.»

اصلاح نقاط حادثه‌ساز در معابر پایتخت
اصلاح نقاط حادثه خیز یکی از مطالبات عمومی بوده که بی‌توجهی به آن مصایب بسیاری را برای کاربران ترافیک ایجاد کرده است.   هر شهروندی که به عنوان کاربر ترافیک در حال عبور از شهر باشد مدام در معرض این نقاط حادثه خیز قرار دارد از همین رو به وضوح مشخص است تلاش‌های مضاعفی برای اصلاح این نقاط باید انجام شود. در همین حال رییس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از اجرای طرح‌های اصلاح و رفع نقاط پرحادثه و گره‌های ترافیکی در پایتخت خبرداده است. سرهنگ مصطفی زینی‌وند تاکید دارد یکی از علل ایجاد ترافیک شهری نقص هندسی راه است که این موضوع با اصلاحات هندسی برطرف می‌شود.  
وی با اشاره به برنامه پلیس راهور برای اصلاح محور‌های پایتخت گفت: «پلیس راهور طرح‌های خود برای اصلاح معابر تهران را در دو قسمت از شهرداری پیگیری می‌کند. مورد اول اصلاح و رفع محل‌های پرتصادف دارای گره ترافیکی است که از معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری پیگیری می‌شود. این نقاط که دارای مشکل هستند، از قبل شناسایی شدند و در جریان بازدید میدانی مشترک از مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران مشخص شدند. اصلاح هندسی این محور‌ها در این نقاط مشخص از ابتدای امسال انجام شده و برنامه آن ارائه شده است. در نقاطی که اصلاحات انجام شده شاهد بازخورد‌های خوبی بودیم و این اصلاحات سبب ارتقا سطح ایمنی معابر و تردد خودرو‌ها و تسهیل آمدوشد و روانسازی ترافیک شده‌است. موضوع بعدی تکمیل شبکه معابر و اصلاح اساسی زیرساخت‌های معابر است که در معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران پیگیری می‌شود. در این زمینه نیز پروژه‌های خوبی تعریف شده در حال انجام است. طرح‌هایی مانند احیا کندرو‌های بزرگراه آزادگان، اجرای پروژه غیرهمسطح بزرگراه شهید تندگویان-نواب و احداث بزرگراه شهید بروجردی و تکمیل این محور از جمله این پروژه‌هاست. همچنین طرح‌هایی نیز برای سایر نقاط دارای مشکل در نظر گرفته شده که تا پایان سال تکمیل خواهد شد.»
آن گونه که در درآمد گزارش اعلام شد روزانه ۱۷۰۰ تماس با مرکز فوریت‌های پلیس تهران درباره سوانح رانندگی برقرار می‌شود. به صورت میانگین ۷۰ نفر در جریان این سوانح فوت شده و هر سه روز هم دو نفر جانشان را از دست می‌دهند. بخشی از این سوانح که گزارش آن نزد پلیس محفوظ است به دلیل حادثه ساز بودن محل صورت می‌گیرد بنابراین تا زمانی که تماس‌ها سیر نزولی پیدا نکرده اصلاح نقاط حادثه خیز هم مرتفع نشده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار