کد خبر: 1116950
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
سامانه تطبیق چهره و تشخیص هویت «رخسار» دستاوردی دیگر از محققان ایرانی، امکان تشخیص افراد ناشناس و ثبت تردد آنها را میسر کرد.
رخسار یک سامانه هوشمند هویت از روی تصاویر چهره به صورت غیرتعاملی است یعنی نیاز به همکاری افراد عبورکننده از جلوی دوربین ندارد. این سامانه که توسط شرکت آرون پایدار نوین ارتباط و با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری تولید شده روی سرور نصب شده است و به تعدادی دوربین محیطی دسترسی دارد.

در صورت تردد افراد در زاویه دید دوربین، تصویر چهره آنها ثبت شده سپس در صورت شناس بودن و تعریف در بانک اطلاعاتی، هویت‌شان مشخص می شود. سامانه رخسار تزریق عکس و ویدئو برای جستجو و تطبیق آن را در بانک اطلاعاتی دارا است. همچنین امکان تشخیص نفرات ناشناس و ثبت تردد آنها را میسر می‌کند.

براساس اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، از جمله کاربردهای این سامانه می توان به کنترل امنیتی اشاره کرد که امکان هشدار عبور یا حضور نفرات در اماکن حساس، ورزشگاه‌ها، فرودگاه‌ها، ترمینال‌ها، مرزها و غیره را فراهم می کند. از دیگر مزایای آن حضور و غیاب کارکنان با دوربین‌های محیطی است که برای تایید حضور کارکنان در طول ساعت کاری با کنترل تردد در مواردی که حضور آنها شناور است کاربرد دارد.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار