کد خبر: 1116017
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان از اصلاح معیارهای نخبگی و تنوع بخشی به فرآیند شناسایی نخبه‌ها در این بنیاد خبر داد. وی گفت: در گام نخست، باید تمامی ابعاد شاخص های تعیین نخبگی از مقاله محوری به سمت حل مسئله تغییر کند

ناصر باقری‌مقدم، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، درباره اصلاح شاخص‌های نخبگی گفت: پیرو مطالبات مقام معظم رهبری در دیدار نخبگان با ایشان، تنوع بخشی فرآیند شناسایی نخبگان در دستور کار بنیاد قرار گرفته است.

وی افزود: در گام نخست، باید تمامی ابعاد شاخص های تعیین نخبگی از مقاله محوری به سمت حل مسئله تغییر کند که در حال حاضر کارگروه لازم برای این موضوع در بنیاد ملی نخبگان تشکیل شده است.

باقری مقدم با اشاره به ایجاد تنوع در شیوه نامه ها، بیان کرد: بنیاد در حال تهیه شیوه نامه های نخبگان صنعتی، کارآفرینی، مدیریت و حکمرانی و اقتصادی است. لذا هر کدام از این شیوه نامه ها می تواند موجب جذب و هدایت استعدادهای برتر به سمت نیاز کشور شود.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، عنوان کرد: کشور در سال های آینده نیازمند اقتصاددانانی است که به حل مسائل اقتصادی کشور بپردازند. بنابراین بنیاد معقتد است با تدوین شیوه نامه در حوزه نخبگان اقتصادی، می تواند مشوق استعدادهای کشور باشد.


وی تصریح کرد: براساس آمارهای بین المللی یک تا 2/1 دهم درصد از افراد یک جامعه جز استعدادهای برتر آن محسوب می شوند و با در نظر گرفتن این عدد برای ایران، باید حدود یک میلیون استعداد برتر و نخبه در کشور شناسایی شود.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: در حال حاضر پایگاه های اطلاعاتی بنیاد، حدود 50 هزار استعداد برتر و نخبه را شناسای کرده است. با اقدامات صورت گرفته، حجم شناسایی نخبگان کشور، در سال های آینده چند برابر و به عدد استاندارد بین المللی  خواهد رسید.

وی گفت: گام بعدی تغییر شیوه شناسایی از خوداظهاری به فعال است، به این معنا که، بنیاد ملی نخبگان وظیفه دارد با اجرا کردن مکانیزم های شبکه ای در کشور، نخبگان را به صورت فعال شناسایی و دعوت به قرار گرفتن در جایگاه مناسب کند.

 نتیجه این فرآیندها به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

لازم به ذکر است، رهبر انقلاب در دیدار اخیر نخبگان با ایشان،  تغییر معیارهای نخبگی از مقاله‌محوری به حل مسئله را  از مسئولین مطالبه کردند. ایشان بیان داشتند: «یک نکته‌ دیگر که انتظار میرود، این است که شاخص ارزیابی نخبه را اصلاح کنیم. امروز شاخص ارزیابی استاد و نخبه و غیره غالباً مقالات است؛ این درست نیست. البتّه من قبلاً هم این را گفته‌ام، من بارها تکرار کرده‌ام این را؛ شاخص‌ها را حلّ مسئله قرار بدهید. مسئله را ارائه بدهید، بخواهید حل کنند؛ این جمع، این گروه نخبه، این شخص نخبه، این استاد نخبه، یک مسئله‌ای را حل کند برای دستگاه‌های ذی‌ربط؛ این شاخصِ ارتقا باشد، این شاخصِ پذیرش به عنوان رتبه‌ برتر باشد» 

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار