کد خبر: 1115972
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۷
رئیس کل دادگستری استان مرکزی پیرامون اغتشاشات، حوادث و پرونده‌های اخیر در جریان این حوادث مسائل و مباحث مفصلی را ارائه کرد.

استان مرکزی در ایام اغتشاشات اخیر در برخی شهر‌ها مانند اراک، ساوه و به صورت محدود در محلات شاهد برخی ناآرامی‌ها و اغتشاشات بود که البته رسانه‌های معاند و جریان منافق تلاش داشت از این اغتشاشات بهره برداری خود را کرده و از آن در مسیر کشته سازی و پیشبرد سناریو‌های اغتشاش و آشوب در استان و به ویژه شهر اراک به عنوان مرکز استان بهره بگیرد.

هرچند با اطلاع رسانی دقیق و پیگیری فوری مسئولان ارشد استان و اشراف اطلاعاتی نیرو‌های انتظامی و امنیتی در استان سناریوی دشمن برای آشوب و اغتشاش در استان مرکزی نیمه کاره ماند و دشمن با وجود فراخوان‌ها متعدد و تلاش برای حفظ آشوب گران درخیابان نتوانست موفق باشد.

حجت‌الاسلام سیدعبدالمهدی موسوی با اشاره به وضعیت جامعه و برخورد با اغتشاشات اخیر اظهار داشت: ما از خون‌های پاک امثال سجاد فراهانی‌ها که در این ایام ریخته شد نخواهیم گذشت و مماشاتی وجود ندارد، اما برای به نتیجه رسیدن، محاکمه کردن و محکوم کردن در دادگاه عدل اسلامی، برابر مقررات کشور به زمان کافی نیاز داریم در حالی که ما به تاریخ انسانیت بدهکار خواهیم شد اگر بخواهیم از این اتفاقات چشم‌پوشی کنیم.

وی افزود: همان فرد اغتشاش‌گر می‌داند اگر برخورد سخت با او نمی‌شود به لحاظ ممانعتی است که در صدر نظام وجود دارد، اما مقام معظم رهبری و مسئولان قوه بار‌ها فرمودند کسانی که با جان و مال مردم، ناموس مردم، مقدسات مردم، امنیت و آرامش ما در تقابل بودند و هنجار شکنی کردند و صدمه زدند برخورد می‌شود.

مردم از وضعیتی که اغتشاش‌گران به وجود آورده‌اند خسته شده‌اند/ توهین به مقدسات غیرقابل قبول است

موسوی تصریح کرد: همه از این وضعیت اغتشاشات خسته شده‌اند مردم متدین نگران هستند که چرا هتک حرمت قداست‌ها و ارزش‌ها می‌شود، کسب وکار متزلزل شده است. تصاویر دردناک و ناراحت‌کننده‌ای هم از اهانت به نیرو‌های امنیتی مشاهده می‌شود و نمی‌توان تحمل کرد.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی با اشاره به نقش دولت‌های متخاصم و دشمن در اغتشاشات اخیر گفت: حکومت امیرالمومنین (ع) چه ایرادی داشت؟ مشکل اقتصادی یا مدیریت داشت؟ اصلا همانند مدیریت امیرالمومنین (ع) پیدا می‌شود؟ پس چرا آنگونه شد؟ مولا فرمود شما اشتباهات را تذکر ندادید و راه درست و غلط را نشان ندادید. امروز هم امثال معاویه‌ها و دست نشانده‌های معاویه و وهابیون وجود دارند، حتما بیانیه‌های امنیتی اخیر را بخوانید چراکه روی آن‌ها بسیار تحقیق و بررسی می‌شود و واقعیت‌ها را به شما نشان می‌دهد.

موسوی اضافه کرد: گفته شد حمایت‌‎های مالی عربستان سعودی در این ایام بسیار جلوه‌گر شده بود و تمام هزینه‌ها را پرداختند و دست‌های پلید اسرائیل در اجرای نقشه‌های شوم آشکار شد. مدیریت و صحنه‌گردانی فضای مجازی و حرکت دادن فضای داخلی کشور توسط استعمار پیر انگلیس هویدا بود و این مواردی است که می‌طلبد همه پای کار باشند، حجاب و ارزش‌های اخلاقی و انقلابی کار حاکمیت نیست در اینجا مسئله جهاد تبیین که حضرت آقا بسیار در مورد آن فرمودند ضروری است.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی با اشاره به راهبرد مقابله با این اغتشاشات و عملیات روانی دشمن گفت: رهبرمعظم انقلاب اسلامی فرمودند جهاد تبیین یک امر واجب، فوری و قطعی است، آیه ۶۲ سوره نور آمده است که خداوند می‌فرماید اگر رهبر و حاکم جامعه یک امر جامع‌ای را مطرح کرد درست نیست یک امر جامع رها شود و هر کسی به دنبال کار شخصی خود برود.

وی افزود: امروز امام جامعه یک امر جامع‌ای را تبیین کرده است که آن جهاد تبیین است، برنامه‌های زندگی خود را با این امر رهبر که مطرح کرده است چقدر هماهنگ کرده‌ایم؟ آیا حاضر شده‌ایم برنامه‌ها را با واجبات هماهنگ کنیم؟ یا اینکه زندگی خود را تغییر داده‌ایم تا به جهاد تبیین نرسیم؟ این خطا و اشتباه محاسباتی بزرگی است.

موسوی عنوان کرد: راهکار‌های زیادی برای مقابله با آشوب‌ها وجود دارد یک کلیپی در این ایام از یک مبارز مظلوم یمنی در زندان‌های وهابی‌ها پخش شد آنجا تکلیف می‌کردند به ایران و مردم جمهوری اسلامی نظام و رهبری توهین کنید و فرد تسلیم نشد تیری به پای وی زدند که باز تسلیم نشد و فرد را تیرباران کردند، آیا ما می‎‌توانیم جوابگوی این‌گونه افراد باشیم؟ ما در کشور چه اقداماتی را انجام می‌دهیم؟ ما در دنیای گرگ صفت‌های وهابیت از نام جمهوری اسلامی دفاع می‌کنیم؟

کسانی که علیه نظام و حاکمیت قد علم کنند باید متحمل هزینه‌های سنگین شوند

رئیس کل دادگستری استان مرکزی بیان با اشاره به اینکه باید هزینه و مجازات برای آشوبگران بالا برود گفت: آشوب‌گر‌ها باید متحمل هزینه شوند، کسانی که علیه نظام و حاکمیت قد علم کنند باید متحمل هزینه‌های سنگین شوند این هزینه‌های سنگین قبل از میدان با جهاد تبیین، روشنگری وجود دارد، در میدان برخورد نیرو‌های مسلح وجود دارد و در این مدت زحمات بسیاری کشیدند و نیرو‌های بسیجی بسیار فعال بودند و مجروح شدن و صدمات این افراد به چشم دیده شد که باید از نیرو‌های امنیتی، نظامی، انتظامی، بسیجی کشور تشکر کرد.

وی ادامه داد: نیرو‌های امنیتی شناسایی‌ها و دقت‌ها را بیشتر کنند شما می‌توانید کمک کنید هر کدام از افراد جامعه یک فرد اطلاعاتی و امنیتی باشد و مردم خبر‌ها و اطلاعات را به نیرو‌های امنیتی و میدانی ما بدهند، وزیر اطلاعات گفت در حادثه شاهچراغ حضور مردم و کمک‌های مردمی به ما کمک کرد و موفق شدیم ۲۶ نفر از عقبه لشکر خبیث داعشی را دستگیر کنیم، بنابراین نباید این موضوع دست کم گرفته شود هر اطلاعات کم و کوتاهی دارید اطلاع دهید چراکه یک سرنخ ممکن است ما را به یک میدان بزرگ حضور معاندین برساند.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی خاطرنشان کرد: آشوبگران باید هزینه پرداخت کنند و بدانند بعد از این جریانات مردم هیچ اقبالی به آن‌ها ندارد و به دنبال ارزش‌ها، قداست‌ها و نظام هستند، دستگاه قضا باید برخورد قاطع و پشیمان‌کننده‌ای داشته باشد و مجازات‌های تکمیلی داشته باشد، محرومیت‌ها و ممنوعیت‌های اجتماعی داشته باشد تا کسی دیگر در میدان حضور پیدا نکند.

موسوی عنوان کرد: آیا ما باید اجازه دهیم به دستاورد‌های خودشان که ترویج بی‌حجابی و ولنگاری جنسی و ... است برسند؟ اگر ما راه رسیدن به دستاورد‌ها را بتوانیم سد کنیم و افراد بدانند که این اقدامات هزینه دارد و با آن‌ها برخورد می‌شود قطعا تاثیرگذاراست، البته مشکلاتی که در بحث معیشت، اقتصاد و ... که وجود دارد باید رفع و چاره اندیشی و مدیریت شود.

صف مردم معترض از صف اغتشاش‌گران جداست

رئیس کل دادگستری استان مرکزی با اشاره به اینکه صف مردم از صف آشوبگران جداست گفت: در این ایام مشاهده شد صف مردم معترض با اغتشاشات متفاوت است، ما از اعتراض که حق قانونی مردم است و ضرورت هم دارد دفاع می‌کنیم و باید بدانیم از نقد و ایراد و اعتراض کجا و چگونه استفاده کنیم، آیا منطقی است در چنین شرایطی نقد و اعتراض خود را در چنین جمعی بیان کنیم؟ آیا در میدان دشمن بازی کردن و گل به خودی زدن درست است؟ کدوم منطق حضور ما را در این ایام توجیه می‌کند؟ دشمن با تمام وجود یک جنگ ترکیبی راه انداخته است که باید این را درک کنیم.

وی اضافه کرد: ایرادات و انتقاداتی که وجود دارد را قبول داریم، اما باید این انتقادات در فضا‌ها و مکان‌های درست بیان شود، بنده به عنوان نماینده دستگاه قضایی استان بیان می‌کنم هر جمع و صنفی اعتراض دارد و یک چارچوب معقول و منطقی داشته باشد حاضریم بیان کنند و با یکدیگر بحث و بررسی کنیم، اما در کف میدان نباید حضور پیدا کنیم، آیا با حضور در خیابان می‌توان تضمین کنید از جمع شما سوءاستفاده نشود.

موسوی عنوان کرد: برای تجمعات می‌توان از مجموعه وزرات کشور مجوز دریافت کنند و به طور قانونی اقدام کنند هرچند به این صورت قابل کنترل نیست، تجمع و اعتراض حق قانونی است، اما فاصله زیادی بین نقد و اعتراض با اغتشاش وجود دارد ما در این تجمعات نقد و اعتراض ندیده‌ایم، نقد و اعتراض چه ارتباطی با هنجارشکنی دارد؟ این تجمعاتی که کنار گلستان شهدا شد کدام یک در قالب نقد و اعتراض بود؟ کسانی که در گلزار شهدا به تصاویر مطهر شهدا اهانت کردند به دنبال چه چیزی بودند؟

وی ادامه داد: نقد و تجمعات در جای محدود و قابل مدیریت آزاد است همانطور که رئیس جمهور در سفر‌های خود مورد نقد و اعتراض قرار می‌گیرد و هیچ ایرادی به آن وارد نیست ریاست محترم قوه پای نقد و ایرادات دانشجویان می‌نشیند، اما اعتراضاتی که به این شکل در کف خیابان وجود دارد قابل قبول نیست، باید بدانیم استعمار پیر چه سنخیتی با ما دارد؟ منافقان و معاندان در انگلیس در همین ایام علیه جمهوری اسلامی در آنجا تجمع کردند، اما وقتی دیده شد فراتر از قانون استعمار و روباه پیر حرکت می‌کنند و هنجار‌ها را زیر پا می‌گذارند و همان‌هایی که علیه مملکت ما شعار می‌دادند پلیس بازداشت کرد و هر کدام که متواری شدند تصاویر آن‌ها را پخش کرد بنابراین نیاز است قانون مملکت اجرا شود، بنده معتقدم در شرایط فعلی ضمانت اجرای قانون با آرامش برای اجرای جلسات و تجمعات انتقادی و اعتراضی فراهم نیست، اما منع قانونی ندارد.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی برضرورت پرهیز از هرگونه ارتباط با رسانه‌های معاند تاکید کرد و گفت: وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی اعلام کرد هر نوع ارتباطی با شبکه معاند ایران اینترنشنال که یک شبکه تروریستی است، جرم است و حالا اگر هر قشری از جامعه ما با این رسانه‌ها ارتباط داشته باشند برای ما معقول نیست با آن‌ها مماشات کنیم.

هنوز علت تامه فوت مرحوم شهیدی‌نژاد مشخص نشده است

موسوی در خصوص فوت مرحوم مهرشاد شهیدی اظهار داشت: مرحوم مهرشاد شهیدی جوان بسیار خوب و با سابقه شرکت در اعتکاف و تکایا و حسنیه‌ها داشت، دو سال اخیر در رشته هتل‌داری تحصیل کرده بود و علاقه‌های این چنینی و حدود ۱۷ هزار فالوور در فضای مجازی داشت و خانواده بسیار محترمی دارند و در این شرایطی که تصمیم‌گیری بسیار سخت است این خانواده علی‌رغم اینکه از بسیاری از ایالت‌های آمریکا و شبکه‌های معاند با آن‌ها تماس گرفتند بسیار مردانگی کردند و پای اعتقادات و نظام خود ایستادند و بستر را برای سوءاستفاده دشمنان ما را فراهم نکردند.

وی ادامه داد: شنیده شد در مراسم تشییع ایشان یکی از اعضای خانواده پشت میکروفن اعلام کردند افرادی که شعار می‌دهند از ما نیستند و حتی مادربزرگ مرحوم اعلام کرده بود کسانی که کشف حجاب کردند در مراسم ختم نوه من حضور پیدا نکنند و این مسائل بسیار خوبی است که ما آن‌ها را ترویج نمی‌کنیم چه بسا صاحبان عزا نتوانند حجاب شخصی خود را رعایت کنند، اما چقدر روح بزرگی دارند که بیان می‌کنند کسی که حجاب ندارد در مراسم ختم حضور پیدا نکند، به جهت قداست‌های خانواده مرحوم شهیدی ما به دیدار خانواده مرحوم مهرشاد شهیدی نژاد برای عرض تسلیت همچنین به نمایندگی از مردم و مسئولان برای تشکر خدمت آن‌ها حضور پیدا کردیم که در ایام بحرانی فکری که داشتند، اما گزک به دست دشمنان ندادند و در این دیدار این خانواده بسیار محترمانه و کریمانه برخورد کردند و از اعتقادات خود می‌گفتند و دنبال اجرای قانون بودند.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی اضافه کرد: گواهی اولیه پزشکی قانونی حاکی از عدم شکستگی اعضای بدن به ویژه جمجه وی بوده است، اما نتیجه نهایی و علت تامه فوت باید پس از آزمایش‌ها و نمونه‌برداری اعلام شود و مشخص شدن نتیجه این نمونه برداری‌ها مقداری زمان‌بر است؛ بنابراین هنوز علت تامه فوت مرحوم شهیدی‌نژاد مشخص نشده است.

جزئیاتی از فوت مرحوم "علیرضا کریمی"

رئیس کل دادگستری استان مرکزی در ارتباط با فوت علیرضا کریمی اظهار داشت: علیرضا کریمی یک دانشجوی غیربومی اراک بود که در خانه مجردی خود در کرهرود اراک زندگی می‌کرد که وی به مواد مخدر اعتیاد داشت و چندین روز از فوت او در خانه می‌گذشت که پیدا شد.

وی افزود: براساس گواهی اولیه پزشکی قانونی، بررسی‌ها نشان داد هیچ آثار ضرب و جرح و شکستگی در بدن مرحوم وجود نداشته است و پدر و مادر او هم که از وضعیت فرزند خود اطلاع داشتند جنازه را تحویل گرفتند.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی در خصوص چیستی این اغتشاشات گفت: دو تحلیل وجود دارد، یکی: ضعف‌ها، نقص، کمبود و آسیب‌هایی در کشور ما وجود دارد که این کمبود‌ها و ضعف‌ها دیده نشده است و منجر به تنش شده و به تنش‌ها توجه نشده که منجر به آشوب و اغتشاش شده است و فرد به دنبال منفی‌های جامعه از جمله اقتصاد، معیشت و ... می‌رود. تحلیل مهم‌تر که بر گرفته از نظرات مقام معظم رهبری نیز است می‌گوید اگرچه آسیب‌هایی در کشور وجود دارد و باید این آسیب‌ها و مشکلات را مرتفع کنیم، اما این اغتشاشات ارتباطی با این آسیب‌ها ندارد و نقاط ضعف ما را ندیده است بلکه قوت‌های انقلاب را دیده‌اند و در میدان حضور پیدا کرده‌اند و می‌دانند نظام حرفی برای گفتن دارد و در جا‌هایی برتری همانند موشک قائم ۱۰۰ که یکی از افتخارات و دستاورد‌های بزرگ است و به عبارتی جزو کشور‌های برتر دنیا محسوب می‌شویم، در این آشوب‌ها و اغتشاشات چند شعار اقتصادی و معیشتی سر داده شد؟ بنابراین در این اغتشاشات نه مشکل تبعیض و نه مشکل اقتصادی وجود نداشت.

وی خاطرنشان کرد: قدرت‌ها و قوت‌ها سبب شده که امروز چنین اغتشاشاتی در کشور ایجاد شود و اگر از سوی ما این مسائل پیگیری نشود و روند رو به رشد و ترقی کشور پیگیری نشود و دست از هویت ملی و اسلامی و پیشرفت‌های خود برداریم و یا در مقابل راهی که به درستی رفتیم و برای آن هزینه کرده‌ایم، به جد و قاطعیت ادامه ندهیم باید تسلط، سلطه و خواری و خفت را بپذیریم و یا مقابله کنیم بنابراین مشکل قدرتمندی کشور است و درصورت ایستادگی بر آرمان‌ها و دستاورد‌های خود این دشمنی‌ها ادامه خواهد داشت، اما این موارد سبب نمی‌شود مشکلات داخلی دیده نشود.

وی ادامه داد: امروز بزرگترین حقیقت جمهوری اسلامی، نظام و رهبری است اگر تبیین نباشد بسیاری‌ها این مهم را از دست می‌دهیم و تبیین به معنی روشنگری و بیان وقایع است که باید در جامعه ارتقاء پیدا کند، رسالتی که خون‌های پاک بر دوش ما گذاشته است و با رفتن خود کار ما را بسیار دشوار کرده است چراکه خون ریخته شده امثال شهید سجاد فراهانی مسئولیت‌های بسیاری برای ما ایجاد می‌کند امیدوارم پاسدار خوبی برای این خون‌ها باشیم و وظیفه تبیینی خود را به خوبی انجام و مستند صحبت کنیم و در این فضای مجازی هر جوک و کلام نازل رو منتشر می‌کنیم، اما تاکنون چند پیام تبیینی در مورد انقلاب و ماهیت این قضایا منتشر شده است و چند صفحه ناب فضای مجازی را تایید کرده‌اید؟ چرا با وجود این همه طرفدار نظام و وجود حزب‌الله هر زور می‌گوییم وضع بدتر شده است؟ اما یک راهپیمایی که می‌شود شهر پر از افراد حزب‌اللهی می‌شود پس حضور در فضای مجازی و حقیقی در این ایام یک ضرورت است حزب‌اللهی‌ها هستند، اما خاموش نشسته‌اند.

دستگاه قضایی تابع جو، احساسات و شور و هیجان نیست/ به مر قانون عمل می‌کنیم

رئیس کل دادگستری استان مرکزی نقش برخی چهره‌ها اعم از سلبریتی‌ها، سیاسیون و حتی برخی از مذهبیون گفت: در آیه ۱۵۸ سوره انعام خداوند می‌فرماید اگر در ایمانت خیر و نیکی نباشد در آخرت هم خیر و نیکی به دردت نمی‌خورد، بزرگترین ارزش دین، دفاع از نظام الهی است، نظامی که رهبری آن با نایب امام زمان است و بسیار برای آن هزینه شده است.

موسوی عنوان کرد: چهره‌ها و افراد شاخص، برخی از سیاسیون و ... مواضع خوبی نداشتند، اما دستگاه قضایی تابع جو، احساسات و شور و هیجان نیست و تابع مصالح عالیه و مستنداتی است که قطعا با آن‌ها برخورد می‌شود، اما ما بنا نداریم در دورانی که تنش وجود دارد دستگاه قضا اقدامی انجام دهد که تنش‌ها بیشتر شود و باید آبی بر آتش باشیم نه مایع فوران‌کننده آتش شویم. در استان مرکزی به جد با افرادی که به اموال عمومی صدمه وارد کردند برخورد می‌شود و از ریالی که به اموال عمومی صدمه وارد کردند نمی‌گذریم، اغتشاشگرانی که وارد شدند و اتوبوس، سطح زباله و ... آتش زدند این خسارت‌ها از جیب مردم پرداخت نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نظر مقام معظم رهبری (دام ظله الشریف) است «اگر همه مستخدمان دولتی کار خود را طبق قانون به درستی انجام دهند جای نقد و اعتراضی باقی نمی‌ماند» لذا باید نارضایتی مردم از دستگاه‌ها شناسایی شود و بدانیم نارضایتی از سوی مجری است و یا به جهت نقص قوانین است که نیاز است شفاف شود.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار