کد خبر: 1115825
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲
باید قبول کرد که تاریخ انقلاب و پس از انقلاب،خود به تنهایی هویت ساز است و درس های بزرگی برای نسل جدید دارد.
یکی از اقدامات دولت سیزدهم در راستای هویت سازی و همچنین آشنا کردن دانش آموزان با دستاوردها و پیشرفت های جمهوری اسلامی، برگزاری اردوی «راهیان پیشرفت» است که مهر ماه امسال به طور رسمی کار خود را شروع کرده است.
 
در این زمینه چند نکته اجمالی قابل بیان است:
 
یک: مأیوس کردن نوجوانان و جوانان، جزو برنامه های همیشگی دشمنان کشور است و یکی از راه های خنثی کردن آن، نشان دادن دستاوردها و پیشرفت های جمهوری اسلامی به این نسل است.
 
دو: نشان دادن مسیر پیشرفت در عرصه های گوناگون علمی، صنعتی، نظامی و ... قطعاً درک میدانی و واقعی به دانش آموزان خواهد داد و آنها را از فضای وهم و خیال برآمده از بازی های رایانه ای و فضای مجازی و یا غر زدن های بی جا در سطح جامعه بیرون خواهد آورد.
 
وقتی دانش آموز ما فضای مراکز موشکی، هسته ای، پزشکی، هوا فضا، پروژه های عظیم نفت و گاز و ... و همچنین دستاوردهای گوناگون کشور در اوج تحریم را با چشم خود ببیند و با دست خود لمس کند، قطعاً به همین راحتی تن به بیماری خود تحقیری نخواهد داد و چه بسا در برابر خودتحقیری اطرافیان خود، می ایستد و سینه سپر می کند.
 
سه: در این اردوها دانش آموزان حس می کنند که درس خواندن های آنان بی حاصل نیست و قرار نیست مشتی فرمول و حفظ کردنی و ... بارشان شود؛  به این نکته پی می برند که آینده، منتظر آنهاست و قرار است در آینده چرخ پیشرفت ایران اسلامی با دستان آنها بپرخد.
 
چهار: به طور کلی، تعلیم و تربیت لزوماً با نیمکت و پای تخته به دست نمی آید. بیرون آوردن دانش آموزان از فضای خشک کلاس و نشان دادن عینی، باید بخشی از ساز و کار تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش قرار گیرد. اردوی راهیان پیشرفت را می توان در این راستا تفسیر کرد و در آینده برنامه های دیگری نیز باید وجود داشته باشد تا دانش آموزان بتوانند با فضای واقعی جامعه در عرصه های گوناگون ارتباط برقرار کنند.
 
پنج: نشان دادن دستاوردها و پیشرفت ها به دانش آموزان در جای خود بسیار ضروری است؛ اما راهیان پیشرفت باید ضمیمه دیگری هم داشته باشد و آن پیوست تاریخی است! متأسفانه یکی از خلأهایی که در ساختار کتب درسی و همچنین برنامه ریزی های آموزش پرورش وجود دارد این است که دانش آموزان نمی توانند به خوبی با تاریخ معاصر و همچنین تاریخ پس از انقلاب و پستی ها و بلندی ها، فشارها و تحریم ها، دشمنی ها و کارشکنی های داخلی و خارجی آشنا شوند.
 
 باید قبول کرد که تاریخ انقلاب و پس از انقلاب،خود به تنهایی هویت ساز است و درس های بزرگی برای نسل جدید دارد. اگر آموزش و پرورش این اتفاقات درس آموز را در طول دوران تحصیلی برای دانش آموزان بازگو نکرده و واکاوی نکند، معلوم نیست که دانش آموزان تا چه اندازه در بیرون از آموزش و پرورش با آنها آشنا شوند؟
 
منبع: جهان نیوز
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار