کد خبر: 1115678
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۹
مقدم‌فر:
حمیدرضا مقدم‌فر تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: در فتنه اخیر رسانه تبدیل به انبار مهمات برای افرادی شده بود که در خارج از کشور قصد نابودی ایران را داشتند.

حمیدرضا مقدم‌فر مدرس دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی در نشست کرسی آزاداندیشی رسانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، با بیان اینکه ۷۰ درصد هماوردی و جدال و آشوب‌ها در هفته‌های گذشته در فضای رسانه‌ای و ۳۰ در کف خیابان و دانشگاه‌ها بود، اظهار داشت: من در آغاز بحران سوریه و در طی آن چند سفر به این کشور داشتم؛ در آنجا هم در سال‌های اول بحران و حتی آن اواخر همین مشکل وجود داشت؛ یک جنگ در بعد رسانه‌ای بود که کاملا در اختیار العربیه و الجزیره در فضای افکار عمومی بود و یک جنگ هم در میدان و مبارزه با اشغال سرزمین‌شان از سوی داعش و تکفیری‌ها بود.

وی با بیان اینکه آنچه موجب انفعال در نیرو‌های سوری و تردید در مردم می‌شد، همین جریان رسانه بود گفت: همزمان فضای جنگ رسانه‌ای در سوریه قوی‌تر از میدان بود و در واقع رسانه بود که در مدافعان سوریه و مردم این کشور تردید ایجاد کرد. در ایران هم در پروسه سوریه‌سازی اخیر همین اتفاق افتاد و حجم زیادی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه جدال داشتیم و برخی رسانه‌های خودمان نیز دچار سرگشتگی بودند.

نویسنده کتاب «جنگ شناختی» با اشاره به اینکه جریان رسانه‌ای اخیر از جنس فتنه‌های ۸۸ و ۷۸ نبود، خاطرنشان کرد: در آن زمان هم جنگ رسانه‌ای داشتیم، اما در این دوره پیچیده‌تر و چند لایه‌تر بود و از جنس مدیریت افکار عمومی و مدیریت ادراک بود. در این دوره جنگ شناختی برای برخی رسانه‌ها چندان شناخته شده نبود؛ باید یاد بگیریم چه تکنیک‌هایی را در جنگ با ما استفاده می‌کنند. باید بفهمیم که چطور می‌توان با چند هزار رسانه فیک در توئیتر فضایی را ایجاد کرد که به جهان القا کند در ایران ۸۰ میلیون معترض داریم. این موارد جدید بود و برای برخی رسانه‌های ما ناشناخته بود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی به نقش سلبریتی‌ها در فتنه اخیر اشاره کرد و گفت: غیر از رسانه‌ها، افراد معروفی در حوزه هنر و ورزش داشتیم که فشار رسانه‌ای شدید بر روی آن‌ها بود و تلاش می‌کرد که آن‌ها را به هر طرف که می‌خواهد ببرد تا اگر موضع دفاع از کشور داشتند پس بگیرند و یا با تطمیع و خریدن صفحات آنها، از شهرت و وجاهتشان استفاده کنند.

وی با اشاره به این نکته که از اصول جنگ شناختی داشتن روایت اول است، اما در جنگ اخیر، رسانه‌های خارجی اصلاً روایت اول را نداشتند بلکه خودشان روایت‌سازی می‌کردند و رسانه‌های ما باید با این جریان‌سازی مقابله می‌کردند، اظهار داشت: رسانه در این اتفاقات انبار مهمات برای اراده سیاسی امنیتی کسانی بود که بیرون ایران نشسته بودند و قصد نابودی ایران را داشتند؛ این اقدامات سوء استفاده ابزاری از رسانه بود و با جنگ رسانه‌ای متفاوت است.

مقدم‌فر با انتقاد از عملکرد جبهه اصلاحات در اتفاقات اخیر کشور و اینکه این جریان در فتنه اخیر موج‌سوار بود و فرصت‌طلبانه و اپورتونیستی عمل کرد، خاطرنشان کرد: یکی از نکاتی که بر آن استوار بودند این بود که دست‌های بیگانه ازجمله آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان را تطهیر کنند و بگویند هرچه مشکل هست از خود ماست؛ بیانیه می‌دهند تا پای آن‌ها را کنار بکشند درحالی‌که میدان و رسانه‌ها، کنشگری آن‌ها را و مواضع سران این کشور‌ها را می‌بینیم، اما اصلاح‌طلبان در پی تطهیر آن‌ها و بزرگ‌نمایی مشکلات داخل بودند.

این کارشناس سیاسی متذکر شد: این کشور‌ها رسانه‌های خود را تماماً در اختیار اغتشاش قرار دادند و مقامات آن‌ها مدام در خصوص مسائل داخلی ایران اظهار نظر می‌کردند؛ ما در کشورمان یرادات فراوانی داریم که می‌تواند مورد اعتراض باشد، اما چرا اصرار اصلاح‌طلبان بر این است که بگویند این‌ها نقشی در فتنه اخیر ندارند؟ رسانه‌های خارجی در این مدت به تمام گروه‌ها از جمله منافقین، ملی مذهبی‌ها، سلطنت طلب‌ها و تمام کسانی که در قبرستان سیاسی ایران دفن شده بودند، میدان دادند.

وی افزود: نمی‌خواهم بگویم که این افراد نفوذی و مزدور هستند، اما برای من جای سؤال است که دلیل این موضع‌گیری‌ها که همچنان هم ادامه دارد، براساس چه منطقی است؟

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار