کد خبر: 1115094
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵

علت درد جلوی زانو چیست؟ چه درمان‌هایی دارد؟

رپورتاژ آگهی/ درد جلوی زانو، که با عنوان درد قدامی زانو نیز شناخته می‌شود، مشکلی بسیار رایج است؛ در واقع رایج‌ترین دلیل مراجعه‌ی افراد به متخصص زانو است. ممکن است دردی کلی در جلوی زانو، درد تیزی در قسمتی از زانو و تورم یا احساس بی‌ثباتی داشته باشید. ممکن است این امر باعث محدود شدن توانایی انجام فعالیت‌های روزانه‌ی شما، عدم توانایی شرکت در ورزش‌ها و حتی تأثیر بر خواب شما شود.

دلایل درد جلوی زانو

علت درد جلوی زانو چیست؟ چه درمان‌هایی دارد؟

درد جلوی زانو ممکن است در خود کشکک زانو و یا در تاندون‌ها و رباط‌های زانو باشد. تاندون‌ها عضلات را به استخوان‌ها و رباط‌ها استخوان‌ها را به هم وصل می‌کنند. عوامل متعددی وجود دارند که باعث درد جلوی زانو شده یا خطر بروز این مشکل را افزایش می‌دهند. این عوامل عبارتند از:

استفاده‌ی زیاد از زانو: مثلاً تمارین زیاد یا ورزش کردن.

آسیب به زانو: مثلاً ضربه به زانو

اضافه وزن داشتن: زیرا این مورد فشار بیشتری بر زانو وارد می‌کند.

مشکل و ناهنجاری در شکل زانو (نحوه‌ی حرکت کشکک زانو روی استخوان ران)

کف پای صاف

مفاصل بیش از حد منعطف (گاهی هایپرموبیلیتی نامیده می‌شود)

مشکلات رایجی که باعث درد جلوی زانو می‌شوند.

بهتر است ابتدا رایج‌ترین دلایل درد جلوی زانو را بررسی کنیم و سپس به برخی از دلایل نادر بپردازیم.

زانوی دوندگان

رایج‌ترین دلیل درد جلوی زانو، زانوی دوندگان، که سندرم درد پاتلوفمورال یا درد قدامی زانو نیز نامیده می‌شود، است. اما گول اسم آن را نخورید؛ این مشکل کارمندان را هم همانند دوندگان درگیر خواهد کرد. زانوی دوندگان باعث بروز مشکل در نحوه‌ی حرکت زانو شده و دلیل یک چهارم از مشکلات زانویی که در کلینیک‌ها مشاهده می‌شود می‌باشد.

علائم متداول زانوی دوندگان درد در اطراف قسمت جلویی زانو و درد پاتلوفمورال، احساس ساییدگی در زمان حرکت دادن زانو و تورم متوسط است. معمولاً علائم به جای اینکه در اثر آسیب به زانو باشند به تدریج بروز می‌‌کنند و با فعالیت‌های تکراری، مانند: دویدن، پریدن، بالا و پایین رفتن از پله و  بی‌تحرکی طولانی بدتر می‌شوند.

کندرومالاسی پاتلا (نرمی غضروف کشکک زانو)

یکی از دلایل رایج درد جلوی زانو در افراد جوان و سالم کندرومالاسی پاتلا (نرمی غضروف کشکک زانو) است. کندرومالاسی پاتلا ناشی از التهاب و پارگی غضروفی که پشت کشکک زانو قرار دارد و باعث درد پاتلوفمورال می‌شود، است. علائم رایج کندرومالاسی شامل درد در جلوی زانو، تورم، صدای تق‌تق و احساس ساییدگی در زمان حرکت زانو است. علائم کندرومالاسی معمولاً وقتی که می‌ایستید، ورزش می‌کنید، از پله پایین می‌روید و یا فشاری به کشکک زانو وارد می‌کنید بدتر می‌شوند.

استخوان‌سازی بیش از حد

علت درد جلوی زانو چیست؟ چه درمان‌هایی دارد؟

بیماری استخوان‌سازی بیش از حد رایج‌ترین دلیل درد جلوی زانو در کودکان و بزرگسالان است. استخوان‌سازی بیش از حد ناشی از تحریک و آزردگی استخوان زیر کشکک زانو است که اغلب باعث ایجاد خار استخوانی خواهد شد. استخوان‌سازی بیش از حد باعث ایجاد برجستگی استخوانی حساسی در زیر کشکک زانو می‌شود که عامل درد جلوی زانو می‌باشد. علائم معمولاً با حرکات ورزشی مانند: شوت زدن، پریدن و دویدن تشدید می‌شوند، اما حرکات کششی برای آن‌ها بسیار مفید هستند.

آسیب به رباط صلیبی قدامی

آسیب به رباط صلیبی قدامی به پارگی یکی از رباط‌هایی که از داخل زانو عبور می‌کند و استخوان ران و استخوان ساق پا را به هم وصل می‌کند، گفته می‌شود. ممکن است رباط صلیبی قدامی شما کم یا کامل پاره شود. این آسیب یک آسیب ناگهانی است و معمولاً ناشی از چرخش یا کشش بیش از حد زانو است. این آسیب ممکن است اگر ناگهانی حرکتتان را کند کنید، متوقف شوید یا تغییر جهت بدهید رخ دهد و تقریباً همیشه در ورزش رخ می‌دهد.

آرتروز زانو

آرتروز زانو یکی از دلایل رایج درد جلوی زانو است که با علائم بسیاری خود را نشان میدهد. در آرتروز زانو به مرور زمان تغییراتی در ساختار مفاصل ایجاد خواهد شد. غضروفی که در انتهای استخوان ران و استخوان ساق پا قرار دارد باعث می‌شود که این استخوان‌ها روی هم بلغزند. این غضروف ممکن است آسیب ببیند و دردناک شود؛ این مشکل اغلب در افراد بالای 45 سال دیده می‌شود. هرچه سنتان بیشتر باشد احتمال بروز این مشکل بیشتر خواهد بود.

مشکلات نادری که باعث درد جلوی زانو می‌شوند.

بورسیت به التهاب کیسه‌های مایعی که در اطراف کشکک زانو قرار دارند گفته می‌شود. این مشکل ممکن است در اثر زانو زدن بیش از حد نیز رخ دهد که گاهی زانوی زن خانه‌دار یا زانوی مرد عابد نیز نامیده می‌شود؛ این افراد ساعات زیادی زانو می‌زنند. امروزه بیشتر دلیل این مشکل استفاده‌ی بیش از حد، افتادن یا آسیب و یا مشکلاتی مانند آرتریت روماتوئید یا نقرس است.

کندرومالاسی پاتلا مشکلی است که در آن غضروف لغزنده‌ی زیر کشکک زانو نرم شده و از بین می‌رود. احتمال بروز علائم در زمان فشار آوردن به زانو، مثلاً بالا یا پایین رفتن از پله یا نشستن طولانی‌مدت بیشتر است.

نیمه در رفتگی مکرر کشکک زانو (ساب‌لاکسیشن) به حالتی گفته می‌شود که زانو دائماً به خاطر جابجایی کشکک زانو خالی می‌شود. این مشکل بیشتر در دختران، به خصوص آن‌هایی که مشکل زانوی ضربدری (که زانوها به سمت داخل چرخیده‌اند) دارند، رواج دارد و می‌تواند موروثی باشد.

بیماری استخوان‌سازی بیش از حد و بیماری سیندینگ-لارسن-جانسون جزو برخی از علت‌های رایج زانو درد در کودکان و نوجوانانی که زیاد ورزش می‌کنند است. هر دوی این مشکل‌ها باعث درد و حساسیت زیر کشکک زانو و بالای استخوان ساق پا می‌شوند. مشکلات دیگری نیز وجود دارند که ممکن است باعث درد جلوی زانو شوند. اگر دردتان با مراقبت برطرف نشد، پزشک یا فیزیوتراپیست می‌توانند دلیل آن را تشخیص دهند.

چه وقت به پزشک مراجعه کنید؟

اگر آسیب جزئی باشد، ممکن است بتوانید علائم را بدون مراجعه به پزشک کنترل کنید. اما در موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

اگر نمی‌توانید وزنی روی پای آسیب‌دیده بیندازید

اگر درد شدید دارید، حتی در زمانی که وزنی روی پایتان نیست

اگر زانویتان خالی می‌شود، صدای تق‌تق می‌دهد یا قفل می‌شود (گیر می‌کند)

اگر نمی‌توانید زانویتان را حرکت دهید

اگر زانویتان داغ، قرمز و خیلی متورم است و تب دارید

درمان‌های خانگی برای درد جلوی زانو

کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید در صورت ابتلا به زانو درد انجام دهید. از انجام کارهایی که باعث تشدید علائم می‌شوند خودداری کنید.

ممکن است بتوانید با استفاده از کیسه یخ، استراحت دادن به پا یا مصرف مسکن‌های ضدالتهابی مانند ایبوپروفن، دردتان را تسکین دهید. همچنین انجام برخی حرکات برای تقویت عضلات اطراف کشکک زانو هم می‌تواند مؤثر باشد. فیزیوتراپیست ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

اجتناب از انجام کارهایی که قبلاً باعث درد زانوهایتان می‌شدند.

گرم کردن و سرد کردن در زمان انجام ورزش و فعالیت

گنجاندن حرکات تقویت عضلات مرکزی بدن (کمر و شکم)، همسترینگ و عضلات ران در برنامه‌ی ورزشی روتین

کاهش وزن برای کم شدن فشار روی زانوها

پوشیدن کفش مناسب برای فعالیت

افزایش تدریجی ورزش، به جای اینکه ناگهانی این کار را انجام دهید

اگر به فیزیوتراپیست مراجعه می‌کنید، بهتر است از وی بخواهید تا شما را معاینه کند و بررسی کند که آیا در زمان راه رفتن و دویدن پایتان به طور طبیعی به داخل و خارج می‌چرخد یا خیر. این مشکل نیز رایج است و باعث زانو درد یا بدتر شدن آن می‌شود. این مشکل معمولاً به راحتی و با استفاده از کفی طبی که ارتوتیک نامیده می‌شود قابل اصلاح شدن است.

درمان درد جلوی زانو

اینکه برای درمان زانو دردتان نیاز به درمان بیشتر دارید یا خیر و یا چه درمانی لازم دارید، به دلیل درد شما بستگی دارد. ممکن است پزشک آزمایشات دیگری مانند: معاینه‌ فیزیکی، اشعه‌ی ایکس و نوار عصب و عضله (الکترومیوگرافی) را تجویز کند. اکثر مشکلاتی که باعث درد جلوی زانو می‌شوند را می‌توان با مسکن و فیزیوتراپی درمان کرد. معمولاً تنها زمانی که سایر درمان‌ها مؤثر نباشند از جراحی استفاده می‌شود.

این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار