قرارداد مربوط به تولید انبوه ۱۱۳ دستگاه قطار ملی مترو منعقد شده و بلافاصله پس از اخذ تأییدیههای بینالمللی که انتظار میرود تا اوایل زمستان امسال محقق شود، فرآیند ساخت آنها در شرکت واگنسازی تهران آغاز خواهد شد.
مسعود درستی، مدیر عامل شرکت متروی تهران گفت: باتوجه به ماده ۵۴ قانون مصوب برنامه ششم توسعه مبنی بر حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی شرکتهای ایرانی و نیز انتقال فناوری به داخل کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف به همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارتخانههای کشور و راه و شهرسازیشده، به نحوی که تا پایان اجرای قانون فوقالذکر، حداقل ۸۵ درصد دانش طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت حمل و نقل ریلی شهری و بین شهری، با کمک و استفاده از نهادهای علمی و فناوری ملی و شرکتهای دانشبنیان داخلی، بومی شود. درستی گفت: گام اساسی جهت رفع مشکل تأمین به موقع ناوگان شبکه مترو در کلانشهرها، تنوع نداشتن در خرید از کشورهای مختلف و تسلط بر دانش طراحی و ساخت قطار مترویی است.
وی تصریح کرد: شرکتهای داخلی واگنسازی تهران، جهاد دانشگاهی علم و صنعت ایران، مپنا لکوموتیو، تیوان ترمز- KES آلمان و صدرا فن، پس از ارزیابی و جلسات فنی و باتوجه به محدودیتهای تحریمی کشور، با نگاه به بومیسازی وتولید داخلی بخشهای اصلی قطار ملی مترو انتخاب شدند.
درستی تصریح کرد: بومیسازی حداقل ۸۵ درصد دانش طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت حمل و نقل ریلی شهری و بین شهری و رفع وابستگی به شرکتهای خارجی، استفاده از حداکثر ظرفیت تولیدی شرکتهای مرتبط داخلی، توجه به موضوع تعمیرات و نگهداری به روز ناوگان حمل و نقل ریلی، تهیه اسناد فنی منطبق بر استاندارد از جمله اهداف اصلی ساخت قطار ملی مترو است.
مدیرعامل مترو گفت: با تحقق طراحی و تولید یک رام هفت واگنه قطار ملی مترو در مدت کمتر از ۱۸ ماه که یکی از سریعترین پروژههای طراحی و توسعه محصولات با فناوری پیچیده کشور است، یک رکورد ملی با وجود محدودیتهای ناشی از تحریمها و نیز دوران کرونا حاصل شدهاست.
وی در خصوص اقدامات انجام شده در ساخت قطار ملی هم گفت: تولید تمام زیرسیستمها و قطار ملی مترو مطابق استانداردهای بینالمللی و اخذ تأییدیه مراکز معتبر جهانی، کسب توانمندی اجرای پروژههای مشابه صنعت مترو اعم از زیرساخت، تجهیزات ثابت و ناوگان، کسب دانش فنی برای ساخت انواع قطارهای برقی از قبیل قطارهای پرسرعت، مترویی و تراموا، ایجاد اشتغال با استفاده از ظرفیتهای بلااستفاده کارخانجات واگنسازی و زنجیره تأمین قطعات ساخت داخل (بالغ بر ۵ هزار شغل مستقیم و ۱۰ هزار شغل غیرمستقیم پایدار در مرحله نخست تولید انبوه) و کاهش قیمت تمام شده تأمین ناوگان مترویی به بیش از ۲۰ درصد قیمت نمونه مشابه خارجی و کاهش ارزبری پروژهها تا ۸۵ درصد در مرحله تولید انبوه است.
درستی در توضیح بیشتر جزئیات پروژه تولید انبوه قطار ملی گفت: در مورد چراغها و برف پاککن نیز اصلاحاتی صورت گرفته تا استانداردهای ریلی برای آنها اعمال شود. تغییرات صورت گرفته در ظاهر و بدنه قطار ملی بر اساس تجربیات ۲۰ ساله شرکت مترو و نیز شرکت بهرهبرداری در استفاده از سه نسل واگنها انجام شدهاست. در این پروژه برای نخستینبار راهروی اتصال واگنها در کشور طراحی و تولید شد و تهویه واگنها با روش مهندسی معکوس بومیسازی شدهاست. همچنین نصب سنسور برای تمام ترمزها محقق شده و در نتیجه این اقدام، در هر شرایطی راهبر از داخل واگن قادر به هدایت ترمزها است. وی تأکید کرد: قرارداد مربوط به تولید انبوه ۱۱۳ دستگاه قطار ملی مترو منعقد شده و بلافاصله پس از اخذ تأییدیههای بینالمللی که انتظار میرود تا اوایل زمستان امسال محقق شود، فرآیند ساخت آنها در شرکت واگنسازی تهران آغاز خواهد شد. تولید انبوه قطار ملی میتواند به تأمین ناوگان حمل ونقلی شبکه مترو سایر کلانشهرهای کشور هم کمک کند. درستی در گفتگو با خبرگزاری فارس تأکید کرد: در ۱۰ سال آینده، مترو تهران و دیگر کلانشهرهای صاحب این امکان حمل و نقل ریلی درون شهری، نیازمند حداقل ۸ هزارو ۷۰۰ واگن خواهند بود که سپردن چنین مأموریتی به شرکتهای داخلی، به معنای فعالسازی واحدهای صنعتی متعدد ایرانی و همچنین اشتغالزایی حداقل ۳۰ هزار نفر (تا پایان سال دوم تولید) است. وی گفت: در واقع با یک برنامه دو تا شش ساله میتوان بخش قابلتوجهی از کمبود شبکه مترو شهرهای بزرگ کشور در زمینه ناوگان حمل و نقلی را مرتفع ساخت و حتی به مرور زمان به ایجاد ظرفیت صادرات خدمات مهندسی در این زمینه پرداخت. از طرف دیگر سرعت تعمیر قطارهای نیازمند بازسازی نیز افزایشیافته و میتوان اورهال ناوگان فرسوده موجود را با جدیت بیشتری دنبال کرد. مدیر عامل مترو گفت: طبق برآوردهای صورتگرفته، فقط در کلانشهر تهران و برای ۱۰ سال آینده، تأمین بیش از ۴ هزارو ۴۰۰ دستگاه واگن برای سرویسدهی مناسب به مسافران برای خطوط هفتگانه موجود و همچنین خطوط جدید ضروری است و این در حالی است که تعداد واگنهای فعلی در حال سیر این شبکه هزارو ۵۲۳ دستگاه است. همچنین دیگر کلانشهرهای کشور نیز برای یک دهه پیشرو نیازمند ۴ هزارو ۳۰۰ دستگاه واگن خواهند بود.