کد خبر: 1114611
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
رادیولوژیست گفت: هر جایی از بدن که رگ باشد رادیولوژی مداخله‌ای معنا پیدا می‌کند. بسیاری از ضایعات پوستی نیز با رادیولوژی مداخله‌ای درمان می‌شوند.

بابک شکارچی، رادیولوژیست، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما در پاسخ به این سوال که رادیولوژی مداخله‌ای چیست؟، گفت: دنیای رادیولوژی به عنوان یک مشاور در خدمت پزشکان است و در تشخیص صحیح به بیماران کمک می‌کند.

وی گفت: در گذشته تهاجمی‌ترین کار، آنژیوگرافی قلب بود. با وارد شدن دستگاه‌های دیجیتال، تصویر برداری سه بعدی هم امکان پذیر شد، اما در حال حاضر رادیولوژی در بحث درمان نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند.

شکارچی یکی دیگر از امکانات جدید دنیای رادیولوژی را سی تی آنژیوگرافی نامید که دسترسی به عروق نقاط مختلف بدن را امکان پذیر می‌سازد. مثلاً در آنژیوگرافی قلب، تنگی‌ها مشخص می‌شود، همچنین با انجام آنژیوگرافی مغز، کلیه‌ها، ریه، کبد و ارگان‌های داخل شکمی، دسترسی به این عروق، جهت تشخیص و اقدامات درمانی امکان پذیر است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش گفت: گاهی برای نمونه برداری از توده‌ها با اختصاص دادن گاید سونوگرافی (راهنمای سونوگرافی) سی تی اسکن و ام آر آی تشخیصی انجام می‌شود و نمونه برداری تشخیصی با عوارض کمتری انجام می‌گیرد.

وی گفت: با تزریق ماده حاجب در داخل عروق محیطی و همراه با آن، گرفتن عکس‌های رادیولوژی تشخیصی، بدون تهاجم امکان پذیر شده است. گاهی انجام آنژیوگرافی، تنها به جهت تشخیص صورت نمی‌گیرد و بسیاری از درمان‌ها، از این طریق انجام می‌پذیرد. رادیولوژی مداخله‌ای، با تزریق مستقیم دارو‌ها به توده‌ها، درمان‌های موضعی، بدون داشتن عوارض دارویی، برای دیگر نقاط بدن را امکان پذیر ساخته است.

این متخصص رادیولوژی گفت: امروزه نمونه برداری از توده‌های پستان توسط دستگاه‌های رادیولوژی، با دقت بسیار بیشتری امکان پذیر شده است.

وی گفت: اکنون که می‌توان به توده نزدیک شد و نمونه برداری کرد، می‌توان اقدامات درمانی دیگری را نیز توسط رادیولوژی برای بیمار انجام داد؛ به طور مثال پس از انجام عمل‌های شکمی و ایجاد آبسه‌های شکمی پس از جراحی، رادیولوژی مداخله‌ای می‌تواند با کار گذاشتن شیلنگ‌های تخلیه، به درمان آبسه کمک کند. همچنین در مورد کبد می‌تواند با تزریق مستقیم دارو به ضایعات کبدی، درمانی را امکان پذیر سازد تا دیگر قسمت‌های بدن تحت تاثیر عوارض دارویی قرار نگیرند.

وی گفت: امروزه، تخلیه دیسک‌های کمری توسط لیزر، با دستگاه‌های رادیولوژی امکان پذیر شده است؛ البته باید در انتخاب بیمار دقت کرد که بیمار از کدام اقدامات درمانی بیشتر سود می‌برد.

وی گفت: هر جایی از بدن که رگ باشد رادیولوژی مداخله‌ای معنا پیدا می‌کند. بسیاری از ضایعات پوستی نیز با رادیولوژی مداخله‌ای درمان می‌شوند. هر جایی که کاتر‌های رادیولوژی، امکان ورود داشته باشند، مانند انتهای انگشتان دست، درمان‌های رادیولوژی امکان پذیر است.

شکارچی یادآور شد: خیلی از بیماری‌های عروقی مانند تنگی عروق کلیوی، تنگی عروق مغزی و. می‌تواند از طریق رادیولوژی مداخله‌ای درمان شود.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار