کد خبر: 1114594
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
آشپزخانه
پاییز فصل انار است و لذت‌بردن از خوردن انواع خوراکی‌ها و غذا‌هایی که با این میوه بهشتی درست می‌شود
علی یحیی‌پور

پاییز فصل انار است و لذت‌بردن از خوردن انواع خوراکی‌ها و غذا‌هایی که با این میوه بهشتی درست می‌شود. مردم مناطق شمالی کشورمان در استفاده از این میوه خوشمزه در انواع غذاهای‌شان مهارت خوبی دارند و در غذا‌هایی چون: خورشت فسنجان، خورشت انار آویج (انار بیج) و انار مسما. انار را به گونه‌های مختلف به عنوان چاشنی به کار می‌برند. انار مسمای مرغ با انار و مرغ تهیه می‌شود و با اینکه دستور پخت ساده‌ای دارد، اما غذای بسیار لذیذی است که با برنج دودی ایرانی می‌چسبد.

مواد لازم: مرغ یک عدد/ دانه انار یک پیمانه/ پیاز متوسط دو عدد/ رب انار چهار قاشق غذاخوری/ رب گوجه دو قاشق غذاخوری/ نمک، فلفل، زردچوبه به مقدار لازم/ زعفران دم‌شده یک قاشق چایخوری.
دستور پخت:
۱) مرغ را تکه‌تکه و آن را کمی سرخ کنید.
۲) پیاز را رنده کنید و در روغنی که مرغ را سرخ کرده‌اید تفت دهید تا طلایی شود. رب گوجه، دانه انار و ادویه را به پیاز اضافه کنید.
۳) مرغ‌ها را به مواد تفت داده‌شده اضافه کنید. یک پیمانه آب روی مرغ‌ها بریزید تا به جوش آید و پس از جوشیدن آب، درِ ظرف را بگذارید و شعله را کم کنید تا مرغ بپزد (۴۵ دقیقه تا یک ساعت زمان مناسبی برای پخت مرغ و جا افتادن خورشت انار مسمای گیلانی است.)
۴) در اواخر زمان پخت، رب انار و زعفران را اضافه کنید. دقت کنید این خورشت غلیظ است، پس باید آب آن تقریباً کشیده شود.
چند نکته:
- اگر بخواهید انارمسمای شما مجلسی به نظر بیاید، مرغ را به صورت درسته سرخ کنید و در خورشت به کار ببرید. برای تهیه این مدل بهتر است مرغ را از چند ساعت قبل با مقداری آب انار و نمک و فلفل مزه‌دار کنید.
- اگر به جای آب از آب انار یا حتی آب پرتقال در انار مسما استفاده کنید، طعم لذیذتری خواهد داشت.
- گلپر ادویه‌ای است که بعضی افراد با انار مصرف می‌کنند، پس اگر طعم آن را دوست دارید به مقدار یک‌دوم قاشق چایخوری همراه رب انار به غذا اضافه کنید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار