کد خبر: 1114418
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰

طنزی تلخ‌تر از این به آسانی در جهان پیرامون و در زیر هفت‌آسمان نمی‌توان پیدا کرد که رعنا رحیم‌پور خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی، صبح به مادرش بگوید «دستور مصاحبه با تجزیه‌طلب‌ها به رسانه‌های لندنی داده شده است و عربستان و دیگران یک ایران تکه‌پاره و تضعیف‌شده می‌خواهند» و شب‌هنگام وقتی همین حرف را جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ در بی‌بی‌سی می‌زند و تأکید می‌کند که مستندات زیادی برای مسلح‌کرد ن تجزیه‌طلب‌ها از طرف کردستان عراق و پاکستان دارد، همین خانم رحیم‌پور بگوید نخیر اشتباه است! چنین شواهدی وجود ندارد، این‌ها ادعا‌های حکومت ایران است!
رحیم‌پور، مجری بی‌بی‌سی فارسی، هنگام گفت‌وگوی تلویزیونی زنده با بولتون، مشاور امنیت ملی سابق دولت دونالد ترامپ ناگاه با سخنان او در تأیید و اذعان به مسلح بودن آشوبگران ایرانی مواجه شد. در حالی که بولتون، با لحن و نگاهی تحسین‌آمیز، از مسلح بودن اغتشاشگران در خیابان‌های ایران صحبت می‌کرد، مجری بی‌بی‌سی اصرار داشت به این مقام امنیتی امریکایی تفهیم کند که شواهدی بر مسلح بودن معترضان ایرانی وجود ندارد و این موارد اتهامات حکومت جمهوری اسلامی است!
رحیم‌پور حالا طی دو روز، نقش اصلی در ایجاد دو چالش مبنایی در مبارزات! اپوزیسیون علیه جمهوری اسلامی ایران را ایفا کرده است. دو روز پیش دقایقی از فایل صوتی گفت‌وگوی تلفنی او از لندن با مادرش در تهران افشا شد که در آن به مادرش می‌گوید: «چیز نگران‌کننده‌ای که دیروز شنیدم اینکه رؤسای اینترنشنال دستور داده‌اند فقط با رهبران احزاب در ایران مصاحبه کنند... احزاب کرد، احزاب لر، احزاب عرب، الان باید بفهمی نکته من چیه!... کشور‌های منطقه، ایران دموکراتیک که نمی‌خواهند... الان این‌ها شروع می‌کنند به طبل جدایی... این‌ها یک ایران تیکه‌پاره تضعیف‌شده می‌خواهند.»
در واقع در اولین چالش این روز‌های رحیم‌پور، او افشا و تأیید کرد که اپوزیسیون ایرانی – حداقل بخشی از آن- به دنبال تجزیه ایران هستند. در دومین چالش هم، او نتوانست مقوله مسلح نبودن معترضان و مسالمت‌آمیز بودن اعتراضات را که یکی از مبانی برنامه‌های بی‌بی‌سی فارسی پیرامون اغتشاشات اخیر ایران است، اثبات کند. چه آنکه در مقابل او، نه یکی از هواداران یا اعضای حکومت جمهوری اسلامی، بلکه یک مقام امنیتی سابق دولت امریکا بود! بولتون در این گفتگو با مقایسه وقایع سال ۸۸ در ایران با آشوب‌های اخیر گفت: «تفاوت این است که هم اکنون اپوزیسیون ایران دارد مسلح می‌شود؛ با سلاح‌هایی که از پایگاه‌های بسیج گرفته و سلاح‌هایی که از کردستان عراق وارد ایران می‌شود».
او سپس ادامه داد: «چشم‌انداز تلاش سیستماتیک اپوزیسیون، نه فقط اعتراض بلکه به کارگیری زور و قوه قهریه علیه حکومت با این پیام است که ما دیگر غیرمسلح نیستیم و می‌توانیم با سپاه پاسداران مقابله کنیم و تمامی این‌ها نشان می‌دهد که جایگاه حکومت ایران بیش از پیش در معرض مخاطره قرار دارد».
اینجا رحیم‌پور احساس خطر می‌کند و سخنان بولتون را مورد خدشه قرار می‌دهد: «البته آقای بولتون شواهدی در دست نداریم که معترضان در ایران مسلح هستند».
اما بولتون به او پاسخ می‌دهد، «بگذارید من این را به شما بگویم گزارش‌ها و ویدئو‌هایی از ایران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد اتفاقاً سلاح دست اپوزیسیون وجود دارد و خیلی از نیرو‌های امنیتی دارند فرار می‌کنند از دست اپوزیسیون و در برخی موارد حتی تبادل آتش هم وجود داشته است.»
در بخش پایانی این گفتگو بار دیگر مجری بی‌بی‌سی، با رد اظهارات بولتون در خصوص مسلح بودن اپوزیسیون در ایران گفت: «ادعای مسلح بودن معترضان، ادعای خود مقام‌های جمهوری اسلامی است...، ولی تا این لحظه تصاویری ندیدیم که مسلح بودن معترضان ایرانی را نشان دهد».
بولتون البته یک مقام امنیتی است، طبعاً زیر بار اطلاعات دروغ بی‌بی‌سی نمی‌رود و، چون از حامیان حمله نظامی به ایران است، نه حتی مسلح بودن اپوزیسیون ایرانی را تأیید می‌کند، بلکه آن را تحسین و با خوشحالی در مورد آن صحبت می‌کند: «من تصاویری از نیرو‌های کرد در حال آموزش دیدن در خارج از ایران و در حال آموزش دیدن در عراق دیده‌ام. متأسفم که ایران برخلاف امریکا متمم قانون اساسی برای صدور مجوز حق مالکیت اسلحه برای مردم خود را ندارد وگرنه همین الآن مردم ایران اسلحه به دست داشتند و این می‌توانست تفاوت بزرگی را ایجاد کند و ایران نیازمند یک اپوزیسیون بزرگ است».
سخنان بولتون، شاید با مشی کذایی بی‌بی‌سی روی آنتن زنده مغایرت داشته باشد، اما با عقاید واقعی تروریست-خبرنگار‌های رسانه‌های فارسی زبان انگلیسی و سعودی جور درمی‌آید. آن‌ها در خفا حتی از حمله نظامی به ایران هم دفاع می‌کنند.
همین رحیم‌پور، سه سال پیش در توئیتی گفته بود که عزیزانش که در ایران زندگی می‌کنند، می‌گویند جنگ بهتر از این زندگی نکبت‌بار است! نکته جالب اینکه او این توئیت را نه به زبان فارسی و برای هموطنانش، بلکه به زبان انگلیسی و در واقع حامل پیامی برای دولت‌های غربی نوشته بود. پیام آن توئیت هم روشن بود؛ به ایران حمله کنید!
حالا او به دروغ تجزیه‌طلبی اینترنشنال را خطرناک و وحشتناک توصیف می‌کند، به دروغ از مسالمت آمیز بودن آشوب‌هایی که او اعتراضات می‌نامد، می‌گوید و به دروغ خود را حامی ایران یکپارچه معرفی می‌کند. آن حمله نظامی علیه ایران که رحیم‌پور پیامش را به زبان لاتین برای غربی‌ها می‌نوشت، مسالمت‌آمیز بود یا ایران یکپارچه و دموکراتیک می‌ساخت؟

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار