کد خبر: 1113613
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
فقط یک ماه دیگر تا روز پرستار باقی مانده و چیزی نزدیک به یک سال از پیگیری و مطالبه رهبر انقلاب برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و استخدام پرستاران می‌گذرد، اما در آستانه روز پرستار و ۱۵ سال پس از تصویب قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، همچنان پرستاران منتظر اجرای این قانون و تحقق مطالبات خود هستند؛ مسئله‌ای که موجب دلسردی و حتی مهاجرت بخشی از پرستاران شده‌است.
زهرا چیذری

فقط یک ماه دیگر تا روز پرستار باقی مانده و چیزی نزدیک به یک سال از پیگیری و مطالبه رهبر انقلاب برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و استخدام پرستاران می‌گذرد، اما در آستانه روز پرستار و ۱۵ سال پس از تصویب قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، همچنان پرستاران منتظر اجرای این قانون و تحقق مطالبات خود هستند؛ مسئله‌ای که موجب دلسردی و حتی مهاجرت بخشی از پرستاران شده‌است. بگذریم از اینکه با فروکش امواج کرونا نه فقط مطالبات پرستاران همچون قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اجرا نمی‌شود، بلکه شاهد روند اخراج بخشی از این نیرو‌های خدوم نظام سلامت هستیم!

سال گذشته بود که رهبر انقلاب در پیام خود به مناسبت میلاد حضرت زینب سلام‌الله و روز پرستار ضمن قدردانی از زحمات این سفیدپوشان عرصه سلامت در خط مقدم مبارزه با کرونا، خواستار اجرای قوانین و مطالبات مرتبط با حوزه پرستاری شدند؛ قوانینی که در صدرشان اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بود. همچنین رهبر انقلاب با تأکید بر مسئله استخدام پرستاران خواستار تسریع اقدام در این حوزه شدند. حالا نزدیک به یکسال از این ماجرا می‌گذرد و چیزی تا روز پرستار سال ۱۴۰۱ باقی نمانده‌است، اما هنوز هم نه از استخدام پرستاران خبری هست و نه از اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری! به این‌ها باید جدی‌تر شدن روند اخراج پرستاران را پس از فروکش کرد موج‌های کرونا هم اضافه کنیم! آن هم در شرایطی که با فصل سرما و طغیان بیماری‌های تنفسی همچون آنفلوآنزا مواجهیم و کرونا هم چک سفیدی برای اینکه دوباره تغییر نکند به کسی نداده‌است!
وعده‌هایی که اجرایی نشد
۲۳ مهرماه بود که بهروز رحیمی، معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «هزار میلیارد تومان برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به سازمان بیمه سلامت اختصاص یافت. این قانون در هفته‌های آینده اجرایی و معوقات آن از اول دی ۱۴۰۰ پرداخت می‌شود.»
به گفته وی تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در قالب ۱۷ بسته خدمتی و به صورت کارانه پرداخت می‌شود. بر اساس آخرین اطلاع حدود ۷ میلیون خدمت پرستاری ثبت شده‌است که در حال محاسبه و آماده‌سازی برای پرداخت به دانشگاه‌هاست.
با وجود این آنطور که حمیدرضا عزیزی، معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری می‌گوید، پرستاران هنوز ریالی بابت تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری دریافت نکرده‌اند!
ریالی بابت قانون تعرفه تعرفه‌گذاری پرداخت نشده
عزیزی تأکید می‌کند: «به رغم اینکه مسئولان وزارتی از جمله وزیر محترم بهداشت در شهریور ماه قول داده بودند که پرداختی را بر اساس قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری تا آخر همان ماه به حساب پرستاران واریز کنند، اما تا این لحظه هنوز ریالی بابت تعرفه‌گذاری خدمات به پرستاران پرداخت نشده است و ما شدیداً از این موضوع گله‌مند هستیم؛ این امر باید در وزارت بهداشت و بدنه دولت رفع شود.»
به گفته وی مقرر شده بود بودجه قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به مجموعه وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت داده شود که بر اساس پیگیری‌های ما مشخص شد به رغم گذشت هشت ماه از سال ۱۴۰۱ سازمان برنامه و بودجه هنوز مبلغی پرداخت نکرده‌است.
عزیزی تأکید می‌کند: «همکاران ما در سطوح کلان شورای‌عالی نظام پرستاری شدیداً از این موضوع گلایه دارند. همه ما به وضعیت اقتصادی و معیشتی کشور آگاه هستیم و معتقدیم سازمان برنامه و بودجه در زمینه پرداختی‌های قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به پرستاران کم‌لطفی کرده است.»
وقتی اراده‌ای برای اجرا نیست
معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری با انتقاد از برخی کم‌توجهی‌ها در سازمان برنامه و بودجه نسبت به اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، به رغم گذشت دو سال از دستور مقام معظم رهبری، ابراز امیدواری کرد با وجود برخی مقاومت‌ها در بدنه وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی، تا قبل از روز پرستار سال جاری که حدود یک ماه تا آن زمان باقی مانده، اتفاقات خوبی در این زمینه رخ دهد.
از نگاه وی به نظر می‌رسد برخی از مسئولان اراده‌ای به اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری ندارند و به‌رغم اینکه در دو سال و نیم گذشته شدیدترین فشار‌ها بر جامعه پرستاری وارد شد و همکاران ما با قدرت در عالم‌گیری کووید۱۹ به مردم خدمت کردند، اما باز این بی‌مهری صورت گرفت. از طرفی در ناآرامی‌های اخیر نیز بار اورژانس‌ها و بیمارستان‌ها سنگین‌تر شده و پرستاران باز هم با تمام توان خدمت دادند، اما متأسفانه این قانون مترقی اجرایی نشده‌است!
کمبود شدید پرستار در بیمارستان‌ها
شمس‌الدین شمسی، رئیس شورای عالی نظام پرستاری هم با انتقاد از کسانی که خود را فراتر از قانون می‌دانند و مانع اجرای تعرفه‌های پرستاری می‌شوند، ضمن تأکید بر اینکه کمتر از یک ماه تا روز پرستار باقی مانده می‌گوید: «شورای عالی نظام پرستاری باید مسائل و مطالباتی را پیگیری کند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها بحث اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است و متأسفانه به رغم تمامی پیگیری‌ها و جلسات و حساسیت‌هایی که در مسئولان ایجاد کردیم، برخی افراد هنوز به اهمیت اجرای این قانون نرسیده‌اند و برخی هنوز خود را بالاتر از قانون می‌دانند.»
وی درباره اقدامات این شورا برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اینگونه توضیح می‌دهد: «به نظر می‌رسد برای نتیجه بخشی ما تمام راه‌ها را رفته‌ایم و باید در شورای عالی نظام پرستاری این مسئله را مجدداً پیگیری کنیم.»
رئیس شورای عالی نظام پرستاری تشریح می‌کند: «در دو سال گذشته مقام معظم رهبری در فرمایشات خود تأکیدات جدی بر اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری داشته‌اند، اما ما در بهت و حیرت هستیم که چه کسانی نمی‌خواهند این قانون به مرحله اجرا برسد و وعده‌های اجرای آن را می‌دهند و ما به عنوان مدافع صنف پرستاری برای روز پرستار امسال هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم.» به گفته شمسی در حوزه جذب نیرو‌های انسانی نیز برخی از پرستاران پس از دو سال فعالیت در عرصه کرونا اخراج شده‌اند و کمبود شدیدی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی وجود دارد و به رغم همه قول‌ها و وعده‌هایی که داده شده، هنوز این مشکل مرتفع نشده‌است.
نامه رئیس کمیسیون بهداشت مجلس به رئیس‌جمهور
ماجرای اجرایی‌نشدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، حالا رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی را هم دست به قلم کرده‌است. حسینعلی شهریاری در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری بر لزوم اجرای سریع‌تر هر چه سریع‌تر قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری تأکید کرد.
وی در بخشی از نامه خود آورده‌است: موضوع کمبود پـرستار و لزوم تکمیل سرانه آن نسبت بـه تخت‌های بیمارستانی و نیـز امنیت شغلی پرستاران از دغدغه‌های مقام معظم رهبری نیـز بوده و در بیانات و دیدار‌های خـود کراراً تذکرات لازم را ارائه کرده‌اند.
حالا باید دید آیا بخت اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در دولت سیزدهم باز خواهد شد یا خیر!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار